Wokół poematów dramatycznych Franciszka Lasockiego. Rozważania po lekturze „Przed wybuchem”, „Całopalenia”, „Po klęsce”
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2022.031Słowa kluczowe
powstanie styczniowe, walka, ofiara, krew, romantyzmAbstrakt
Franciszek Lasocki swą trylogię o powstaniu styczniowym wpisał w struktury poematu dramatycznego. Tę formę uznał za adekwatną, aby mówić o sprawach walki o wolność Ojczyzny. Jest to popularny gatunek wywodzący się z romantyzmu, mający budowę hybrydową. Łączy w swej strukturze elementy epickie, liryczne i dramatyczne. Lasocki nie był nastawiony na działania eksperymentalne. W jego przypadku poemat dramatyczny to strategia budowania tekstu literackiego, czasu i przestrzeni, a także ważnych dla twórcy i odbiorców problemów. W swych poematach dramatycznych Lasocki chciał ukonkretnić tragedię narodu w niewoli, który domaga się prawa do samodzielnego istnienia. Starał się uwydatnić rys martyrologiczny, jak i metafizyczny styczniowej irredenty wpisanej w mit, tłumaczący jej istotę i duchową siłę. Autor prezentuje się jako rewelator polskości. Powiela utrwalone w świadomości społecznej romantyczne wzorce, działając w przekonaniu, że literatura popularna, zachowując wierność wobec przyjętego wzorca, przynosi odbiorcy ulgę, której źródłem jest głoszona przez Lasockiego wiara w zwycięstwo nieśmiertelnej idei wolności i triumf sprawiedliwości dziejowej.
Bibliografia
Balbus, Stanisław 1999. „Zagłada gatunków”. Teksty Drugie 6: 25–39.
Bartoszyński, Kazimierz 2000. „Wobec genologii”. Teksty Drugie 5: 17–29.
Bończa-Tomaszewski, Nikodem 2006. Źródła narodowości. Powstanie i rozwój polskiej świadomości w II połowie XIX i na początku XX wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Burska, Lidia 1998. Kłopotliwe dziedzictwo. Szkice o literaturze i historii. Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Chmielowski, Piotr 1898. Zarys najnowszej literatury polskiej. Petersburg–Kraków: K. Grendyszyński; G. Gebethner i Spółka.
Forstner, Dorothea OSB 1990. Świat symboliki chrześcijańskiej. Tłum. i oprac. Wanda Zakrzewska [&] Paweł Pachciarek [&] Ryszard Turzyński. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Fulińska, Agnieszka 2003. „Dlaczego literatura popularna jest popularna?”. Teksty Drugie 4: 55–66.
Ginkowa, Łucja 1991. Poemat. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury XIX w. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Halbwachs, Maurice 1969. Społeczne ramy pamięci. Tłum. i wstęp Marcin Król. Warszawa: PWN.
Hertz, Paweł (red.) 1975a. Zbiór poetów polskich. T. 6. Warszawa: PIW.
Hertz, Paweł (red.) 1975b. Zbiór poetów polskich. T. 7. Warszawa: PIW.
Jakubowski, Jan Zygmunt [&] Janina Kulczycki-Saloni [&] Stanisław Frybes (red.) 1964. Dziedzictwo literackie Powstania Styczniowego. Warszawa: PIW.
Janion, Maria [&] Maria Żmigrodzka 1978. Romantyzm i historia. Warszawa: PIW.
Jedynak, Krystyna 1995. „Kilka uwag o poemacie prozą”. Ruch Literacki 4: 495–502.
Kluba, Agnieszka 2010. „Poemat prozą. Rozważania genologiczne”. Pamiętnik Literacki 101(22): 5–29.
Kostkiewiczowa, Teresa 1996. „Odległe źródła o wzniosłości: co się stało między Boileau a Burke’em”. Teksty Drugie 2–3: 5–13.
Kościesza, Iwona 2012. „Sublime (w) historii. Wzniosłość jako narzędzie i przedmiot badań”. Pamięć i Sprawiedliwość 2(20): 115–137.
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2022-11-06 - (2)
- 2022-11-05 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Maria Jolanta Olszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 409
Liczba cytowań: 0