Komunikat z badań realizowanych w ramach międzynarodowego projektu badawczego DANUBE
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2022.009Ключові слова
edukacja dorosłych, Europa wiedzy, uczenie się przez całe życie, projekt DanubeАнотація
Dynamiczne zmiany zachodzące we współczesnych społeczeństwach, związane z postępującymi procesami globalizacyjnymi, wymuszają wśród dorosłych konieczność poszerzania i uzupełniania posiadanej wiedzy. Dorośli w europejskich społeczeństwach muszą wykazać się gotowością do uczenia się, stałego podnoszenia własnych kwalifikacji, a niekiedy do przekwalifikowania się i uczenia się czegoś nowego. Inwestowanie w edukację także wśród dorosłych wpisuje się w realizację koncepcji „Europy wiedzy” oraz „uczenia się przez całe życie”. Instytucje Unii Europejskiej, respektując odmienność i niezależność narodowych systemów oświaty, jedyne działania, jakie podejmują w zakresie edukacji, to wspieranie jej rozwoju na wszystkich szczeblach. W ostatniej dekadzie szczególnie istotne okazało się wspieranie ze strony instytucji unijnych edukacji dorosłych w krajach UE.
Посилання
EUROSTAT (2022). Adult learning statistics. Pobrane z: https://ec.europa.eu/eurostat/ statistics-explained/index.php?title=Adult_learning_statistics
Brown, J.M., Miller, W.R., Lawendowski, L.A. (1999). The Self-Regulation Questionnaire. W: L. Vandecreek, T.L. Jackson (red.), Innovations in Clinical Practice: A Sourcebook, vol. 17 (s. 281–292).
Sarasota, FL: Professional Resource Press/Professional Resource Exchange.
Gavora, P., Jakešová, J., Kalenda, J. (2015). The Czech Validation of the Self-regulation Questionnaire. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 171, s. 222–230. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.113.
Jakešová, J., Kalenda, J. (2015). Self-regulated learning: Critical-realistic conceptualization. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 171, s. 178–189. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.105
Jakesova, J., Gavora, P., Kalenda, J. (2016). Self-Regulation of Behaviour: Students Versus other Adults. International Journal of Educational Psychology, vol. 5(1), s. 56–79. DOI: 10.17583/ijep.2016.1661
Karikova S., Kryston M., Michalovic V., Neupauer Z., Pavlov I., Vanek B. (2018). (Il)Literacy of adults as a problem of inclusion and equality in lifelong learning. W: Ł. Tomczyk, B. Vanek (red.), How to work with NEETs. Recommendations for policy and practice (s. 9–34). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. DOI: 10.24917/9788395373701.1
Krystoň, M., (2013). The potential of cultural-andragogical processes in the spectrum of strategic documents, Paidagogos – Journal of Education in Contexts, vol. 1, s. 30–44, http://www.paidagogos.net/issues/2013/1/article.php?id=3
Kwiek, M. (2018). International research collaboration and international research orientation: Comparative findings about European academics, Journal of Studies in International Education, vol. 22 (2), s. 136–160.
Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A. (2020), The Adult Learner. The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. London: Routledge.
Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., Blais, M.R, Brière, N.M., Senécal, C., Vallières, E.F., (1992). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and Amo- tivation in Education, Educational and Psychological Measurement, vol. 52, s. 1003– –1017, http://dx.doi.org/10.1177/0013164492052004025
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 299
Number of citations: 0