Między szkołą, muzeum i archiwum. Dylematy współpracy i konkurencji w edukacji historycznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/KLIO.2015.028Schlagworte
edukacja historycznał, edukacja regionalna, muzeum, archiwumAbstract
Artykuł ukazuje rozwój edukacji historycznej prowadzonej w różnych instytucjach w Polsce od okresu międzywojennego do współczesności. Autorzy wskazali na korzyści i trudności wynikające z prowadzenia lekcji historii w szkole i poza szkołą. Dyskusję na ten temat prowadzili nie tylko dydaktycy historii, ale także edukatorzy z muzeów i archiwów. W ostatnich latach wzbogaciła się oferta edukacyjna placówek muzealnych i archiwalnych, a wraz z nią udoskonalono metody pracy z uczniami. Bogata oferta tych placówek traktowana jest niekiedy jako konkurencja dla edukacji szkolnej, a edukatorzy traktowani są jako konkurenci wobec nauczycieli w szkole. Autorzy wskazują na korzyści, jakie wynikają ze współpracy nauczycieli i edukatorów innych placówek edukacyjnych. Wskazują na wspólne projekty i programy. Obecnie muzeum i archiwum nie powinno być traktowane jako machina do przekazu gotowej wiedzy, ale powinno być traktowane jako miejsce komunikowania się z przeszłością, miejsce samodzielnego przeżywania, tworzenia, konstruowania wiedzy. Takie nowe podejście metodologiczne pozwala na współpracę szkoły z muzeum i archiwum oraz na tworzenie wspólnych projektów edukacyjnych.Downloads
Veröffentlicht
2016-02-04
Zitationsvorschlag
1.
KONIECZKA-ŚLIWIŃSKA, Danuta und ROSZAK, Stanisław. Między szkołą, muzeum i archiwum. Dylematy współpracy i konkurencji w edukacji historycznej. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym. Online. 4 Februar 2016. Vol. 34, no. 3, pp. 43-61. [Accessed 25 Juli 2024]. DOI 10.12775/KLIO.2015.028.
Ausgabe
Rubrik
Artykuły
Stats
Number of views and downloads: 351
Number of citations: 0