Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki
  • Strona domowa
  • /
  • Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 3 (2022): Poemat dramatyczny /
  4. Studia i rozprawy

Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki

Autor

  • Karol Samsel Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-2047-4508

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2022.029

Słowa kluczowe

poemat dramatyczny, fragmentaryzm romantyczny, Lessing, Schiller, polski romantyzm krajowy

Abstrakt

Studium jest próbą wytyczenia linii rozwojowej gatunku poematu dramatycznego w jego wariancie europejskim i polskim. Autor wyraźnie kontrastuje różnice estetyczne oraz pragmatyczne towarzyszące rozumieniu pojęcia poematu zarówno jako gatunku pretekstowego, a wręcz etykietalnego (Lessing, Norwid), jak i programowego, a nawet rewolucyjnego (Schiller, Byron, Witwicki). Po 1830 roku istnieją – jak się wydaje – dwa sposoby zużytkowania gatunku poematu dramatycznego: na sposób „fragmentaryczny” (w czym celuje Musset) oraz na sposób „brulionowy” (w czym celują autorzy polscy minorum gentium, tacy jak m.in. Michał Chodźko). Za tzw. reprezentacje literatury założycielskiej gatunku autor uznaje (w kolejności chronologicznej) Don Carlosa i Wallensteina  Schillera, Natana Mędrca Lessinga, Manfreda Byrona, Dziady cz. III Mickiewicza, Puchar i usta Musseta, Księdza Marka Słowackiego, a także Tragedię człowieka Madácha. Już samo powyższe wyliczenie może świadczyć o tym, jak skomplikowanym i osobliwym – nie tylko wewnętrznie zróżnicowanym, lecz także zantagonizowanym – gatunkiem może zdawać się poemat dramatyczny (co całkowicie potwierdzają również przypadki całkowicie indywidualnej praktyki artystycznej: pisarstwo poematowe Witwickiego, a także Norwida).

Bibliografia

Chodźko, Michał 1845. Szymon Konarski. Poema dramatyczne. Obraz I. Śmierć Xiędza Trynkowskiego. Paryż: Lacour i Ciekowski.

Dobijanka, Olga 1963. „Wstęp”. W: Gotthold Ephraim Lessing. Natan Mędrzec. Poemat dramatyczny w pięciu aktach. Przeł. Adam Szczerbowski. Wstępem i przypisami opatrzyła Olga Dobijanka. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Fieguth, Rolf 2002. „Tryumf metafory nad rzeczywistością. O kompozycji Dziadów wileńskich (1823). Przymus wspominania jako forma dramatyczna. O wczesnym poemacie dramatycznym Dziady (1823). O poetyce kompozycji w Ustępie trzeciej części Dziadów”. W: Rozpierzchłe gałązki. Cykliczne i skojarzeniowe formy kompozycyjne w twórczości Adama Mickiewicza. Przeł. Miłosz Zieliński. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Ginkowa, Łucja 2002. „Poemat”. W: Józef Bachórz [&] Alina Kowalczykowa (red.). Słownik literatury polskiej XIX wieku. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Gomulicki, Juliusz Wiktor 1971. „Metryki i objaśnienia. »Krytyka«”. W: Cyprian Norwid. Pisma wszystkie. Zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył Juliusz Wiktor Gomulicki. T. 5: Dramaty. Część druga. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Musset, Alfred de 1890. „Dedykacya z poematu dramatycznego pod tytułem „Puchar i usta” (Panu Alfredowi T.)”. W: Poezye. Z ostatnich wydań wybrał i przeł. B[olesław] L[ondyński]. Warszawa: „Biblioteka Romansów i Powieści”.

N[atanson], W[ojciech] [1960]. „Komediopisarz i poeta miłości (1810–1857)”. W: Alfred de Musset „Barberyna” [broszura]. Warszawa: Teatr Ludowy.

Norwid, Cyprian 1971. „Krytyka. Poema dramatyczne w trzech obrazach”. W: Pisma wszystkie. Zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył Juliusz Wiktor Gomulicki. T. 4: Dramaty. Część pierwsza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Samsel, Karol 2021. „Są to tak zwane nonsensa, z których ułoży się Iliada”. Słowiańszczyzna w [Beniowskim] i [Kraku] Juliusza Słowackiego”. W: Maria Jolanta Olszewska [&] Karol Samsel [&] Agnieszka Skórzewska-Skowron (red.). Dramat słowiański. Próba zbliżenia, przekroje, (re)konstrukcje i (re)lektury. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW.

Skwarczyńska, Stefania 1971. „Sytuacja w poetyce określenia »poemat«”. Roczniki Humanistyczne 1: 261–272.

Stanisz, Marek 2007. „W poszukiwaniu własnej tożsamości. Przedmowy Stefana Witwickiego”. W: Przedmowy romantyków. Kreacje autorskie, idee programowe, gry z czytelnikiem. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Szczeglacka-Pawłowska, Ewa 2015. Romantyzm „brulionowy”. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Varga, Pál S. 2014. „Imre Madách i Tragedia człowieka”. W: Imre Madách. Tragedia człowieka. Przeł. Bohdan Zadura. Wrocław: Biuro Literackie.

Witwicki, Stefan 1829. „Przemowa”. W: Edmund. Warszawa: H. Gałęzowski.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-11-05

Jak cytować

1.
SAMSEL, Karol. Romantyczny poemat dramatyczny. Europejska i polska linia rozwojowa gatunku. Próba szkicu problematyki. Litteraria Copernicana [online]. 5 listopad 2022, T. 43, nr 3, s. 11–22. [udostępniono 20.5.2025]. DOI 10.12775/LC.2022.029.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 3 (2022): Poemat dramatyczny

Dział

Studia i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Karol Samsel

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 992
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

poemat dramatyczny, fragmentaryzm romantyczny, Lessing, Schiller, polski romantyzm krajowy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa