Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Mikołaj Kopernik we współczesnych podręcznikach historii. Polsko-niemiecki dwugłos edukacyjny
  • Strona domowa
  • /
  • Mikołaj Kopernik we współczesnych podręcznikach historii. Polsko-niemiecki dwugłos edukacyjny
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 71 (2024): Tom specjalny kopernikański /
  4. Artykuły

Mikołaj Kopernik we współczesnych podręcznikach historii. Polsko-niemiecki dwugłos edukacyjny

Autor

  • Izabela Lewandowska Instytut Historii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0003-0853-7913
  • Stephanie Zloch Institut für Geschichte, Technische Universität Dresden https://orcid.org/0000-0003-4424-419X

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2024.029

Słowa kluczowe

Mikołaj Kopernik, podręczniki historii, edukacja historyczna w Polsce i w Niemczech

Abstrakt

Celem artykułu było ustalenie co obecnie pisze się o Mikołaju Koperniku w podręcznikach historii, zarówno w Polsce, jak i w Niemczech. Badaniom poddano kilkadziesiąt podręczników przeznaczonych dla młodzieży ponadpodstawowej. Autorki zbadały treści merytoryczne (tekst autorski i teksty uzupełniające), a także obudowę dydaktyczną (głównie ilustracje). Uzyskane wyniki zostały poprzedzone odwołaniem się do wcześniejszych badań, które dotyczyły obrazu Kopernika w podręcznikach Niemiec, Polski, Rosji i Litwy w całym XX w. i początkach XXI. Na zakończenie wskazano tendencje edukacyjne w obu krajach, które są widoczne w sposobie i formach podręcznikowej narracji o Mikołajku Koperniku.

Biogramy autorów

Izabela Lewandowska - Instytut Historii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Izabela Lewandowska – historyk, dydaktyk, regionalista; profesor w Instytucie Historii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Autorka, współautorka i redaktorka ponad 20 prac zwartych i kilkuset artykułów, m.in. Historyczna świadomość regionalna. Z badań nad młodzieżą licealną Warmii i Mazur (2003); Trudne dziedzictwo ziemi. Warmia i Mazury 1945-1989 (2013); Das „Pruzzenland“ als geteilte Erinnerungsregion Konstruktion und Repräsentation eines europäischen Geschichtsraums in Deutschland, Polen, Litauen und Russland seit 1900 (2014); Konserwatorskie zwierzenia. Rozmowy z Lucjanem Czubielem konserwatorem zabytków w Olsztynie 1956-1993. Wywiad-rzeka. Materiały źródłowe (2015); Magiczne wsie południowej Warmii. Przewodnik historyczno-kulturowy (2018); Józef Malewski z Jarot (1888-1948). Historia i pamięć (2021). Aktywnie działa w wielu radach naukowych, komisjach i stowarzyszeniach, m.in. jako członek Komisji Dydaktyki Historii przy Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Interesuje się dydaktyką historii, edukacją i świadomością regionalną, historią i tradycją Warmii i Mazur, turystyką kulturową, historią mówioną (oral history), a także popularyzacją dziejów regionu w czasach powojennych.

Stephanie Zloch - Institut für Geschichte, Technische Universität Dresden

Stephanie Zloch – historyk, docent w Instytucie Historii TU Dresden. Autorka, współautorka i redaktorka kilku prac zwartych i kilkudziesięciu artykułów, m.in. Polnischer Nationalismus. Politik und Gesellschaft zwischen den beiden Weltkriegen (2010); Das „Pruzzenland“ als geteilte Erinnerungsregion Konstruktion und Repräsentation eines europäischen Geschichtsraums in Deutschland, Polen, Litauen und Russland seit 1900 (2014); Wissen in Bewegung. Migration und globale Verflechtungen in der Zeitgeschichte seit 1945 (2018); Das Wissen der Einwanderungsgesellschaft. Migration und Bildung in Deutschland 1945 – 2000 (2023). Interesuje się dydaktyką historii, historią regionalną i historią migracji międzynarodowej.

Bibliografia

Akty prawne / Legal sources:

„Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia”, Dz.U. 2022, poz. 622.

„Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia”, Dz.U. 2018, poz. 467.

Źródła drukowane / Printed Sources

Polskie podręczniki historii / Polish history textbooks:

Choińska-Mika Jolanta, et al., Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres rozszerzony, WSiP 2019.

Choińska-Mika Jolanta, et al., Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres rozszerzony. Nowa edycja, WSiP 2022.

Choińska-Mika Jolanta, Piotr Szlanta, Katarzyna Zielińska, Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 2. Zakres rozszerzony, WSiP 2020.

Czubaty Jarosław, Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 2. Zakres podstawowy. Nowa edycja, WSiP 2023.

Faszcza Michał Norbert, Lolo Radosław, Wiśniewski Krzysztof, Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres podstawowy, WSIP 2019.

Faszcza Michał Norbert, Lolo Radosław, Wiśniewski Krzysztof, Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres podstawowy, WSIP 2022.

Kępski Łukasz, Jacek Wijaczka, Ślady czasu. Historia. Podręcznik dla klasy 2 liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2021.

Klint Paweł, Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Nowa Era 2021.

Klint Paweł, Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Nowa Era 2023.

Kucharski Adam, Niewęgłowska Aneta, Poznać przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy, Nowa Era 2020.

Kulesza Ryszard, Kowalewski Krzysztof, Zrozumieć przeszłość 1. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Nowa Era 2019.

Kulesza Ryszard, Kowalewski Krzysztof, Zrozumieć przeszłość 1. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Nowa Era 2022.

Ustrzycki Mirosław, Ustrzycki Janusz, Historia 1. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Część 2, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 2019.

Ustrzycki Mirosław, Ustrzycki Janusz, Historia 1. Zakres rozszerzony. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Część 2, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 2019.

Ustrzycki Mirosław, Ustrzycki Janusz, Historia 2. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Część 1, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 2020.

Ustrzycki Mirosław, Ustrzycki Janusz, Historia 2. Zakres rozszerzony. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Część 1, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 2020.

Niemieckie podręczniki historii / German history textbooks:

Anno 3. Geschichte Gymnasium Sachsen, hrsg. U. Baumgärtner et. al., Braunschweig: Westermann 2020.

Brückmann Asmut et al., Europa. Unsere Geschichte 2, Wiesbaden: Eduversum 2017.

Das waren Zeiten 2. Vom Mittelalter zum Absolutismus. Bayern, hrsg. D. Brückner, J. Koller, Bamberg: C.C. Buchner 2019.

Forum Geschichte 2: Von der Stadt im Mittelalter bis zur Industrialisierung. Nordrhein-Westfalen Gymnasium G 9, hrsg. N. Born, H.-J. Cornelißen, Berlin: Cornelsen 2020.

Geschichte 7. Gymnasium Bayern, hrsg. A. Gawatz, A. Grießinger, Braunschweig: Westermann 2019.

Geschichte entdecken 2. Nordrhein-Westfalen G9, hrsg. M. Bergmeister, Bamberg: C.C. Buchner 2020.

Geschichte und Geschehen 2, hrsg. M. Sauer, Stuttgart–Leipzig: Klett 2020.

Horizonte 7. Geschichte Gymnasium Bayern, hrsg. U. Baumgärtner, H. Rogger, W. Weigand, Braunschweig: Westermann 2019.

Kursbuch Geschichte. Allgemeine Ausgabe. Oberstufe, hrsg. R. Rauh, Berlin: Cornelsen 2020.

Sven Christoffer et. al., Zeitreise 2: Um 1100 bis 1918. Differenzierende Ausgabe, Stuttgart – Leipzig: Klett 2021.

Zeiten und Menschen 2. Geschichte G 9, hrsg. H.-J. Lendzian, Braunschweig: Westermann 2020.

Zeiten und Menschen. Geschichte, Einführungsphase Niedersachsen, hrsg. H.-J. Lendzian, Braunschweig – Paderborn: Schöningh/Westermann 2018.

Literatura / Literature

Agarwala Anant, Das Integrationsexperiment. Flüchtlinge an der Schule – eine Bilanz nach fünf Jahren, Bonn 2020.

Das „Pruzzenland“ als geteilte Erinnerungsregion Konstruktion und Repräsentation eines europäischen Geschichtsraums in Deutschland, Polen, Litauen und Russland seit 1900, red. S. Zloch, I. Lewandowska, seria: „Eckert. Die Schriftenreihe Studien des Georg-Eckert-Instituts zur internationalen Bildungsmedienforschung”, Bd. 135, Brauschweig 2014, s. 229−256.

Der Reformator Martin Luther 2017. Eine wissenschaftliche und gedenkpolitische Bestandsaufnahme, hrsg. H. Schilling, Berlin–München 2014.

Droit Emmanuel, Rudloff Wilfried, Vom deutsch-deutschen „Bildungswettlauf“ zum internationalen „Bildungswettbewerb“, w: Geteilte Geschichte. Ost- und Westdeutschland 1970-2000, hrsg. F. Bösch, Bonn 2015, s. 321–368.

Freely John, Platon in Bagdad. Wie das Wissen der Antike zurück nach Europa kam, Stuttgart 2012.

Gros Radosław, Tomkiewicz Ryszard, Obchody pięćsetnej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika w województwie olsztyńskim w 1973 roku, Olsztyn 2023.

Jóźwiak Iwona, Lewandowska Izabela, Szkoły imienia Mikołaja Kopernika w województwie warmińsko-mazurskim. Księga w 550. rocznicę urodzin Patrona, Olsztyn 2023.

Kasparek Danuta, Kasparek Norbert, O narodowości Mikołaja Kopernika w pierwszej połowie XIX wieku. Zarys problematyki, w: Mikołaj Kopernik i Warmia. O pamięci regionalnej w 550. rocznicę urodzin i 480. rocznicę śmierci, red. A. Kopiczko, Pelplin 2023, s. 505−515.

Kopiczko Andrzej, 450. rocznica urodzin, w: Mikołaj Kopernik i Warmia. O pamięci regionalnej w 550. rocznicę urodzin i 480. śmierci, red. A. Kopiczko, Pelplin 2023, s. 327−337.

Kopiczko Andrzej, Przyczynek do historii obchodów jubileuszu czterechsetlecia śmierci Mikołaja Kopernika w Prusach Wschodnich, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie” 2011, nr 4, s. 617−634.

Kopiczko Andrzej, Upamiętnienie Mikołaja Kopernika przed jubileuszem 400-lecia jego urodzin, w: Mikołaj Kopernik i Warmia. O pamięci regionalnej w 550. rocznicę urodzin i 480. śmierci, red. A. Kopiczko, Pelplin 2023, s. 301−313.

Köller Olaf et. al., Das Bildungswesen in Deutschland. Bestand und Potenziale, Bad Heilbrunn 2019.

Lewandowska I., Mikołaj Kopernik w polskich podręcznikach historii XX i XXI wieku. Analiza porównawcza, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie” 2014, nr 3, s. 365−388.

Lewandowska Izabela, Zloch Stephanie, Polsko-niemiecki projekt „Pruzzeland. Regionalne konstrukcje tożsamości w podręcznikach szkolnych Niemiec, Polski, Litwy i Rosji, „Zapiski Historyczne” 2012, nr 1, s. 103−118.

Luther und die Reformation in internationalen Geschichtskulturen. Perspektiven für den Geschichtsunterricht, hrsg. R. Bernhard, F. Hinz, R. Maier, Göttingen 2017.

Romański Paweł, Warmińskie obchody czterechsetnej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika, w: Mikołaj Kopernik i Warmia. O pamięci regionalnej w 550. rocznicę urodzin i 480. śmierci, red. A. Kopiczko, Pelplin 2023, s. 315−325.

Szorc Alojzy, Mikołaj Kopernik kanonik warmiński, Olsztyn 1973.

Wagner Phillip, Egalisierung der Teilhabe? Sozial-liberale Bildungsreformen und die Gesellschaftsgeschichte der Demokratie im Westdeutschland der 1960er- bis 1980er-Jahre, „Archiv für Sozialgeschichte“ 2022, t. 62, s. 265–296.

Ziemie pruskie w podręcznikach Polski, Niemiec, Litwy i Rosji. Porównawcza analiza regionalnych konstrukcji tożsamości w XX–XXI wieku, red. I. Lewandowska, S. Zloch, Olsztyn 2013.

Zloch Stephanie, Das Wissen der Einwanderungsgesellschaft. Migration und Bildung in Deutschland 1945–2000, Göttingen 2023.

Zloch Stephanie, Lewandowska Izabela, Grenzüberschreitungen im Schulbuch, „Geschichte in Wissenschaft und Unterricht” 2013, Bd. 64, s. 30−45.

Źródła internetowe / Web ressources:

Baza danych GLOTREC CAT: https://itbc.gei.de (dostęp: 24.05.2023).

Debata: Gabriele Lesser, Deutsch-polnisches Schulbuch. Länderübergreifender Flop, https://taz.de/Deutsch-polnisches-Schulbuch/!5933450/ (dostęp: 24.05.2023).

Julkowska Violetta, Bömelburg Hans-Jürgen, Stellungnahme der Co-Vorsitzenden der Gemeinsamen Deutsch-Polnischen Schulbuchkommission, https://schulbuchkommission.eu/stellungnahme-der-co-vorsitzenden-der-gemeinsamen-deutsch-polnischen-schulbuchkommission/ (dostęp: 26.05.2023).

Światowy Kongres Kopernikański – https://www.copernicus2023.com (dostęp 16.06.2023).

Zintegrowana Platforma Edukacyjna, https://zpe.gov.pl (dostęp 20.06.2023)

Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-01-30

Jak cytować

1.
LEWANDOWSKA, Izabela & ZLOCH, Stephanie. Mikołaj Kopernik we współczesnych podręcznikach historii. Polsko-niemiecki dwugłos edukacyjny. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym [online]. 30 styczeń 2025, T. 71, s. 63–92. [udostępniono 8.12.2025]. DOI 10.12775/KLIO.2024.029.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 71 (2024): Tom specjalny kopernikański

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Izabela Lewandowska, Stephanie Zloch

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 332
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Mikołaj Kopernik, podręczniki historii, edukacja historyczna w Polsce i w Niemczech
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa