Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Radzenie sobie z wyzwaniem plagiatu w dobie przeładowania informacjami przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informatycznych w nigeryjskich instytucjach akademickich
  • Strona domowa
  • /
  • Radzenie sobie z wyzwaniem plagiatu w dobie przeładowania informacjami przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informatycznych w nigeryjskich instytucjach akademickich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 (2023) /
  4. Artykuły

Radzenie sobie z wyzwaniem plagiatu w dobie przeładowania informacjami przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informatycznych w nigeryjskich instytucjach akademickich

Autor

  • Abdurrahman Bello Onifade University of Ibadan, Oyo State. Nigeria https://orcid.org/0000-0002-1151-5355
  • Juliet C. Alex-Nmecha University of Port Harcourt, Rivers State. Nigeria https://orcid.org/0000-0003-2403-2579

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2023.004

Słowa kluczowe

ICT, przeciążenie informacjami, specjaliści ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych, plagiat, Nigeria

Abstrakt

Postęp w technologiach informacyjno-komunikacyjnych (ICT) zwiększył generowanie i rozpowszechnianie informacji. Spowodowało to niezwykłe przejście od poprzedniego rozpowszechniania eksplozji informacyjnej do koncepcji przeciążenia informacyjnego w tym wieku, która wydaje się charakteryzować łatwością kradzieży intelektualnej w różnych formach. Wyrafinowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i przytłaczająca dostępność informacji sprawiły, że wiele wyników badań zostało dotkniętych syndromem kopiowania i wklejania oraz nadużywania praw autorskich; i wydaje się, że brakuje literatury na temat wysiłków podejmowanych przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych mających na celu sprostanie wyzwaniom w nigeryjskich instytucjach akademickich. Badanie to miało zatem na celu zwrócenie uwagi na to, w jaki sposób wyzwania związane z plagiatem są rozwiązywane przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych w dobie przeciążenia informacjami w nigeryjskich instytucjach akademickich. W badaniu przyjęto fenomenologiczny projekt badawczy metodologii jakościowej, wykorzystując częściowo ustrukturyzowany wywiad pisemny, który został opracowany przez naukowców i wysłany elektronicznie do respondentów. Dane zostały przedstawione tekstowo z wstawieniem dosłownych cytatów tam, gdzie to konieczne, podczas gdy wyniki badań zostały przeanalizowane za pomocą analizy tematycznej. Ustalenia 45 respondentów w sześciu strefach geopolitycznych w Nigerii ujawniły wysoki poziom plagiatu i umiarkowany poziom zaangażowania w ograniczanie zagrożenia ze strony specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych. Badanie zaleca wieloaspektowe podejście do ograniczenia plagiatu; obejmujące instrukcje dotyczące umiejętności korzystania z informacji w instytucjach akademickich, zinstytucjonalizowane przyjęcie i dostęp do oprogramowania do wykrywania plagiatów oraz programy rzecznictwa, które promują etyczne pisanie i umiejętności ICT dla specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych.

Biogramy autorów

Abdurrahman Bello Onifade - University of Ibadan, Oyo State. Nigeria

Abdurrahman Bello Onifade jest absolwentem bibliotekoznawstwa i informacji na Uniwersytecie w Ibadanie, a obecnie pracuje jako niezależny badacz i pisarz w Mumtaaz Synergy Consults. Pracował jako Meta Marketing Pro i koordynator społeczności Facebooka w Teleperformance Group; oraz jako bibliotekarz w bibliotekach Bayero University, Kano i The Polytechnic Ibadan. Jest autorem książki "Student Unionism in Nigeria: Challenges & Strategies", a także współautorem artykułów naukowych w recenzowanych czasopismach. Jego zainteresowania badawcze obejmują interakcje człowiek-komputer, zarządzanie wiedzą, zaburzenia informacyjne i reformy szkolnictwa wyższego.

Juliet C. Alex-Nmecha - University of Port Harcourt, Rivers State. Nigeria

Dr Juliet C. Alex-Nmecha jest obecnie pełniącą obowiązki kierownika Wydziału Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Port Harcourt, Rivers State, Nigeria. Jest także skarbniczką narodową Nigeryjskiego Stowarzyszenia Bibliotek (NLA) i służyła jako przewodnicząca Oddziału Rivers State  NLA. Poza profesjonalnym nauczaniem, badaniami i rozwojem społeczności, jest mentorką młodych bibliotekarzy i jest silnym głosem w programach rzecznictwa bibliotek. Została wyróżniona m.in. nagrodą Best Practicing Libratian, od Library Services Promotion.

Bibliografia

Abioye, A. (2016). Legal and ethical behaviour in library and information science students’ research supervision in Nigeria. Proceedings of the Annual National Conference of Nigerian Association of Library and Information Science Educators, held at University of Ibadan Conference Centre, 9-13 May, 93-98.

Adebayo, S.O. (2011). Common cheating behaviour among Nigerian university students: A case study of University of Ado-Ekiti, Nigeria. World Journal of Education, 1(1), 114-149. http://dx.doi.org/10.5430/wje.v1n1p144

Alexander, B., Barrett, K., Cumming, S., Herron, P., Holland, C., Keane, K., Ogburn, J., Orlowitz, J., Thomas, M. A., & Tsao, J. (2016). Report from the Information Overload and Underload Workgroup. Open Scholarship Initiative Proceedings, 1. http://dx.doi.org/10.13021/G8R30G

Awasthi, S. (2019). Plagiarism and Academic Misconduct: A Systematic Review. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 39(2), 94-100. http://dx.doi.org/10.14429/djlit.39.2.13622

Babalola, Y.T. (2012). Awareness and incidence of plagiarism among undergraduates in a Nigerian private university. Afr. J. Lib. Arch. & Inf. Sc., 22(1), 53-60.

Braun, V., & Clarke, V. (2012) Thematic analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (pp. 57-71). American Psychological Association.

Carroll, B. C. (2012). From Knowledge Navigator and Watson to Star Trek: The Role of the Information Professional. In Marchionini, G. and Moran, B. B. (Eds.), Informational Professionals 2050: Educational Possibilities and Pathways (pp. 79-83). University of North Carolina.

Cloninger, P.A., & Selvarajan, T. T. (2010). Can Ethics Education Improve Ethical Judgment? An Empirical Study. SAM Advanced Management Journal, 75(4), 4–11.

Cronan, T. P., Mullins, J. K., & Douglas, D. E. (2018). Further understanding factors that explain freshman business students’ academic integrity intention and behavior: Plagiarism and sharing homework. Journal of Business Ethics, 147(1), 197-220. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2988-3.

Errasti-Ibarrondo, M. B., Jordán-Sierra, J. A., Díez-Del-Corral, M. P., & Arantzamendi, M. (2018). Conducting phenomenological research: Rationalising the methods and rigour of the Phenomenology of Practice. JAN, 74(7), 1723-1734. https://doi.org/10.1111/jan.13569

Gibson, N. S., & Chester-Fangman, C. (2011). The Librarian’s Role in Combating Plagiarism. Reference Services Review, 39(1), 132–50. https://doi.org/10.1108/00907321111108169

Gullifer, J., & Tyson, G. A. (2010). Exploring University Students’ Perceptions of Plagiarism: A Focus Group Study. Studies in Higher Education, 35(4), 463-48. https://doi.org/10.26803/MyRes.2020.05

Harji, M. B., Ismail, Z., Chetty, T. N., & Letchumanan, K. (2017). Technical and non-technical programme students’ attitudes and reasons for plagiarism. English Language Teaching, 10(11), 141-155. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v10n11p141

Heinonen, K. (2015c). van Manen's method and reduction in a phenomenological hermeneutic study. Nurse Researcher, 22(4), 35-41. http://dx.doi.org/10.7748/nr.22.4.35.e1326

Hoq, K.M.G. (2014). Information Overload: Causes, Consequences and Remedies: A Study. Philosophy and Progress, 55-56(1-2), 50-68. http://dx.doi.org/10.3329/pp.v55i1-2.26390

Hoq, K.M.G. (2012). Information Ethics and its Implications for Library and Information Professionals: A Contemporary Analysis. Philosophy and Progress, 51-52(1-2), 38-48. http://dx.doi.org/10.3329/pp.v51i1-2.17677

Maina, A. B., Maina, M. B., & Jauro, S. S. (2014). Plagiarism: a Perspective From a Case of a Northern Nigerian University. International Journal of Information Research and Review, 1(12), 225-230. https://www.ijirr.com/plagiarism-perspective-case-northern-nigerian-university

Nelms, G. (2012). Plagiarism Overview: What Research on Plagiarism Tells Us. http://www.wright.edu/sites/www.wright.edu/files/page/attachments/PlagiarismOverview.pdf

Obinna, C. (2012). Plagiarism, bane of Nigeria’s educational devt - Provost. Vanguard Newspaper (Online). 20 September 2012. https://www.vanguardngr.com/2012/09/plagiarism-bane-of-nigerias-educational-devt-provost/

Olutola, F. O. (2016). Towards a More Enduring Prevention of Scholarly Plagiarism among University Students in Nigeria. African Journal of Criminology and Justice Studies: AJCJS, 9(1), 83-97. https://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/view/1243/2-Towards-a-More-Enduring-Prevention_JATS_NLM_xml

Omonijo, D.O., Anyaegbunam, M. C., Uche, O. O. C., Obiorah, C. B., & Ogunwa, C. E. (2017). The Menace of Plagiarism: Sensitizing Faculty, Staff and Students in Nigerian Higher Education Systems. Saudi Journal of Humanities and Social Sciences, 2(1), 19-26. https://doi.org/10.21276/sjhss.2017.2.1.4

Onuoha, U. D., & Ikonne, C. N. (2013). Dealing with the Plague of Plagiarism in Nigeria. Journal of Education and Practice, 4(11), 102-107. https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/6454

Onwubiko, E. (2012). Plagiarism: The story of Sanusi and Zakari. The Nigerian Voice (online). https://thenigerianvoice.com/96225/plagiarism-the-story-of-sanusi-and-zakaria.html

Orim, S. I. (2017). Conceptual Review of Literature on Student Plagiarism: Focusing on Nigerian Higher Education Institutions. World Journal of Educational Research, 4(1), 216–256. http://dx.doi.org/10.22158/wjer.v4n1p216

Orim, S. M., Davis, J. W., Borg, E., & Glendinning, I. (2013). Exploring Nigerian postgraduate students’ experience of plagiarism: a phenomenographic case study. International Journal for Educational Integrity. http://www.edu.au/journals/index.php/IJEL/

Oyewole, O., & Abioye, A. (2018). Awareness of Plagiarism Acts and Policy by Postgraduate Students in University of Ibadan, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 1956. http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1956

Polona, Š., Urh, M., Jerebic, J., Trivan, D., & Eva, J. (2017). Reasons for Plagiarism in Higher Education. Organizacija, 50(1), 33-45. https://doi.org/10.1515/orga-2017-0002

Qutoshi, S. B. (2018). Phenomenology: A Philosophy and Method of Inquiry. Journal of Education and Educational Development, 5(1). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1180603.pdf

Strittmatter, C., & Bratton, V.K. (2014). Plagiarism Awareness among Students: Assessing Integration of Ethics Theory into Library Instruction. College & Research Libraries, 75(5), 736-752. https://doi.org/10.5860/crl.75.5.736

Uzun, A. M., & Kilis, S. (2020). Investigating antecedents of plagiarism using extended theory of planned behavior. Computers & Education, 144. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103700

Wahid, R. (2011). The Fairness of ‘Stealing’ Knowledge for Education. Journal of International Commercial Law and Technology, 6(2). www.jiclt.com/index.php/jiclt/article/download/129/126

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-11-20

Jak cytować

Onifade, A. B., & Alex-Nmecha, J. C. (2023). Radzenie sobie z wyzwaniem plagiatu w dobie przeładowania informacjami przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informatycznych w nigeryjskich instytucjach akademickich. Folia Toruniensia, 23, 75–96. https://doi.org/10.12775/FT.2023.004
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 416
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ICT, przeciążenie informacjami, specjaliści ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych, plagiat, Nigeria

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa