Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • 登録
  • ログイン
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • ホーム
  • Aims & Scope
  • 投稿
  • 最新号
  • アーカイブ
  • Announcements
  • このサイト/雑誌について
    • 編集委員会
    • Privacy Statement
    • 連絡先
  • 登録
  • ログイン
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Biblioteki publiczne dla dzieci w ujęciu architektonicznym
  • ホーム
  • /
  • Biblioteki publiczne dla dzieci w ujęciu architektonicznym
  1. ホーム /
  2. アーカイブ /
  3. 巻 21 (2021) /
  4. Articles

Biblioteki publiczne dla dzieci w ujęciu architektonicznym

著者

  • Agata Walczak-Niewiadomska Uniwersytet Łódzki. Wydział Filologiczny https://orcid.org/0000-0002-9292-1805

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2021.004

キーワード

biblioteki publiczne, biblioteki dla dzieci, architektura biblioteczna

要旨

Zagadnienie architektury budynków przeznaczonych na potrzeby bibliotek publicznych regularnie pojawiało się na łamach naukowych i fachowych periodyków polskich i zagranicznych. Nieczęsto jednak autorzy poruszali temat w kontekście przestrzeni dla najmłodszej kategorii czytelników – dzieci. Niniejsza praca uzupełnia stan wiedzy w polskiej literaturze przedmiotu, prezentując zmiany, jakie zachodziły na przestrzeni lat w podejściu do projektowania budynków i wnętrz bibliotek publicznych dla dzieci.

Author Biography

Agata Walczak-Niewiadomska, Uniwersytet Łódzki. Wydział Filologiczny

Dr hab. Agata Walczak-Niewiadomska od 2006 r. pracuje jako adiunkt w Katedrze Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorką czterech książek i licznych artykułów poświęconych historii książki w Kaliszu, biografistyce bibliologicznej i bibliotekarstwu dziecięcemu. Od 2006 r. związana z Pracownią „Słownika pracowników książki polskiej” jako sekretarz, od 2016 r. – jej kierownik. Z-ca redaktora naczelnego czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”. Członkini Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Koordynator współpracy z zagranicą i programu ERASMUS+ w KIiB UŁ. Czterokrotna laureatka nagrody Rektora UŁ. Jej zainteresowania badawcze obejmują wczesną i rodzinną alfabetyzację, bibliotekarstwo dziecięce oraz zagadnienia bibliometryczne.

References

Abdullah, Farah Adilla. 2013. “Inside a ‘shopping mall’ library: a look at Singapore’s Senkang Public Library”. Focus on International Library and Information Work 2013 44(2): 47-51.

Ballinger, John. 1903. “Children’s reading halls”. Library Association Record 5: 552-558.

Black, Alistair, Carolynn Rankin. 2011. “The history of children’s library design: continuities and discontinuities”. In Designing library space for children, edited by K. Latimer, A. Cranfield, I. Bon, 7-28. Berlin/Monachium: De Gruyter Saur.

Bryman, Alan. 2004. The Disneyization of society. London: Thousand Oaks. Claesson, Lo. 2008. “The key to future libraries for children and young people”. Scandinavian Public Library Quarterly 3: 10-11. https://bibliotek.dk/da/moreinfo/netarchive/870971-tsart%253A33349521.

Eriksson, Eva, Peter Gall Krogh, and Andreas Lykke-Olesen. 2007. “Inquiry into libraries – a design approach to children’s interactive library” [in:] Design Inquiries. http://kollision.dk/pdf/nordes2007.pdf.

Gottdiener, Mark. 2001. The Theming of America: dreams, media fantasies, and themed environments. Boulder 2001: Westview Press.

Imhoff, Kathleen R. T. 2011. “Children’s spaces from around the world” [in:] Designing library space for children, edited by. K. Latimer, A. Cranfield, I. Bon, 131-142. Monachium: De Gruyter Sau.

International Federation of Library Associations. 2009. „Wytyczne IFLA dla bibliotek obsługujących niemowlęta i małe dzieci (do 3 lat)” [w:] Dzieci, młodzież - Internet - biblioteka: wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, red. G. Lewandowicz-Nosal, E. B. Zybert, 13-48. Warszawa: Wydawnictwo

Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Rankin, Carolynn. 2018. Wytyczne IFLA dla bibliotek obsługujących dzieci w wieku 0-18 lat. tłum. i oprac. pol. D. Grabowska, G. Lewandowicz-Nosal, współprac.

R. Brzóska. https://www.ifla.org/files/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/ifla-guidelines-for-library-services-to-children_aged-0-18-pl.pdf.

Jast, L. Stanley. 1905. “Some impressions of American libraries”. Library Association Record 7: 63-64.

Konieczna, Danuta. 2006. „Współczesne trendy architektury bibliotecznej a zmieniające się wymagania użytkowników bibliotek” [w:] Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź, 19-21 czerwca 2006 r. Materiały Konferencyjne, Łódź (Poland), 19-21 June 2006, 217-228. Łódź: Biblioteka Politechniki Łódzkiej.

Kruszewski. Tomasz. 2017. „Modernizm i neomodernizm: architektura bibliotek publicznych w Polsce na początku XXI wieku” [w:] Biblioteka publiczna w przestrzeni społecznej: księga jubileuszowa z okazji 100-lecia działalności Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, red. J. Ladorucki, 87-98. Łódź: Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi.

Latimer, Karen [et al.]. 2011. Designing library space for children. Berlin/Monachium: De Gruyter Saur.

Lesneski, Traci Engel. 2012. “How to design library space with kids in mind”. Library Journal. http://lj.libraryjournal.com/2012/10/buildings/lbd/how-to-designlibrary-space-with-kids-in-mind-library-by-design-fall-2012.

Lunden, Tone. 2009. “The red thread – new central library in Hjørring, Denmark”. In World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council 23-27 August 2009, Milan, Italy. https://www.ifla.org/past-wlic/2009/103-lunden-en.pdf.

Madsen, Monica C. 2008. “Denmark: the room as mediator: interview with project manager”. Scandinavian Public Library Quarterly 41 (3). http://slq.nu/index20e8.html?article=denmark-the-room-as-mediator-interview-with-projectmanager/.

Maximea, Heather. 2001. “Exhibition galleries” [in:] The manual of museum exhibitions, edited by. B. Lord, G. D. Lord, 143-195. Lanham: Altamira Press.

Maxwell, Elizabeth. 1993. “The planning and design of children’s libraries”. Library Management 14(7): 23-35.

Mitts-Smith, Debra. 2007. “L’Heure Joyeuse: Educational and social reform in post–world War I Brussels”. Library Trends 55(3): 464-473.

Mosch, Monique, Karen Bertrams. 2009. “Library of 100 Talents – Heerhugowaard, Netherlands” [in:] World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council 23-27 August 2009, Milan, Italy. https://www.ifla.org/past-wlic/2009/103-bertrams-en.pdf.

Nicholson, Janet, Helen Pain-Lewins. 1988. “The teenage library in Bradford: an evaluation of Xchange”. Journal of Librarianship 20(3): 205-217.

Önal, H. Inci. 2009. “Designing tomorrow’s libraries with children’s views.” In World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council 23-27 August 2009, Milan, Italy. https://pdfs.semanticscholar.org/4e3b/5c83eb5c10fc4d85df5395f382b94b81692c.pdf?_ga=2.200663726.1808651049.1584547388-1842155166.1584547388/.

Plovgaard, Sven. 1960. “Building layout in Denmark” [in:] Design of the library, edited by K. M. Newbury, 20-21. Penge: Library Association London and Home Counties Branch.

Sayers, W. C. Berwick. 1911. The children’s library: a practical manual for public, school and home libraries. London: University of Michigan Library.

Sayers, W. C. Berwick. 1932. A manual of children’s libraries. London 1932: George Allen & Unwin Ltd.

Stogi.info.pl. n.d. „Gdańsk chodzi do biblioteki”. Stogi.info.pl. Dostęp 18 marca, 2020. http://www.stogi.info.pl/pl/wiadomoci/komunikaty-i-ogoszenia/2030-gdask-chodzi-do-biblioteki/.

Walczak-Niewiadomska, Agata. 2020. „Historia bibliotek publicznych dla dzieci (do 1914 roku).” In Interdyscyplinarium nauk o mediach i kulturze, red. M. Antczak, Z. Gruszka, 109-128. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wiegand W. A., D. G. Davis, edited by. 2015. Encyclopedia of library history. New York: Routledge.

Folia Toruniensia

Downloads

  • PDF (Język Polski)

出版済

2021-11-24

How to Cite

Walczak-Niewiadomska, A. (2021). Biblioteki publiczne dla dzieci w ujęciu architektonicznym. Folia Toruniensia, 21, 87–103. https://doi.org/10.12775/FT.2021.004
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

巻号

巻 21 (2021)

セクション

Articles

License

Copyright (c) 2021 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Authors sign the license agreement, where authors have copyright but license exclusive rights in their article to the publisher. In this case authors have a range of rights, including:

  • The right to share or reuse their article in the same ways permitted to third parties under the Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 (CC BY-ND 4.0) license. Following it, the author can "copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms."
  • Authors retain patent, trademark and other intellectual property rights (including research data).
  • Authors receive proper attribution and credit for the published work.
 

 
 
This is a RoMEO green journal.

Stats

Number of views and downloads: 623
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • 著者インデックスをブラウズ
  • Issue archive

User

User

最新号

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

ご案内

  • 読者の皆さまへ
  • 論文著者の皆さまへ
  • 図書館員の皆さまへ

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

言語

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tags

Search using one of provided tags:

biblioteki publiczne, biblioteki dla dzieci, architektura biblioteczna

投稿を提出

投稿を提出
上に

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop