Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Avvisi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Cyfrowa edukacja seniorów: rozwój praktycznych kompetencji cyfrowych na przykładzie działalności Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w latach 2023–2025
  • Home
  • /
  • Cyfrowa edukacja seniorów: rozwój praktycznych kompetencji cyfrowych na przykładzie działalności Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w latach 2023–2025
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 91 N. 2 -2024/1 -2025 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Cyfrowa edukacja seniorów: rozwój praktycznych kompetencji cyfrowych na przykładzie działalności Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w latach 2023–2025

Autori

  • Pani Kinga Lisowska Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0002-8404-4363
  • Majka Łojko Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0003-4801-8069

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2024.2025.014

Parole chiave

edukacja osób starszych, rozwój kompetencji cyfrowych seniorów, Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego, metodyka edukacji dorosłych, aktywizacja cyfrowa, aktywne starzenie

Abstract

Artykuł podejmuje temat cyfrowej edukacji seniorów na przykładzie działań Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego (W-M ZDZ) w latach 2023–2025.Celem badania było dokonanie naukowej analizy realizowanych metod, form i zakresu aktywności edukacyjnej podejmowanej przez W-M ZDZ na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych i przeciwdziałania cyfrowej ekskluzji osób w wieku poprodukcyjnym oraz identyfikacja celów i zadań projektowych w pracy z seniorami. Zastosowano metodę analizy źródeł wtórnych, obejmujących dokumentację projektową, programy działań oraz sprawozdania z realizacji przedsięwzięć. Przedmiotem szczegółowej analizy były dwa projekty współfinansowane ze środków publicznych i unijnych: „Cyfrowa Edukacja Seniorów” oraz „Szansa na lepsze życie”, realizowane odpowiednio w ramach programu „Aktywni+” oraz Funduszu Europejskiego dla Warmii i Mazur 2021–2027. Wyniki przeprowadzonych analiz wskazują, że W-M ZDZ wspiera rozwój praktycznych umiejętności cyfrowych seniorów, wykorzystując zróżnicowane metody dydaktyczne oraz strategie edukacyjne, dzięki którym uczestnicy nabywają praktycznych umiejętności w zakresie korzystania z usług cyfrowych, komunikacji elektronicznej, bankowości internetowej oraz e-administracji. Realizowane przez W-M ZDZ projekty charakteryzują się wykorzystaniem podejścia polimetodycznego, łączącego tradycyjne formy nauczania z metodami aktywizującymi. Analiza wskazuje również na istotny wpływ działań edukacyjnych na wzrost samodzielności i bezpieczeństwa w sferze cyfrowej osób starszych szczególnie w zakresie e-usług publicznych, komunikacji, zakupów online i bezpieczeństwa cyfrowego.

 

 

Riferimenti bibliografici

Adamczyk, M. (2022). Uczenie się przez całe życie jako element uczestnictwa społecznego osób starszych i ich aktywnego starzenia się. Zeszyty Naukowe KUL, 65(3), s. 67–86.

Babicz-Zielińska, E., Bartkowicz, J., Tańska, M. (2021). Jakość życia osób starszych i jej determinanty. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 1(126), s. 51–67.

Castells, M. (2011). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. II.

Cęcelek, G. (2019). Ubóstwo materialne osób starszych jako czynnik ograniczający ich dostęp do edukacji. Społeczeństwo i Polityka, 2(59), s. 87–102.

Czaczkowska, E.K. (2023). Seniorzy jako użytkownicy nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Czerniawska, O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii edukacyjnej. Łódź: Wydawnictwo AHE.

Czarnecka, M., Kelm, H., Koczur, W. (2023). Wykluczenie cyfrowe seniorów w zakresie korzystania z usług społecznych w Polsce w dobie demograficznego starzenia się ludności. Optimum. Economic Studies, nr 1(111), s. 89–106.

Digital Poland (2023). Powstaje Koalicja Cyfrowi Seniorzy – największa w Polsce inicjatywa wspierająca aktywność seniorów w cyfrowym świecie. Pobrane z: https://digitalpoland.prowly.com/270316-powstaje-koalicja-cyfrowi-seniorzy-najwieksza-w-

-polsce-inicjatywa-wspierajaca-aktywnosc-seniorow-w-cyfrowym-swiecie (dostęp: 22.04.2025).

Fielus, M. (2023). Edukacja senioralna. Warszawa: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Formosa, M. (2012). Education and Older Adults at the University of the Third Age. Educational Gerontology, 38(1–3), s. 114–126.

Golinowska, S. (2017). Health Promotion for Older People in Europe. Health promoters and their activities. Knowledge for training. Warszawa: Scholar Publishing HouseLtd.

Illeris, K. (2003). Adult education as experienced by the learners. International Journal of Lifelong Education, 22 (1), s. 13–23.

Kaczorowska-Spychalska, D. (2021). Gerontechnologia: seniorzy wobec medtechu. Bio-

-Tech Talk #19. Pobrane z: https://biotechnologia.pl/technologie/bio-tech-talk-19-

-gerontechnologia-seniorzy-wobec-medtechu-i-dr-dominika-kaczorowska-spychalska,21184 (dostęp: 1.05.2025).

Kawińska, M. (2017). Aktywność edukacyjna seniorów a koncepcja aktywnego starzenia się. Studia Socialia Cracoviensia, 9(1), s. 45–57.

Knowles, M.S. (1984). The Adult Learner: A Neglected Species (3rd ed.). Houston: TX: Gulf Publishing Company.

Richert-Kaźmierska, A., Forkiewicz, M. (2013). Kształcenie osób starszych w koncepcji aktywnego starzenia się. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 131, s. 129–139.

Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Warmińsko-Mazurski ZDZ (2023). Cyfrowa Edukacja Seniorów. Pobrane z: https:// wmzdz.pl/projekt/cyfrowa-edukacja-seniorow (dostęp: 2.04.025).

Warmińsko-Mazurski ZDZ (2024), Szansa na lepsze życie. Pobrane z: https://wmzdz.pl/ projekt/szansa-na-lepsze-zycie/do-pobrania (dostęp: 2.04.025).

Warschauer, M. (2003). Technology and Social Inclusion: Rethinking the Digital Divide. Cambridge: MA: MIT Press.

World Health Organization. (2002). Active Ageing: A Policy Framework. Geneva: WHO. Pobrane z: https://apps.who.int/iris/handle/10665/67215 (dostęp: 28.04.2025).

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Pubblicato

2025-11-18

Come citare

1.
LISOWSKA, Kinga e ŁOJKO, Majka. Cyfrowa edukacja seniorów: rozwój praktycznych kompetencji cyfrowych na przykładzie działalności Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w latach 2023–2025. Edukacja Dorosłych. Online. 18 novembre 2025. Vol. 91, no. 2 -2024/1 -2025, pp. 65-81. [Accessed 21 dicembre 2025]. DOI 10.12775/ED.2024.2025.014.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 91 N. 2 -2024/1 -2025 (2024): Edukacja Dorosłych

Sezione

OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Licenza

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

Stats

Number of views and downloads: 172
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

edukacja osób starszych, rozwój kompetencji cyfrowych seniorów, Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego, metodyka edukacji dorosłych, aktywizacja cyfrowa, aktywne starzenie
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop