Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Trudności oraz wyzwania w nauczaniu migrantek przymusowych. Wnioski z badania kursów języka polskiego dla osób z Ukrainy w Warszawie
  • Strona domowa
  • /
  • Trudności oraz wyzwania w nauczaniu migrantek przymusowych. Wnioski z badania kursów języka polskiego dla osób z Ukrainy w Warszawie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 91 Nr 2 -2024/1 -2025 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Trudności oraz wyzwania w nauczaniu migrantek przymusowych. Wnioski z badania kursów języka polskiego dla osób z Ukrainy w Warszawie

Autor

  • Agata Pałka Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy https://orcid.org/0009-0008-6215-5346
  • Maria Tulisow Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy https://orcid.org/0009-0008-8065-1503

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2024.2025.015

Słowa kluczowe

migrantki przymusowe, nauczyciele osób dorosłych, rola nauczyciela w procesie uczenia się, grupy wrażliwe, znaczenie kursów językowych w adaptacji, społeczne funkcje uczenia się, badania jakościowe,, modele edukacji dorosłych

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na trudnościach, z jakimi mierzą się nauczycielki uczące języka polskiego dorosłe migrantki przymusowe z Ukrainy w Warszawie. Analiza empiryczna ujawnia brak systemowego wsparcia oraz przygotowania do pracy z tą grupą, co prowadzi do poczucia przeciążenia i konieczności samodzielnego poszukiwania skutecznych strategii prowadzenia zajęć. Celem tekstu jest przybliżenie specyfiki procesu prowadzenia kursów językowych w specyficznym momencie po eskalacji wojny w Ukrainie, a także uwypuklenie praktycznego wymiaru badań oraz teorii z zakresu uczenia osób dorosłych, które mogą posłużyć wypracowaniu adekwatnych rozwiązań wspierających nauczycieli w ich pracy.

Bibliografia

Ahearn, L.M. (2011). Living language: An introduction to linguistic anthropology. John Wiley & Sons.

Berns, A., Roberts, C. (2011). Migration and adult language learning: Global flows and local transpositions. TESOL Quarterly.

Brookfield, S.D. (2005). The power of critical theory: Liberating adult learning and teaching. San Fransisco: Jossey-Bass, USA.

Bugre, M., Chana, A. (2018). Promoting the inclusion of migrants in adult education: Gaps and best practices. Warszawa: Foundation for Shelter and Support to Migrants.

Cwalina, M., Downarowicz, P., Firgolska, A., Gospodarczyk, M., Jonik, M., Kuryło, B.R., Pruszyńska, A., Skiba, A., Wydra, A. (2023). Prywatne przyjmowanie i wspieranie osób uciekających przed wojną w Ukrainie. Raport badawczy. CMR Working Papers, 136(194), 85.

Główny Urząd Statystyczny. (2023). Mieszkańcy Ukrainy objęci ochroną czasową. GUS.

Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/migracje-zagraniczne-ludnosci/mieszkancy-ukrainy-objeci-ochrona-czasowa,19,1.html (dostęp: 20.12.2023).

Gromkowska-Melosik, A. (2018). Feminizacja zawodu nauczycielskiego: „Różowe kołnierzyki” i paradoksy rynku pracy. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(25), 75.

Häkkinen, M., Mikkilä-Erdmann, M. (2021). Language teachers’ accounts of challenges in two European settings of integration training. European Educational Research Journal.

Hayakawa, S., Bartolotti, J., Marian, V. (2020). Native language similarity during foreign language learning: Effects of cognitive strategies and affective states. Applied Linguistics, 42(3), 514–540.

Helak, M. (2022). Polacy wobec Ukraińców. Analiza postaw społecznych – sierpień 2022. Polityka Insight.

Jarosz, S., Klaus, W. (red.). (2023). Polska Szkoła Pomagania: Przyjęcie osób uchodźczych z Ukrainy w Polsce w 2022 roku. Warszawa: Konsorcjum Migracyjne.

Maj, M., Messyasz, K., Pałka, A., i Petelewicz, M., Tulisow, M. (2024). „Żeby poradzić sobie” – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Malewski, M. (2001). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. W: E. Przybylska (red.). Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Toruń: UMK.

Malewski M. (2006). W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2.

Mikołajczyk, K. (2009). Teorie motywacji i ich znaczenie dla praktyki dydaktycznej w szkoleniach komplementarnych. E-mentor, 4(31). Pobrane z: https://www.e-mentor. edu.pl/artykul/index/numer/31/id/677

Miles, M., Huberman M. (2000), Analiza danych jakościowych. Białystok: Transhumana.

Monsen, M., Steien, G.B. (red.). (2022). Introduction: Language learning and forced migration. W: Language learning and forced migration (s. 1–18). Bristol: Multilingual Matters.

Otwarte Dane (2023). Szczegółowe statystyki dotyczące osób zarejestrowanych w rejestrze obywateli Ukrainy i członków ich rodzin, którym nadano status cudzoziemca na podstawie specustawy (dostęp: 3.01.2023). Pobrane z: https://dane.gov.pl/pl/dataset/2715/resource/48462,szczegoowe-statystyki-dot-osob-zarejestrowanych-w-rejestrze-obywateli-ukrainy-i-czonkow-ich-rodzin-ktorym-nadano-status-cudzoziemca-na-podstawie-specustawy-stan-na-12062023-r/table.

Polska Agencja Prasowa (dostęp: 10.03.2025). Jak Ukraińcy oceniają polskie wsparcie? Sondaż. PAP. Pobrane z: https://www.pap.pl/aktualnosci/jak-ukraincy-oceniaja-polskie-wsparcie-sondaz.

Szarota, Z. (2019). Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030. E-mentor, 78. Pobrane z: https:// www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/78/id/1399.

Szarota, Z. (2019). Zadania i funkcje społeczne edukacji dorosłych w perspektywie uczenia się w dorosłości. Pedagogika Społeczna, 2(72), s. 104–116.

Tymińska, A. (2023). Analiza narracji o ekonomii i przywileju w dyskursach „antyukraińskich” na polskojęzycznym Twitterze. Aspekty ilościowe i jakościowe. Studia Politologiczne, 68, s. 297–316. Pobrane z: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1198552.

UNHCR, REACH (2022). Poland: Uchodźcy z Ukrainy w Polsce – Profilowanie (czerwiec 2022) [Raport sytuacyjny]. UNHCR. Opublikowano 31 października 2022. Pobrane z: https://data.unhcr.org/en/documents/details/96508.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-11-18

Jak cytować

1.
PAŁKA, Agata & TULISOW, Maria. Trudności oraz wyzwania w nauczaniu migrantek przymusowych. Wnioski z badania kursów języka polskiego dla osób z Ukrainy w Warszawie. Edukacja Dorosłych [online]. 18 listopad 2025, T. 91, nr 2 -2024/1 -2025, s. 83–96. [udostępniono 21.12.2025]. DOI 10.12775/ED.2024.2025.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 91 Nr 2 -2024/1 -2025 (2024): Edukacja Dorosłych

Dział

OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 179
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

migrantki przymusowe, nauczyciele osób dorosłych, rola nauczyciela w procesie uczenia się, grupy wrażliwe, znaczenie kursów językowych w adaptacji, społeczne funkcje uczenia się, badania jakościowe,, modele edukacji dorosłych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa