Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio. CPDPiP

Historical education (dis)ability. An opinion in a debate
  • Home
  • /
  • Historical education (dis)ability. An opinion in a debate
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 34 No. 3 (2015) /
  4. Artykuły

Historical education (dis)ability. An opinion in a debate

Authors

  • Arnold Kłonczyński Uniwersytet Gdański, Instytut Historii, ul. Wita Stwosza 55, 80-952 Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2015.030

Keywords

education, Bologna system, National Qualifications Frameworks

Abstract

There is an ongoing discussion on the crisis of humanistic education at universities. The causes of this phenomenon are considered to be the Bologna system introduced several years ago, the low qualifications of candidates, the introduction of the educational effects described by the National Qualifications Frameworks as well as the system of financing higher education institutions. One should remember in this discussion about the arguments for the maintenance of the Bologna system, which gives an opportunity to extend the offers of universities and to modify them. The academic community protests against the attempt to surrender the education to the discipline of the labour market. The commercialization of education is clearly visible in the presently used dehumanised terminology, in which universities ‘render educational services’ and education has become a service (production). The proposed solutions, e.g. the establishment of so-called ‘flagship universities’, may divide the academic community and lead to the crisis that will overshadow the present one.
Klio. CPDPiP

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-02-04

How to Cite

1.
KŁONCZYŃSKI, Arnold. Historical education (dis)ability. An opinion in a debate. Klio. CPDPiP. Online. 4 February 2016. Vol. 34, no. 3, pp. 87-100. [Accessed 1 July 2025]. DOI 10.12775/KLIO.2015.030.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 34 No. 3 (2015)

Section

Artykuły

Stats

Number of views and downloads: 398
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

education, Bologna system, National Qualifications Frameworks
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop