Romantic Dramatic Poem. European and Polish Development of the Genre. An Outline of the Problem
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.029Keywords
dramatic poem, romantic fragmentation, Lessing, Schiller, Polish RomanticismAbstract
This study is an attempt at delineating the line of development of the genre of dramatic poem: in its European and Polish variants. The author explicitly contrasts the esthetic and pragmatic differences connected with the understanding of the notion of poem as a pretext or merely formal genre (Lessing, Norwid) and as a programmatic or even revolutionary genre (Schiller, Byron, Witwicki). It seems that after 1830, two ways of practising poetic drama exist: fragmentary (presented by Musset) and ‘draft-like’ (distinctive especially in the works of Polish minorum gentium writers, such as Michał Chodźko). The author considers the following to be the foundational texts for the genre: Schiller’s Don Carlos and Wallenstein, Lessing’s Nathan the Wise, Byron’s Manfred, Mickiewicz’s
Forefathers’ Eve Part III, Musset’s The Cup and the Lips, Słowacki’s Father Mark, and Madách’s The Tragedy of Man. The above list shows that the dramatic poem is a complex and peculiar genre, not only internally diverse, but also antagonistic (fully confirmed by the individual artistic practice of Witwicki and Norwid).
References
Chodźko, Michał 1845. Szymon Konarski. Poema dramatyczne. Obraz I. Śmierć Xiędza Trynkowskiego. Paryż: Lacour i Ciekowski.
Dobijanka, Olga 1963. „Wstęp”. W: Gotthold Ephraim Lessing. Natan Mędrzec. Poemat dramatyczny w pięciu aktach. Przeł. Adam Szczerbowski. Wstępem i przypisami opatrzyła Olga Dobijanka. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Fieguth, Rolf 2002. „Tryumf metafory nad rzeczywistością. O kompozycji Dziadów wileńskich (1823). Przymus wspominania jako forma dramatyczna. O wczesnym poemacie dramatycznym Dziady (1823). O poetyce kompozycji w Ustępie trzeciej części Dziadów”. W: Rozpierzchłe gałązki. Cykliczne i skojarzeniowe formy kompozycyjne w twórczości Adama Mickiewicza. Przeł. Miłosz Zieliński. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Ginkowa, Łucja 2002. „Poemat”. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury polskiej XIX wieku. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Gomulicki, Juliusz Wiktor 1971. „Metryki i objaśnienia. »Krytyka«”. W: Cyprian Norwid. Pisma wszystkie. Zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył Juliusz Wiktor Gomulicki. T. 5: Dramaty. Część druga. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Musset, Alfred de 1890. „Dedykacya z poematu dramatycznego pod tytułem „Puchar i usta” (Panu Alfredowi T.)”. W: Poezye. Z ostatnich wydań wybrał i przeł. B[olesław] L[ondyński]. Warszawa: „Biblioteka Romansów i Powieści”.
N[atanson], W[ojciech] [1960]. „Komediopisarz i poeta miłości (1810–1857)”. W: Alfred de Musset „Barberyna” [broszura]. Warszawa: Teatr Ludowy.
Norwid, Cyprian 1971. „Krytyka. Poema dramatyczne w trzech obrazach”. W: Pisma wszystkie. Zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył Juliusz Wiktor Gomulicki. T. 4: Dramaty. Część pierwsza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Samsel, Karol 2021. „Są to tak zwane nonsensa, z których ułoży się Iliada”. Słowiańszczyzna w [Beniowskim] i [Kraku] Juliusza Słowackiego”. W: Maria Jolanta Olszewska [&] Karol Samsel [&] Agnieszka Skórzewska-Skowron (red.). Dramat słowiański. Próba zbliżenia, przekroje, (re)konstrukcje i (re)lektury. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW.
Skwarczyńska, Stefania 1971. „Sytuacja w poetyce określenia »poemat«”. Roczniki Humanistyczne 1: 261–272.
Stanisz, Marek 2007. „W poszukiwaniu własnej tożsamości. Przedmowy Stefana Witwickiego”. W: Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Szczeglacka-Pawłowska, Ewa 2015. Romantyzm „brulionowy”. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Varga, Pál S. 2014. „Imre Madách i Tragedia człowieka”. W: Imre Madách. Tragedia człowieka. Przeł. Bohdan Zadura. Wrocław: Biuro Literackie.
Witwicki, Stefan 1829. „Przemowa”. W: Edmund. Warszawa: H. Gałęzowski.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Karol Samsel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 862
Number of citations: 0