Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Klio. CPDPiP

Problems of school history teaching in the current education system of the Czech Republic
  • Home
  • /
  • Problems of school history teaching in the current education system of the Czech Republic
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 34 No. 3 (2015) /
  4. Artykuły

Problems of school history teaching in the current education system of the Czech Republic

Authors

  • Denisa Labischová Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, Mlýnská 5, 701 03 Ostrava
  • Blažena Gracová Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Katedra historie, Reální 5, 701 03 Ostrava

DOI:

https://doi.org/10.12775/KLIO.2015.029

Keywords

history didactics, historical awareness, Framework Educational Programme, alternative version of the history curriculum, empirical research

Abstract

This study focuses on the position of school history teaching within today’s Czech education system. The authors delineate current trends in the theory of history teaching – the concept of history as a school subject cultivating historical awareness, the focus on recent history, the European dimension of education, the principle of multi-perspectivity, work with historical sources, and the application of oral history methods. The article also explores the institutional framework for history didactics, including the conception of doctoral degree programmes. Authors present various forms of cooperation among experts on the national and international levels, and discuss the history curriculum for secondary education and the alternative version of the curriculum. The article also reports selected results of empirical studies reflecting the current situation of history teaching in Czech schools.
Klio. CPDPiP

Downloads

  • PDF

Published

2016-02-04

How to Cite

1.
LABISCHOVÁ, Denisa and GRACOVÁ, Blažena. Problems of school history teaching in the current education system of the Czech Republic. Klio. CPDPiP. Online. 4 February 2016. Vol. 34, no. 3, pp. 63-85. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/KLIO.2015.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 34 No. 3 (2015)

Section

Artykuły

Stats

Number of views and downloads: 491
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Français (France)
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

history didactics, historical awareness, Framework Educational Programme, alternative version of the history curriculum, empirical research
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop