Między szkołą, muzeum i archiwum. Dylematy współpracy i konkurencji w edukacji historycznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/KLIO.2015.028Słowa kluczowe
edukacja historycznał, edukacja regionalna, muzeum, archiwumAbstrakt
Artykuł ukazuje rozwój edukacji historycznej prowadzonej w różnych instytucjach w Polsce od okresu międzywojennego do współczesności. Autorzy wskazali na korzyści i trudności wynikające z prowadzenia lekcji historii w szkole i poza szkołą. Dyskusję na ten temat prowadzili nie tylko dydaktycy historii, ale także edukatorzy z muzeów i archiwów. W ostatnich latach wzbogaciła się oferta edukacyjna placówek muzealnych i archiwalnych, a wraz z nią udoskonalono metody pracy z uczniami. Bogata oferta tych placówek traktowana jest niekiedy jako konkurencja dla edukacji szkolnej, a edukatorzy traktowani są jako konkurenci wobec nauczycieli w szkole. Autorzy wskazują na korzyści, jakie wynikają ze współpracy nauczycieli i edukatorów innych placówek edukacyjnych. Wskazują na wspólne projekty i programy. Obecnie muzeum i archiwum nie powinno być traktowane jako machina do przekazu gotowej wiedzy, ale powinno być traktowane jako miejsce komunikowania się z przeszłością, miejsce samodzielnego przeżywania, tworzenia, konstruowania wiedzy. Takie nowe podejście metodologiczne pozwala na współpracę szkoły z muzeum i archiwum oraz na tworzenie wspólnych projektów edukacyjnych.Pobrania
Opublikowane
2016-02-04
Jak cytować
1.
KONIECZKA-ŚLIWIŃSKA, Danuta & ROSZAK, Stanisław. Między szkołą, muzeum i archiwum. Dylematy współpracy i konkurencji w edukacji historycznej. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym [online]. 4 luty 2016, T. 34, nr 3, s. 43–61. [udostępniono 31.1.2025]. DOI 10.12775/KLIO.2015.028.
Numer
Dział
Artykuły
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 411
Liczba cytowań: 0