Radzenie sobie z wyzwaniem plagiatu w dobie przeładowania informacjami przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informatycznych w nigeryjskich instytucjach akademickich
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2023.004Słowa kluczowe
ICT, przeciążenie informacjami, specjaliści ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych, plagiat, NigeriaAbstrakt
Postęp w technologiach informacyjno-komunikacyjnych (ICT) zwiększył generowanie i rozpowszechnianie informacji. Spowodowało to niezwykłe przejście od poprzedniego rozpowszechniania eksplozji informacyjnej do koncepcji przeciążenia informacyjnego w tym wieku, która wydaje się charakteryzować łatwością kradzieży intelektualnej w różnych formach. Wyrafinowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i przytłaczająca dostępność informacji sprawiły, że wiele wyników badań zostało dotkniętych syndromem kopiowania i wklejania oraz nadużywania praw autorskich; i wydaje się, że brakuje literatury na temat wysiłków podejmowanych przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych mających na celu sprostanie wyzwaniom w nigeryjskich instytucjach akademickich. Badanie to miało zatem na celu zwrócenie uwagi na to, w jaki sposób wyzwania związane z plagiatem są rozwiązywane przez specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych w dobie przeciążenia informacjami w nigeryjskich instytucjach akademickich. W badaniu przyjęto fenomenologiczny projekt badawczy metodologii jakościowej, wykorzystując częściowo ustrukturyzowany wywiad pisemny, który został opracowany przez naukowców i wysłany elektronicznie do respondentów. Dane zostały przedstawione tekstowo z wstawieniem dosłownych cytatów tam, gdzie to konieczne, podczas gdy wyniki badań zostały przeanalizowane za pomocą analizy tematycznej. Ustalenia 45 respondentów w sześciu strefach geopolitycznych w Nigerii ujawniły wysoki poziom plagiatu i umiarkowany poziom zaangażowania w ograniczanie zagrożenia ze strony specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych. Badanie zaleca wieloaspektowe podejście do ograniczenia plagiatu; obejmujące instrukcje dotyczące umiejętności korzystania z informacji w instytucjach akademickich, zinstytucjonalizowane przyjęcie i dostęp do oprogramowania do wykrywania plagiatów oraz programy rzecznictwa, które promują etyczne pisanie i umiejętności ICT dla specjalistów ds. bibliotekarstwa i technologii informacyjnych.
Bibliografia
Abioye, A. (2016). Legal and ethical behaviour in library and information science students’ research supervision in Nigeria. Proceedings of the Annual National Conference of Nigerian Association of Library and Information Science Educators, held at University of Ibadan Conference Centre, 9-13 May, 93-98.
Adebayo, S.O. (2011). Common cheating behaviour among Nigerian university students: A case study of University of Ado-Ekiti, Nigeria. World Journal of Education, 1(1), 114-149. http://dx.doi.org/10.5430/wje.v1n1p144
Alexander, B., Barrett, K., Cumming, S., Herron, P., Holland, C., Keane, K., Ogburn, J., Orlowitz, J., Thomas, M. A., & Tsao, J. (2016). Report from the Information Overload and Underload Workgroup. Open Scholarship Initiative Proceedings, 1. http://dx.doi.org/10.13021/G8R30G
Awasthi, S. (2019). Plagiarism and Academic Misconduct: A Systematic Review. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 39(2), 94-100. http://dx.doi.org/10.14429/djlit.39.2.13622
Babalola, Y.T. (2012). Awareness and incidence of plagiarism among undergraduates in a Nigerian private university. Afr. J. Lib. Arch. & Inf. Sc., 22(1), 53-60.
Braun, V., & Clarke, V. (2012) Thematic analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological (pp. 57-71). American Psychological Association.
Carroll, B. C. (2012). From Knowledge Navigator and Watson to Star Trek: The Role of the Information Professional. In Marchionini, G. and Moran, B. B. (Eds.), Informational Professionals 2050: Educational Possibilities and Pathways (pp. 79-83). University of North Carolina.
Cloninger, P.A., & Selvarajan, T. T. (2010). Can Ethics Education Improve Ethical Judgment? An Empirical Study. SAM Advanced Management Journal, 75(4), 4–11.
Cronan, T. P., Mullins, J. K., & Douglas, D. E. (2018). Further understanding factors that explain freshman business students’ academic integrity intention and behavior: Plagiarism and sharing homework. Journal of Business Ethics, 147(1), 197-220. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2988-3.
Errasti-Ibarrondo, M. B., Jordán-Sierra, J. A., Díez-Del-Corral, M. P., & Arantzamendi, M. (2018). Conducting phenomenological research: Rationalising the methods and rigour of the Phenomenology of Practice. JAN, 74(7), 1723-1734. https://doi.org/10.1111/jan.13569
Gibson, N. S., & Chester-Fangman, C. (2011). The Librarian’s Role in Combating Plagiarism. Reference Services Review, 39(1), 132–50. https://doi.org/10.1108/00907321111108169
Gullifer, J., & Tyson, G. A. (2010). Exploring University Students’ Perceptions of Plagiarism: A Focus Group Study. Studies in Higher Education, 35(4), 463-48. https://doi.org/10.26803/MyRes.2020.05
Harji, M. B., Ismail, Z., Chetty, T. N., & Letchumanan, K. (2017). Technical and non-technical programme students’ attitudes and reasons for plagiarism. English Language Teaching, 10(11), 141-155. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v10n11p141
Heinonen, K. (2015c). van Manen's method and reduction in a phenomenological hermeneutic study. Nurse Researcher, 22(4), 35-41. http://dx.doi.org/10.7748/nr.22.4.35.e1326
Hoq, K.M.G. (2014). Information Overload: Causes, Consequences and Remedies: A Study. Philosophy and Progress, 55-56(1-2), 50-68. http://dx.doi.org/10.3329/pp.v55i1-2.26390
Hoq, K.M.G. (2012). Information Ethics and its Implications for Library and Information Professionals: A Contemporary Analysis. Philosophy and Progress, 51-52(1-2), 38-48. http://dx.doi.org/10.3329/pp.v51i1-2.17677
Maina, A. B., Maina, M. B., & Jauro, S. S. (2014). Plagiarism: a Perspective From a Case of a Northern Nigerian University. International Journal of Information Research and Review, 1(12), 225-230. https://www.ijirr.com/plagiarism-perspective-case-northern-nigerian-university
Nelms, G. (2012). Plagiarism Overview: What Research on Plagiarism Tells Us. http://www.wright.edu/sites/www.wright.edu/files/page/attachments/PlagiarismOverview.pdf
Obinna, C. (2012). Plagiarism, bane of Nigeria’s educational devt - Provost. Vanguard Newspaper (Online). 20 September 2012. https://www.vanguardngr.com/2012/09/plagiarism-bane-of-nigerias-educational-devt-provost/
Olutola, F. O. (2016). Towards a More Enduring Prevention of Scholarly Plagiarism among University Students in Nigeria. African Journal of Criminology and Justice Studies: AJCJS, 9(1), 83-97. https://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/view/1243/2-Towards-a-More-Enduring-Prevention_JATS_NLM_xml
Omonijo, D.O., Anyaegbunam, M. C., Uche, O. O. C., Obiorah, C. B., & Ogunwa, C. E. (2017). The Menace of Plagiarism: Sensitizing Faculty, Staff and Students in Nigerian Higher Education Systems. Saudi Journal of Humanities and Social Sciences, 2(1), 19-26. https://doi.org/10.21276/sjhss.2017.2.1.4
Onuoha, U. D., & Ikonne, C. N. (2013). Dealing with the Plague of Plagiarism in Nigeria. Journal of Education and Practice, 4(11), 102-107. https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/6454
Onwubiko, E. (2012). Plagiarism: The story of Sanusi and Zakari. The Nigerian Voice (online). https://thenigerianvoice.com/96225/plagiarism-the-story-of-sanusi-and-zakaria.html
Orim, S. I. (2017). Conceptual Review of Literature on Student Plagiarism: Focusing on Nigerian Higher Education Institutions. World Journal of Educational Research, 4(1), 216–256. http://dx.doi.org/10.22158/wjer.v4n1p216
Orim, S. M., Davis, J. W., Borg, E., & Glendinning, I. (2013). Exploring Nigerian postgraduate students’ experience of plagiarism: a phenomenographic case study. International Journal for Educational Integrity. http://www.edu.au/journals/index.php/IJEL/
Oyewole, O., & Abioye, A. (2018). Awareness of Plagiarism Acts and Policy by Postgraduate Students in University of Ibadan, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 1956. http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1956
Polona, Š., Urh, M., Jerebic, J., Trivan, D., & Eva, J. (2017). Reasons for Plagiarism in Higher Education. Organizacija, 50(1), 33-45. https://doi.org/10.1515/orga-2017-0002
Qutoshi, S. B. (2018). Phenomenology: A Philosophy and Method of Inquiry. Journal of Education and Educational Development, 5(1). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1180603.pdf
Strittmatter, C., & Bratton, V.K. (2014). Plagiarism Awareness among Students: Assessing Integration of Ethics Theory into Library Instruction. College & Research Libraries, 75(5), 736-752. https://doi.org/10.5860/crl.75.5.736
Uzun, A. M., & Kilis, S. (2020). Investigating antecedents of plagiarism using extended theory of planned behavior. Computers & Education, 144. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103700
Wahid, R. (2011). The Fairness of ‘Stealing’ Knowledge for Education. Journal of International Commercial Law and Technology, 6(2). www.jiclt.com/index.php/jiclt/article/download/129/126
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).
![](/czasopisma/public/site/images/mbalcerek/Cc-by-nd_icon.svg_1.png)
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 217
Liczba cytowań: 0