Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Avvisi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Badanie i analiza potrzeb szkoleniowych w nauczaniu języka obcego osób dorosłych. Przegląd literatury, przykłady, procedury, badania
  • Home
  • /
  • Badanie i analiza potrzeb szkoleniowych w nauczaniu języka obcego osób dorosłych. Przegląd literatury, przykłady, procedury, badania
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 86 N. 1 (2022): Edukacja Dorosłych /
  4. OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Badanie i analiza potrzeb szkoleniowych w nauczaniu języka obcego osób dorosłych. Przegląd literatury, przykłady, procedury, badania

Autori

  • Karolina Zioło-Pużuk Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-6906-6310

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2022.007

Parole chiave

badanie potrzeb, edukacja językowa, metody badawcze w edukacji dorosłych, motywacja, autonomia

Abstract

Artykuł skupia się na przedstawieniu przeglądu literatury dotyczącej badania potrzeb szkoleniowych osób dorosłych w zakresie nauczania języków obcych na kursach języka specjalistycznego i ogólnego oraz jest on próbą opisania podstawowych zagadnień dotyczących tego typu badań, tj. pojęcia potrzeby, procedury działania oraz analizy otrzymanych wyników. Badanie potrzeb obejmujące nie tylko zagadnienia językowe, ale także style uczenia się, doświadczenie edukacyjne, role i funkcje społeczne, jakie spełnia uczący się i w jakich będzie używał języka, pozwala na stworzenie optymalnego programu nauczania, dostosowanego do potrzeb jednostki, grupy oraz instytucji edukacyjnej. Autorka przedstawia różnorodne podejścia do opisu potrzeb i ich badania ze względu na punkt widzenia osoby badającej oraz cel analizy. W artykule postuluje się zwrócenie większej uwagi na analizę potrzeb poprzedzającą kursy języka ogólnego. Jako przykład przedstawiono analizę potrzeb przeprowadzoną podczas kursu prowadzonego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Artykuł może stać się inspiracją dla nauczycieli do projektowania badania potrzeb na wszystkich etapach kursu językowego, gdyż syntetycznie prezentuje zagadnienia, jakie badacz-nauczyciel powinien wziąć pod uwagę, aby otrzymane wyniki były pomocne w dalszej pracy dydaktycznej.

Riferimenti bibliografici

Brown, J.D. (2016). Introducing Needs Analysis and English for Specific Purposes. London: Routledge.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. (2003). Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli, pobrane z: https://www.ore.edu.pl/2010/12/europejski-system-opisu-ksztacenia-jzy- kowego-uczenie-si-nauczanie-ocenianie/ (dostęp: 1.04.2022).

Gajewska E., Sowa M. (2014). LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.

Gębal, P.E. (2019). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warszawa: PWN.

Gębal, P.E., Miodunka, W. T. (2020). Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako drugiego. Warszawa: PWN.

Huhta, M., Vogt, K., Johnson, E., Tulkki, H. (2013). Needs Analysis for Language Course Design. A holistic approach to ESP. Cambridge: Cambridge University Press.

Ligara B., Szupelak, W. (2012). Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycz- nych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Niemiec, J. (2016). Needs analysis for a specialized learner population: A case study of learners from medical college. Państwo i Społeczeństwo, nr 3, s. 71–84, pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.mhp-fb0bea4b-18fa-4d0b- -82da-f55d99161852/c/PIS_2016_3_4_Niemiec.pdf (dostęp 1.04.2022).

Serafini, E.J., Lake, J.B., Long, M.H. (2015). Needs analysis for specialized learner populations: essential methodological improvements. English for specific purposes, nr 40, s. 11–26, pobrane z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/ S088949061500037X (dostęp 1.04.2022).

Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. (2010). Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon.

Zioło-Pużuk, K. (2021). Nauczanie języka polskiego jako obcego wśród osób duchow- nych – wyzwania i rozwiązania. Studium przypadku. Język – Szkoła – Religia, 16, s. 188–198, pobrane z: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/JSR/article/ view/6215 (dostęp: 17.04.2022).

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Pubblicato

2022-10-27

Come citare

1.
ZIOŁO-PUŻUK, Karolina. Badanie i analiza potrzeb szkoleniowych w nauczaniu języka obcego osób dorosłych. Przegląd literatury, przykłady, procedury, badania. Edukacja Dorosłych. Online. 27 ottobre 2022. Vol. 86, no. 1, pp. 91-103. [Accessed 29 giugno 2025]. DOI 10.12775/ED.2022.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 86 N. 1 (2022): Edukacja Dorosłych

Sezione

OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Licenza

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

Stats

Number of views and downloads: 428
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

badanie potrzeb, edukacja językowa, metody badawcze w edukacji dorosłych, motywacja, autonomia
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop