Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

(Nie)moce kształcenia historycznego w Polsce. Głos w dyskusji
  • Accueil
  • /
  • (Nie)moce kształcenia historycznego w Polsce. Głos w dyskusji
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 34 No 3 (2015) /
  4. Artykuły

(Nie)moce kształcenia historycznego w Polsce. Głos w dyskusji

Auteurs

  • Arnold Kłonczyński Uniwersytet Gdański, Instytut Historii, ul. Wita Stwosza 55, 80-952 Gdańsk

DOI :

https://doi.org/10.12775/KLIO.2015.030

Mots-clés

kształcenie, system boloński, Krajowe Ramy Kwalifikacji

Résumé

Obecnie w Polsce trwa dyskusja dotycząca kryzysu edukacji humanistycznej na wyższych uczelniach. Wśród przyczyn tego stanu wymienia się wprowadzenie przed laty systemu bolońskiego, niski poziom przygotowania kandydatów na studia, wprowadzenie efektów kształcenia opisanych przez Krajowe Ramy Kwalifikacji  (National  Qualifications Frameworks) oraz system finansowania uczelni wyższych. W toczącej się dyskusji należy również pamiętać o argumentach, które przemawiają za utrzymaniem systemu bolońskiego, który daje możliwość poszerzenia oferty poszczególnych uczelni i łatwego ich modyfikowania. Protesty środowisk akademickich związane są również z próbą  podporządkowania kształcenia rygorom rynku pracy. Widoczne urynkowienie kształcenia widać również w stosowanej współcześnie odhumanizowanej terminologii, zgodnie z którą uczelnie „świadczą usługi edukacyjne” a kształcenie stało się usługą (produkcją). Proponowane rozwiązania, np. utworzenie tzw. uczelni „flagowych”, mogą podzielić środowisko i doprowadzić do jeszcze większego kryzysu niż obecnie obserwowany.

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publiée

2016-02-04

Comment citer

1.
KŁONCZYŃSKI, Arnold. (Nie)moce kształcenia historycznego w Polsce. Głos w dyskusji. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym. Online. 4 février 2016. Vol. 34, no. 3, pp. 87-100. [Accessed 1 juillet 2025]. DOI 10.12775/KLIO.2015.030.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence bibliographique
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 34 No 3 (2015)

Rubrique

Artykuły

Stats

Number of views and downloads: 398
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informations

  • Pour les lecteurs
  • Pour les auteurs
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

kształcenie, system boloński, Krajowe Ramy Kwalifikacji
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop