Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki
  • Home
  • /
  • Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 43 N. 3 (2022): Poemat dramatyczny /
  4. Studia i rozprawy

Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki

Autori

  • Karol Samsel Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-2047-4508

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.029

Parole chiave

poemat dramatyczny, fragmentaryzm romantyczny, Lessing, Schiller, polski romantyzm krajowy

Abstract

Studium jest próbą wytyczenia linii rozwojowej gatunku poematu dramatycznego w jego wariancie europejskim i polskim. Autor wyraźnie kontrastuje różnice estetyczne oraz pragmatyczne towarzyszące rozumieniu pojęcia poematu zarówno jako gatunku pretekstowego, a wręcz etykietalnego (Lessing, Norwid), jak i programowego, a nawet rewolucyjnego (Schiller, Byron, Witwicki). Po 1830 roku istnieją – jak się wydaje – dwa sposoby zużytkowania gatunku poematu dramatycznego: na sposób „fragmentaryczny” (w czym celuje Musset) oraz na sposób „brulionowy” (w czym celują autorzy polscy minorum gentium, tacy jak m.in. Michał Chodźko). Za tzw. reprezentacje literatury założycielskiej gatunku autor uznaje (w kolejności chronologicznej) Don Carlosa i Wallensteina  Schillera, Natana Mędrca Lessinga, Manfreda Byrona, Dziady cz. III Mickiewicza, Puchar i usta Musseta, Księdza Marka Słowackiego, a także Tragedię człowieka Madácha. Już samo powyższe wyliczenie może świadczyć o tym, jak skomplikowanym i osobliwym – nie tylko wewnętrznie zróżnicowanym, lecz także zantagonizowanym – gatunkiem może zdawać się poemat dramatyczny (co całkowicie potwierdzają również przypadki całkowicie indywidualnej praktyki artystycznej: pisarstwo poematowe Witwickiego, a także Norwida).

Riferimenti bibliografici

Chodźko, Michał 1845. Szymon Konarski. Poema dramatyczne. Obraz I. Śmierć Xiędza Trynkowskiego. Paryż: Lacour i Ciekowski.

Dobijanka, Olga 1963. „Wstęp”. W: Gotthold Ephraim Lessing. Natan Mędrzec. Poemat dramatyczny w pięciu aktach. Przeł. Adam Szczerbowski. Wstępem i przypisami opatrzyła Olga Dobijanka. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Fieguth, Rolf 2002. „Tryumf metafory nad rzeczywistością. O kompozycji Dziadów wileńskich (1823). Przymus wspominania jako forma dramatyczna. O wczesnym poemacie dramatycznym Dziady (1823). O poetyce kompozycji w Ustępie trzeciej części Dziadów”. W: Rozpierzchłe gałązki. Cykliczne i skojarzeniowe formy kompozycyjne w twórczości Adama Mickiewicza. Przeł. Miłosz Zieliński. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Ginkowa, Łucja 2002. „Poemat”. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury polskiej XIX wieku. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Gomulicki, Juliusz Wiktor 1971. „Metryki i objaśnienia. »Krytyka«”. W: Cyprian Norwid. Pisma wszystkie. Zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył Juliusz Wiktor Gomulicki. T. 5: Dramaty. Część druga. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Musset, Alfred de 1890. „Dedykacya z poematu dramatycznego pod tytułem „Puchar i usta” (Panu Alfredowi T.)”. W: Poezye. Z ostatnich wydań wybrał i przeł. B[olesław] L[ondyński]. Warszawa: „Biblioteka Romansów i Powieści”.

N[atanson], W[ojciech] [1960]. „Komediopisarz i poeta miłości (1810–1857)”. W: Alfred de Musset „Barberyna” [broszura]. Warszawa: Teatr Ludowy.

Norwid, Cyprian 1971. „Krytyka. Poema dramatyczne w trzech obrazach”. W: Pisma wszystkie. Zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył Juliusz Wiktor Gomulicki. T. 4: Dramaty. Część pierwsza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Samsel, Karol 2021. „Są to tak zwane nonsensa, z których ułoży się Iliada”. Słowiańszczyzna w [Beniowskim] i [Kraku] Juliusza Słowackiego”. W: Maria Jolanta Olszewska [&] Karol Samsel [&] Agnieszka Skórzewska-Skowron (red.). Dramat słowiański. Próba zbliżenia, przekroje, (re)konstrukcje i (re)lektury. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW.

Skwarczyńska, Stefania 1971. „Sytuacja w poetyce określenia »poemat«”. Roczniki Humanistyczne 1: 261–272.

Stanisz, Marek 2007. „W poszukiwaniu własnej tożsamości. Przedmowy Stefana Witwickiego”. W: Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Szczeglacka-Pawłowska, Ewa 2015. Romantyzm „brulionowy”. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Varga, Pál S. 2014. „Imre Madách i Tragedia człowieka”. W: Imre Madách. Tragedia człowieka. Przeł. Bohdan Zadura. Wrocław: Biuro Literackie.

Witwicki, Stefan 1829. „Przemowa”. W: Edmund. Warszawa: H. Gałęzowski.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2022-11-05

Come citare

1.
SAMSEL, Karol. Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki. Litteraria Copernicana. Online. 5 novembre 2022. Vol. 43, no. 3, p. 11–22. [Accessed 21 maggio 2025]. DOI 10.12775/LC.2022.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 43 N. 3 (2022): Poemat dramatyczny

Sezione

Studia i rozprawy

Licenza

Copyright (c) 2022 Karol Samsel

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

Stats

Number of views and downloads: 992
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

poemat dramatyczny, fragmentaryzm romantyczny, Lessing, Schiller, polski romantyzm krajowy
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop