Problems of school history teaching in the current education system of the Czech Republic
DOI:
https://doi.org/10.12775/KLIO.2015.029Schlagworte
dydaktyka historii, świadomość historyczna, Ramowe Plany Nauczania, alternatywna wersja programu nauczania historiił badania empiryczneAbstract
Problemy nauczania historii we współczesnym systemie edukacji szkolnej w Czechach
Artykuł dotyczy miejsca nauczania historii w szkołach we współczesnym systemie edukacji w Czechach. Autorki prezentują aktualne trendy w teorii nauczania historii – koncepcję historii jako przedmiotu szkolnego mającego na celu kultywowanie świadomości historycznej, europejski wymiar edukacji, zasadę prezentowania wielu perspektyw, pracę ze źródłami historycznymi, wykorzystywanie metod i technik oral history. W artykule podjęto też kwestię instytucjonalnego umocowania dydaktyki historii, prezentując przy tym koncepcję studiów doktoranckich w tym zakresie. Autorki prezentują różnorodne formy współpracy między ekspertami na poziomie krajowym i międzynarodowym, analizują też aktualny program nauczania historii w gimnazjum i szkole średniej i rozważają program alternatywny. W artykule przedstawiono też część wyników badań empirycznych na temat bieżących problemów w nauczaniu historii w czeskich szkołach.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Stats
Number of views and downloads: 402
Number of citations: 0