Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Biblioteki publiczne dla dzieci w ujęciu architektonicznym
  • Strona domowa
  • /
  • Biblioteki publiczne dla dzieci w ujęciu architektonicznym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2021) /
  4. Artykuły

Biblioteki publiczne dla dzieci w ujęciu architektonicznym

Autor

  • Agata Walczak-Niewiadomska Uniwersytet Łódzki. Wydział Filologiczny https://orcid.org/0000-0002-9292-1805

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2021.004

Słowa kluczowe

biblioteki publiczne, biblioteki dla dzieci, architektura biblioteczna

Abstrakt

Zagadnienie architektury budynków przeznaczonych na potrzeby bibliotek publicznych regularnie pojawiało się na łamach naukowych i fachowych periodyków polskich i zagranicznych. Nieczęsto jednak autorzy poruszali temat w kontekście przestrzeni dla najmłodszej kategorii czytelników – dzieci. Niniejsza praca uzupełnia stan wiedzy w polskiej literaturze przedmiotu, prezentując zmiany, jakie zachodziły na przestrzeni lat w podejściu do projektowania budynków i wnętrz bibliotek publicznych dla dzieci.

Biogram autora

Agata Walczak-Niewiadomska - Uniwersytet Łódzki. Wydział Filologiczny

Dr hab. Agata Walczak-Niewiadomska od 2006 r. pracuje jako adiunkt w Katedrze Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorką czterech książek i licznych artykułów poświęconych historii książki w Kaliszu, biografistyce bibliologicznej i bibliotekarstwu dziecięcemu. Od 2006 r. związana z Pracownią „Słownika pracowników książki polskiej” jako sekretarz, od 2016 r. – jej kierownik. Z-ca redaktora naczelnego czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”. Członkini Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Koordynator współpracy z zagranicą i programu ERASMUS+ w KIiB UŁ. Czterokrotna laureatka nagrody Rektora UŁ. Jej zainteresowania badawcze obejmują wczesną i rodzinną alfabetyzację, bibliotekarstwo dziecięce oraz zagadnienia bibliometryczne.

Bibliografia

Abdullah, Farah Adilla. 2013. “Inside a ‘shopping mall’ library: a look at Singapore’s Senkang Public Library”. Focus on International Library and Information Work 2013 44(2): 47-51.

Ballinger, John. 1903. “Children’s reading halls”. Library Association Record 5: 552-558.

Black, Alistair, Carolynn Rankin. 2011. “The history of children’s library design: continuities and discontinuities”. In Designing library space for children, edited by K. Latimer, A. Cranfield, I. Bon, 7-28. Berlin/Monachium: De Gruyter Saur.

Bryman, Alan. 2004. The Disneyization of society. London: Thousand Oaks. Claesson, Lo. 2008. “The key to future libraries for children and young people”. Scandinavian Public Library Quarterly 3: 10-11. https://bibliotek.dk/da/moreinfo/netarchive/870971-tsart%253A33349521.

Eriksson, Eva, Peter Gall Krogh, and Andreas Lykke-Olesen. 2007. “Inquiry into libraries – a design approach to children’s interactive library” [in:] Design Inquiries. http://kollision.dk/pdf/nordes2007.pdf.

Gottdiener, Mark. 2001. The Theming of America: dreams, media fantasies, and themed environments. Boulder 2001: Westview Press.

Imhoff, Kathleen R. T. 2011. “Children’s spaces from around the world” [in:] Designing library space for children, edited by. K. Latimer, A. Cranfield, I. Bon, 131-142. Monachium: De Gruyter Sau.

International Federation of Library Associations. 2009. „Wytyczne IFLA dla bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat)” [w:] Dzieci, młodzież - Internet - biblioteka: wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, red. G. Lewandowicz-Nosal, E. B. Zybert, 13-48. Warszawa: Wydawnictwo

Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Rankin, Carolynn. 2018. Wytyczne IFLA dla bibliotek obsługujących dzieci w wieku 0-18 lat. tłum. i oprac. pol. D. Grabowska, G. Lewandowicz-Nosal, współprac.

R. Brzóska. https://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/ifla-guidelines-for-library-services-to-children_aged-0-18-pl.pdf.

Jast, L. Stanley. 1905. “Some impressions of American libraries”. Library Association Record 7: 63-64.

Konieczna, Danuta. 2006. „Współczesne trendy architektury bibliotecznej a zmieniające się wymagania użytkowników bibliotek” [w:] Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź, 19-21 czerwca 2006 r. Materiały Konferencyjne, Łódź (Poland), 19-21 June 2006, 217-228. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej.

Kruszewski. Tomasz. 2017. „Modernizm i neomodernizm: architektura bibliotek publicznych w Polsce na początku XXI wieku” [w:] Biblioteka publiczna w przestrzeni społecznej: księga jubileuszowa z okazji 100-lecia działalności Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, red. J. Ladorucki, 87-98. Łódź: Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi.

Latimer, Karen [et al.]. 2011. Designing library space for children. Berlin/Monachium: De Gruyter Saur.

Lesneski, Traci Engel. 2012. “How to design library space with kids in mind”. Library Journal. http://lj.libraryjournal.com/2012/10/buildings/lbd/how-to-designlibrary-space-with-kids-in-mind-library-by-design-fall-2012.

Lunden, Tone. 2009. “The red thread – new central library in Hjørring, Denmark”. In World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council 23-27 August 2009, Milan, Italy. https://www.ifla.org/past-wlic/2009/103-lunden-en.pdf.

Madsen, Monica C. 2008. “Denmark: the room as mediator: interview with project manager”. Scandinavian Public Library Quarterly 41 (3). http://slq.nu/index20e8.html?article=denmark-the-room-as-mediator-interview-with-projectmanager/.

Maximea, Heather. 2001. “Exhibition galleries” [in:] The manual of museum exhibitions, edited by. B. Lord, G. D. Lord, 143-195. Lanham: Altamira Press.

Maxwell, Elizabeth. 1993. “The planning and design of children’s libraries”. Library Management 14(7): 23-35.

Mitts-Smith, Debra. 2007. “L’Heure Joyeuse: Educational and social reform in post–world War I Brussels”. Library Trends 55(3): 464-473.

Mosch, Monique, Karen Bertrams. 2009. “Library of 100 Talents – Heerhugowaard, Netherlands” [in:] World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council 23-27 August 2009, Milan, Italy. https://www.ifla.org/past-wlic/2009/103-bertrams-en.pdf.

Nicholson, Janet, Helen Pain-Lewins. 1988. “The teenage library in Bradford: an evaluation of Xchange”. Journal of Librarianship 20(3): 205-217.

Önal, H. Inci. 2009. “Designing tomorrow’s libraries with children’s views.” In World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council 23-27 August 2009, Milan, Italy. https://pdfs.semanticscholar.org/4e3b/5c83eb5c10fc4d85df5395f382b94b81692c.pdf?_ga=2.200663726.1808651049.1584547388-1842155166.1584547388/.

Plovgaard, Sven. 1960. “Building layout in Denmark” [in:] Design of the library, edited by K. M. Newbury, 20-21. Penge: Library Association London and Home Counties Branch.

Sayers, W. C. Berwick. 1911. The children’s library: a practical manual for public, school and home libraries. London: University of Michigan Library.

Sayers, W. C. Berwick. 1932. A manual of children’s libraries. London 1932: George Allen & Unwin Ltd.

Stogi.info.pl. n.d. „Gdańsk chodzi do biblioteki”. Stogi.info.pl. Dostęp 18 marca, 2020. http://www.stogi.info.pl/pl/wiadomoci/komunikaty-i-ogoszenia/2030-gdask-chodzi-do-biblioteki/.

Walczak-Niewiadomska, Agata. 2020. „Historia bibliotek publicznych dla dzieci (do 1914 roku).” In Interdyscyplinarium nauk o mediach i kulturze, red. M. Antczak, Z. Gruszka, 109-128. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wiegand W. A., D. G. Davis, edited by. 2015. Encyclopedia of library history. New York: Routledge.

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-11-24

Jak cytować

Walczak-Niewiadomska, A. (2021). Biblioteki publiczne dla dzieci w ujęciu architektonicznym. Folia Toruniensia, 21, 87–103. https://doi.org/10.12775/FT.2021.004
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 623
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biblioteki publiczne, biblioteki dla dzieci, architektura biblioteczna

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa