Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Avvisi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Niepubliczna znaczy lepsza? Rynek studiów podyplomowych w świetle opinii słuchaczy różnych typów szkół wyższych
  • Home
  • /
  • Niepubliczna znaczy lepsza? Rynek studiów podyplomowych w świetle opinii słuchaczy różnych typów szkół wyższych
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 81 N. 2 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Niepubliczna znaczy lepsza? Rynek studiów podyplomowych w świetle opinii słuchaczy różnych typów szkół wyższych

Autori

  • Agnieszka Anielska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0003-3864-3098

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2019.017

Parole chiave

edukacja dorosłych, studia podyplomowe, uczelnie niepubliczne, rynek edukacyjny.

Abstract

Obszar edukacji ustawicznej, w tym edukacji dorosłych, zajmuje istot- ne miejsce wśród priorytetów polityki edukacyjnej na szczeblu europejskim i kra- jowym. Wzrost znaczenia lifelong learning pociągnął za sobą dynamiczny rozwój rynku usług edukacyjnych adresowanych do osób dorosłych. Swoją ofertę z myślą o tej grupie odbiorców rozbudowały również szkoły wyższe. Jedną z proponowanych przez nie form kształcenia są studia podyplomowe. Dane z ostatnich lat wskazują na konsekwentne umacnianie pozycji uczelni niepublicznych kosztem spadającego zainteresowania kształceniem podyplomowym na uczelniach publicznych, zwłaszcza uniwersytetach. Ze względu na obserwowaną dynamikę można byłoby przypuszczać, że dominacja wybranej grupy uczelni wynika z jej realnej przewagi konkurencyjnej w zakresie oferty kształcenia i standardu świadczonych usług edukacyjnych. Czy jednak rzeczywiście tak jest? Artykuł prezentuje wyniki badania opinii słuchaczy różnych typów uczelni na temat ich oferty edukacyjnej adresowanej do osób doro- słych oraz wybranych aspektów procesu kształcenia.

Riferimenti bibliografici

Antonowicz, D., Gorlewski, M. (2011). Demograficzne tsunami. Raport Instytutu So- kratesa na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 roku. Warszawa: Instytut Sokratesa.

Chłoń-Domińczak, A. i in. (2017). Polska Rama Kwalifikacji. Wiedza, kompetencje, umiejętności społeczne. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Drapińska, A. (2011). Zarządzanie relacjami na rynku edukacyjnym szkół wyższych. Warszawa: PWN.

Grabowska, I., Kotowska, I., Panek, T. (2015). Warunki życia gospodarstw domo- wych. Edukacja. W: Diagnoza Społeczna 2015, Warunki i Jakość Życia Polaków – Raport. Contemporary Economics, 9/4, s. 97–107.

Komunikat z konferencji europejskich ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe. Proces Boloński 2020 – Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w nowej dekadzie. Leuven/Louvain-la-Neuve, 2009. Pobrane z: http://www.ehea.info/uploads/ documents/leuven_i_louvain-la-neuve_komunikat.pdf (1.03.2019).

Konkluzje Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram Europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia „ET 2020”, 2009/C 119/02. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex:52009XG0528(01) (1.03.2019).

Kosmala, J. (2009). Edukacja w społeczeństwie informacyjnym. Częstochowa: Aka- demia im. Jana Długosza w Częstochowie.

Kulig, A., Lisiecki, P. (2011). Wyróżnić się, ale czym? Strategie marketingowe szkół wyższych. W: G. Nowaczyk. D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Prze- miany w orientacji marketingowej. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.

Nowicki, J., Wiśniewski, P. (2015). Uczymy się przez całe życie. Przewodnik po kształ- ceniu ustawicznym. Warszawa: Wojewódzki Urząd Pracy.

Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki. Raport 2017. (2018). Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Perspektywauczeniasięprzezcałeżycie.(2013).Warszawa:RadaMinistrów.Dostęp- ne na: https://archiwum.men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/01/plll_2013_09_10zal_ do_uchwaly_rm.pdf.

Piekarska, A. (2006). Kariery w społeczeństwie informacyjnym. W: L. Haber, M. Niezgoda (red.), Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjo- nalne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Piorunek, M. (2009). Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kul- turowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Pluta-Olearnik,M.(red.).(2009).Przedsiębiorczauczelniaijejrelacjezotoczeniem. Warszawa: Difin.

Rezolucja Rady Europy w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych 2011/C 372/01, 2011. Dostępne na: https://eur-lex.europa.eu/legal- -content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011G1220(01)&from=EN.

Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2010–2020.Projektśrodowiskowy.(2009). Warszawa: Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich.

Szkoły wyższe i ich finanse (2008–2017). Raporty z lat 2009–2018. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dn. 20 lipca 2018, Dz.U. 2018, poz. 1668.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2019-12-30

Come citare

1.
ANIELSKA, Agnieszka. Niepubliczna znaczy lepsza? Rynek studiów podyplomowych w świetle opinii słuchaczy różnych typów szkół wyższych. Edukacja Dorosłych. Online. 30 dicembre 2019. Vol. 81, no. 2, pp. 77-94. [Accessed 4 luglio 2025]. DOI 10.12775/ED.2019.017.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 81 N. 2 (2019): Edukacja Dorosłych

Sezione

OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Stats

Number of views and downloads: 392
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

edukacja dorosłych, studia podyplomowe, uczelnie niepubliczne, rynek edukacyjny.
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop