Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio. CPDPiP

Mikołaj Kopernik in recent history textbooks. A Polish-German comparison
  • Home
  • /
  • Mikołaj Kopernik in recent history textbooks. A Polish-German comparison
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 71 (2024): Tom specjalny kopernikański /
  4. Artykuły

Mikołaj Kopernik in recent history textbooks. A Polish-German comparison

Authors

  • Izabela Lewandowska Instytut Historii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0003-0853-7913
  • Stephanie Zloch Institut für Geschichte, Technische Universität Dresden https://orcid.org/0000-0003-4424-419X

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2024.029

Keywords

Mikołaj Kopernik, history textbooks, history teaching in Poland and Germany

Abstract

The aim of the article was to analyze what is currently written about Nicolaus Copernicus in history textbooks, both in Poland and Germany. Based on several dozen textbooks intended for secondary school students, the authors examined the substantive content (author's text and supplementary texts) as well as the didactic setting (mainly illustrations). The obtained results were compared to previous research that concerned the image of Copernicus in textbooks in Germany, Poland, Russia and Lithuania throughout the 20th century and the beginning of the 21st century. Finally, educational trends in both countries are indicated, which are visible in the manner and forms of the textbook narrative about Nicolaus Copernicus.

Author Biographies

Izabela Lewandowska, Instytut Historii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Izabela Lewandowska – historyk, dydaktyk, regionalista; profesor w Instytucie Historii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Autorka, współautorka i redaktorka ponad 20 prac zwartych i kilkuset artykułów, m.in. Historyczna świadomość regionalna. Z badań nad młodzieżą licealną Warmii i Mazur (2003); Trudne dziedzictwo ziemi. Warmia i Mazury 1945-1989 (2013); Das „Pruzzenland“ als geteilte Erinnerungsregion Konstruktion und Repräsentation eines europäischen Geschichtsraums in Deutschland, Polen, Litauen und Russland seit 1900 (2014); Konserwatorskie zwierzenia. Rozmowy z Lucjanem Czubielem konserwatorem zabytków w Olsztynie 1956-1993. Wywiad-rzeka. Materiały źródłowe (2015); Magiczne wsie południowej Warmii. Przewodnik historyczno-kulturowy (2018); Józef Malewski z Jarot (1888-1948). Historia i pamięć (2021). Aktywnie działa w wielu radach naukowych, komisjach i stowarzyszeniach, m.in. jako członek Komisji Dydaktyki Historii przy Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Interesuje się dydaktyką historii, edukacją i świadomością regionalną, historią i tradycją Warmii i Mazur, turystyką kulturową, historią mówioną (oral history), a także popularyzacją dziejów regionu w czasach powojennych.

Stephanie Zloch, Institut für Geschichte, Technische Universität Dresden

Stephanie Zloch – historyk, docent w Instytucie Historii TU Dresden. Autorka, współautorka i redaktorka kilku prac zwartych i kilkudziesięciu artykułów, m.in. Polnischer Nationalismus. Politik und Gesellschaft zwischen den beiden Weltkriegen (2010); Das „Pruzzenland“ als geteilte Erinnerungsregion Konstruktion und Repräsentation eines europäischen Geschichtsraums in Deutschland, Polen, Litauen und Russland seit 1900 (2014); Wissen in Bewegung. Migration und globale Verflechtungen in der Zeitgeschichte seit 1945 (2018); Das Wissen der Einwanderungsgesellschaft. Migration und Bildung in Deutschland 1945 – 2000 (2023). Interesuje się dydaktyką historii, historią regionalną i historią migracji międzynarodowej.

References

Akty prawne / Legal sources:

„Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia”, Dz.U. 2022, poz. 622.

„Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia”, Dz.U. 2018, poz. 467.

Źródła drukowane / Printed Sources

Polskie podręczniki historii / Polish history textbooks:

Choińska-Mika Jolanta, et al., Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres rozszerzony, WSiP 2019.

Choińska-Mika Jolanta, et al., Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres rozszerzony. Nowa edycja, WSiP 2022.

Choińska-Mika Jolanta, Piotr Szlanta, Katarzyna Zielińska, Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 2. Zakres rozszerzony, WSiP 2020.

Czubaty Jarosław, Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 2. Zakres podstawowy. Nowa edycja, WSiP 2023.

Faszcza Michał Norbert, Lolo Radosław, Wiśniewski Krzysztof, Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres podstawowy, WSIP 2019.

Faszcza Michał Norbert, Lolo Radosław, Wiśniewski Krzysztof, Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres podstawowy, WSIP 2022.

Kępski Łukasz, Jacek Wijaczka, Ślady czasu. Historia. Podręcznik dla klasy 2 liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2021.

Klint Paweł, Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Nowa Era 2021.

Klint Paweł, Zrozumieć przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Nowa Era 2023.

Kucharski Adam, Niewęgłowska Aneta, Poznać przeszłość 2. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy, Nowa Era 2020.

Kulesza Ryszard, Kowalewski Krzysztof, Zrozumieć przeszłość 1. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Nowa Era 2019.

Kulesza Ryszard, Kowalewski Krzysztof, Zrozumieć przeszłość 1. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Nowa Era 2022.

Ustrzycki Mirosław, Ustrzycki Janusz, Historia 1. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Część 2, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 2019.

Ustrzycki Mirosław, Ustrzycki Janusz, Historia 1. Zakres rozszerzony. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Część 2, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 2019.

Ustrzycki Mirosław, Ustrzycki Janusz, Historia 2. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Część 1, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 2020.

Ustrzycki Mirosław, Ustrzycki Janusz, Historia 2. Zakres rozszerzony. Podręcznik dla szkoły ponadpodstawowej. Część 1, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON 2020.

Niemieckie podręczniki historii / German history textbooks:

Anno 3. Geschichte Gymnasium Sachsen, hrsg. U. Baumgärtner et. al., Braunschweig: Westermann 2020.

Brückmann Asmut et al., Europa. Unsere Geschichte 2, Wiesbaden: Eduversum 2017.

Das waren Zeiten 2. Vom Mittelalter zum Absolutismus. Bayern, hrsg. D. Brückner, J. Koller, Bamberg: C.C. Buchner 2019.

Forum Geschichte 2: Von der Stadt im Mittelalter bis zur Industrialisierung. Nordrhein-Westfalen Gymnasium G 9, hrsg. N. Born, H.-J. Cornelißen, Berlin: Cornelsen 2020.

Geschichte 7. Gymnasium Bayern, hrsg. A. Gawatz, A. Grießinger, Braunschweig: Westermann 2019.

Geschichte entdecken 2. Nordrhein-Westfalen G9, hrsg. M. Bergmeister, Bamberg: C.C. Buchner 2020.

Geschichte und Geschehen 2, hrsg. M. Sauer, Stuttgart–Leipzig: Klett 2020.

Horizonte 7. Geschichte Gymnasium Bayern, hrsg. U. Baumgärtner, H. Rogger, W. Weigand, Braunschweig: Westermann 2019.

Kursbuch Geschichte. Allgemeine Ausgabe. Oberstufe, hrsg. R. Rauh, Berlin: Cornelsen 2020.

Sven Christoffer et. al., Zeitreise 2: Um 1100 bis 1918. Differenzierende Ausgabe, Stuttgart – Leipzig: Klett 2021.

Zeiten und Menschen 2. Geschichte G 9, hrsg. H.-J. Lendzian, Braunschweig: Westermann 2020.

Zeiten und Menschen. Geschichte, Einführungsphase Niedersachsen, hrsg. H.-J. Lendzian, Braunschweig – Paderborn: Schöningh/Westermann 2018.

Literatura / Literature

Agarwala Anant, Das Integrationsexperiment. Flüchtlinge an der Schule – eine Bilanz nach fünf Jahren, Bonn 2020.

Das „Pruzzenland“ als geteilte Erinnerungsregion Konstruktion und Repräsentation eines europäischen Geschichtsraums in Deutschland, Polen, Litauen und Russland seit 1900, red. S. Zloch, I. Lewandowska, seria: „Eckert. Die Schriftenreihe Studien des Georg-Eckert-Instituts zur internationalen Bildungsmedienforschung”, Bd. 135, Brauschweig 2014, s. 229−256.

Der Reformator Martin Luther 2017. Eine wissenschaftliche und gedenkpolitische Bestandsaufnahme, hrsg. H. Schilling, Berlin–München 2014.

Droit Emmanuel, Rudloff Wilfried, Vom deutsch-deutschen „Bildungswettlauf“ zum internationalen „Bildungswettbewerb“, w: Geteilte Geschichte. Ost- und Westdeutschland 1970-2000, hrsg. F. Bösch, Bonn 2015, s. 321–368.

Freely John, Platon in Bagdad. Wie das Wissen der Antike zurück nach Europa kam, Stuttgart 2012.

Gros Radosław, Tomkiewicz Ryszard, Obchody pięćsetnej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika w województwie olsztyńskim w 1973 roku, Olsztyn 2023.

Jóźwiak Iwona, Lewandowska Izabela, Szkoły imienia Mikołaja Kopernika w województwie warmińsko-mazurskim. Księga w 550. rocznicę urodzin Patrona, Olsztyn 2023.

Kasparek Danuta, Kasparek Norbert, O narodowości Mikołaja Kopernika w pierwszej połowie XIX wieku. Zarys problematyki, w: Mikołaj Kopernik i Warmia. O pamięci regionalnej w 550. rocznicę urodzin i 480. rocznicę śmierci, red. A. Kopiczko, Pelplin 2023, s. 505−515.

Kopiczko Andrzej, 450. rocznica urodzin, w: Mikołaj Kopernik i Warmia. O pamięci regionalnej w 550. rocznicę urodzin i 480. śmierci, red. A. Kopiczko, Pelplin 2023, s. 327−337.

Kopiczko Andrzej, Przyczynek do historii obchodów jubileuszu czterechsetlecia śmierci Mikołaja Kopernika w Prusach Wschodnich, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie” 2011, nr 4, s. 617−634.

Kopiczko Andrzej, Upamiętnienie Mikołaja Kopernika przed jubileuszem 400-lecia jego urodzin, w: Mikołaj Kopernik i Warmia. O pamięci regionalnej w 550. rocznicę urodzin i 480. śmierci, red. A. Kopiczko, Pelplin 2023, s. 301−313.

Köller Olaf et. al., Das Bildungswesen in Deutschland. Bestand und Potenziale, Bad Heilbrunn 2019.

Lewandowska I., Mikołaj Kopernik w polskich podręcznikach historii XX i XXI wieku. Analiza porównawcza, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie” 2014, nr 3, s. 365−388.

Lewandowska Izabela, Zloch Stephanie, Polsko-niemiecki projekt „Pruzzeland. Regionalne konstrukcje tożsamości w podręcznikach szkolnych Niemiec, Polski, Litwy i Rosji, „Zapiski Historyczne” 2012, nr 1, s. 103−118.

Luther und die Reformation in internationalen Geschichtskulturen. Perspektiven für den Geschichtsunterricht, hrsg. R. Bernhard, F. Hinz, R. Maier, Göttingen 2017.

Romański Paweł, Warmińskie obchody czterechsetnej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika, w: Mikołaj Kopernik i Warmia. O pamięci regionalnej w 550. rocznicę urodzin i 480. śmierci, red. A. Kopiczko, Pelplin 2023, s. 315−325.

Szorc Alojzy, Mikołaj Kopernik kanonik warmiński, Olsztyn 1973.

Wagner Phillip, Egalisierung der Teilhabe? Sozial-liberale Bildungsreformen und die Gesellschaftsgeschichte der Demokratie im Westdeutschland der 1960er- bis 1980er-Jahre, „Archiv für Sozialgeschichte“ 2022, t. 62, s. 265–296.

Ziemie pruskie w podręcznikach Polski, Niemiec, Litwy i Rosji. Porównawcza analiza regionalnych konstrukcji tożsamości w XX–XXI wieku, red. I. Lewandowska, S. Zloch, Olsztyn 2013.

Zloch Stephanie, Das Wissen der Einwanderungsgesellschaft. Migration und Bildung in Deutschland 1945–2000, Göttingen 2023.

Zloch Stephanie, Lewandowska Izabela, Grenzüberschreitungen im Schulbuch, „Geschichte in Wissenschaft und Unterricht” 2013, Bd. 64, s. 30−45.

Źródła internetowe / Web ressources:

Baza danych GLOTREC CAT: https://itbc.gei.de (dostęp: 24.05.2023).

Debata: Gabriele Lesser, Deutsch-polnisches Schulbuch. Länderübergreifender Flop, https://taz.de/Deutsch-polnisches-Schulbuch/!5933450/ (dostęp: 24.05.2023).

Julkowska Violetta, Bömelburg Hans-Jürgen, Stellungnahme der Co-Vorsitzenden der Gemeinsamen Deutsch-Polnischen Schulbuchkommission, https://schulbuchkommission.eu/stellungnahme-der-co-vorsitzenden-der-gemeinsamen-deutsch-polnischen-schulbuchkommission/ (dostęp: 26.05.2023).

Światowy Kongres Kopernikański – https://www.copernicus2023.com (dostęp 16.06.2023).

Zintegrowana Platforma Edukacyjna, https://zpe.gov.pl (dostęp 20.06.2023)

Klio. CPDPiP

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2025-01-30

How to Cite

1.
LEWANDOWSKA, Izabela and ZLOCH, Stephanie. Mikołaj Kopernik in recent history textbooks. A Polish-German comparison. Klio. CPDPiP. Online. 30 January 2025. Vol. 71, pp. 63-92. [Accessed 8 December 2025]. DOI 10.12775/KLIO.2024.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 71 (2024): Tom specjalny kopernikański

Section

Artykuły

License

Copyright (c) 2024 Izabela Lewandowska, Stephanie Zloch

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 332
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Mikołaj Kopernik, history textbooks, history teaching in Poland and Germany
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop