Badanie i analiza potrzeb szkoleniowych w nauczaniu języka obcego osób dorosłych. Przegląd literatury, przykłady, procedury, badania
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2022.007Palabras clave
badanie potrzeb, edukacja językowa, metody badawcze w edukacji dorosłych, motywacja, autonomiaResumen
Artykuł skupia się na przedstawieniu przeglądu literatury dotyczącej badania potrzeb szkoleniowych osób dorosłych w zakresie nauczania języków obcych na kursach języka specjalistycznego i ogólnego oraz jest on próbą opisania podstawowych zagadnień dotyczących tego typu badań, tj. pojęcia potrzeby, procedury działania oraz analizy otrzymanych wyników. Badanie potrzeb obejmujące nie tylko zagadnienia językowe, ale także style uczenia się, doświadczenie edukacyjne, role i funkcje społeczne, jakie spełnia uczący się i w jakich będzie używał języka, pozwala na stworzenie optymalnego programu nauczania, dostosowanego do potrzeb jednostki, grupy oraz instytucji edukacyjnej. Autorka przedstawia różnorodne podejścia do opisu potrzeb i ich badania ze względu na punkt widzenia osoby badającej oraz cel analizy. W artykule postuluje się zwrócenie większej uwagi na analizę potrzeb poprzedzającą kursy języka ogólnego. Jako przykład przedstawiono analizę potrzeb przeprowadzoną podczas kursu prowadzonego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Artykuł może stać się inspiracją dla nauczycieli do projektowania badania potrzeb na wszystkich etapach kursu językowego, gdyż syntetycznie prezentuje zagadnienia, jakie badacz-nauczyciel powinien wziąć pod uwagę, aby otrzymane wyniki były pomocne w dalszej pracy dydaktycznej.
Citas
Brown, J.D. (2016). Introducing Needs Analysis and English for Specific Purposes. London: Routledge.
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. (2003). Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli, pobrane z: https://www.ore.edu.pl/2010/12/europejski-system-opisu-ksztacenia-jzy- kowego-uczenie-si-nauczanie-ocenianie/ (dostęp: 1.04.2022).
Gajewska E., Sowa M. (2014). LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset.
Gębal, P.E. (2019). Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie. Warszawa: PWN.
Gębal, P.E., Miodunka, W. T. (2020). Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako drugiego. Warszawa: PWN.
Huhta, M., Vogt, K., Johnson, E., Tulkki, H. (2013). Needs Analysis for Language Course Design. A holistic approach to ESP. Cambridge: Cambridge University Press.
Ligara B., Szupelak, W. (2012). Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycz- nych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Niemiec, J. (2016). Needs analysis for a specialized learner population: A case study of learners from medical college. Państwo i Społeczeństwo, nr 3, s. 71–84, pobrane z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.mhp-fb0bea4b-18fa-4d0b- -82da-f55d99161852/c/PIS_2016_3_4_Niemiec.pdf (dostęp 1.04.2022).
Serafini, E.J., Lake, J.B., Long, M.H. (2015). Needs analysis for specialized learner populations: essential methodological improvements. English for specific purposes, nr 40, s. 11–26, pobrane z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/ S088949061500037X (dostęp 1.04.2022).
Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. (2010). Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon.
Zioło-Pużuk, K. (2021). Nauczanie języka polskiego jako obcego wśród osób duchow- nych – wyzwania i rozwiązania. Studium przypadku. Język – Szkoła – Religia, 16, s. 188–198, pobrane z: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/JSR/article/ view/6215 (dostęp: 17.04.2022).
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.
Stats
Number of views and downloads: 333
Number of citations: 0