On the Dramatic Poems of Franciszek Lasocki. Reflections After Reading "Przed wybuchem", "Całopalenia", "Po klęsce"
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.031Keywords
January Uprising, fight, sacrifice, blood, RomanticismAbstract
Franciszek Lasocki wrote his trilogy about the January Uprising using the structures of a dramatic poem. He considered this form adequate to talk about the matters of the struggle for the freedom of the Fatherland. It is a popular romantic genre with a hybrid structure, which combines combines epic, lyrical and dramatic elements. Lasocki was not focused on experimental activities. In his case, a dramatic poem is a strategy of building a literary text, time and space, as well as problems that are important to the author and recipients. In his dramatic poems, Lasocki wanted to make concrete the tragedy of a nation in captivity, which demands the right to independent existence. He tried to emphasize the martyrdom and metaphysical features of the January irredenta inscribed in the myth, explaining its essence with spiritual strength. The author presents himself as a revelator of Polishness. He repeats the Romantic patterns established in the social consciousness, acting in the conviction that popular literature, while remaining faithful to the adopted model, brings the reader relief, the source of which is the faith proclaimed by Lasocki in the victory of the immortal idea of freedom and the triumph of historical justice.
References
Balbus, Stanisław 1999. „Zagłada gatunków”. Teksty Drugie 6: 25–39.
Bartoszyński, Kazimierz 2000. „Wobec genologii”. Teksty Drugie 5: 17–29.
Bończa-Tomaszewski, Nikodem 2006. Źródła narodowości. Powstanie i rozwój polskiej świadomości w II połowie XIX i na początku XX wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Burska, Lidia 1998. Kłopotliwe dziedzictwo. Szkice o literaturze i historii. Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Chmielowski, Piotr 1898. Zarys najnowszej literatury polskiej. Petersburg–Kraków: K. Grendyszyński; G. Gebethner i Spółka.
Forstner, Dorothea OSB 1990. Świat symboliki chrześcijańskiej. Tłum. i oprac. Wanda Zakrzewska [&] Paweł Pachciarek [&] Ryszard Turzyński. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Fulińska, Agnieszka 2003. „Dlaczego literatura popularna jest popularna?”. Teksty Drugie 4: 55–66.
Ginkowa, Łucja 1991. Poemat. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury XIX w. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Halbwachs, Maurice 1969. Społeczne ramy pamięci. Tłum. i wstęp Marcin Król. Warszawa: PWN.
Hertz, Paweł (red.) 1975a. Zbiór poetów polskich. T. 6. Warszawa: PIW.
Hertz, Paweł (red.) 1975b. Zbiór poetów polskich. T. 7. Warszawa: PIW.
Jakubowski, Jan Zygmunt [&] Janina Kulczycki-Saloni [&] Stanisław Frybes (red.) 1964. Dziedzictwo literackie Powstania Styczniowego. Warszawa: PIW.
Janion, Maria [&] Maria Żmigrodzka 1978. Romantyzm i historia. Warszawa: PIW.
Jedynak, Krystyna 1995. „Kilka uwag o poemacie prozą”. Ruch Literacki 4: 495–502.
Kluba, Agnieszka 2010. „Poemat prozą. Rozważania genologiczne”. Pamiętnik Literacki 101(22): 5–29.
Kostkiewiczowa, Teresa 1996. „Odległe źródła o wzniosłości: co się stało między Boileau a Burke’em”. Teksty Drugie 2–3: 5–13.
Kościesza, Iwona 2012. „Sublime (w) historii. Wzniosłość jako narzędzie i przedmiot badań”. Pamięć i Sprawiedliwość 2(20): 115–137.
Downloads
Published
Versions
- 2022-11-06 (2)
- 2022-11-05 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Jolanta Olszewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 410
Number of citations: 0