Trudności oraz wyzwania w nauczaniu migrantek przymusowych. Wnioski z badania kursów języka polskiego dla osób z Ukrainy w Warszawie
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2024.2025.015Słowa kluczowe
migrantki przymusowe, nauczyciele osób dorosłych, rola nauczyciela w procesie uczenia się, grupy wrażliwe, znaczenie kursów językowych w adaptacji, społeczne funkcje uczenia się, badania jakościowe,, modele edukacji dorosłychAbstrakt
Artykuł koncentruje się na trudnościach, z jakimi mierzą się nauczycielki uczące języka polskiego dorosłe migrantki przymusowe z Ukrainy w Warszawie. Analiza empiryczna ujawnia brak systemowego wsparcia oraz przygotowania do pracy z tą grupą, co prowadzi do poczucia przeciążenia i konieczności samodzielnego poszukiwania skutecznych strategii prowadzenia zajęć. Celem tekstu jest przybliżenie specyfiki procesu prowadzenia kursów językowych w specyficznym momencie po eskalacji wojny w Ukrainie, a także uwypuklenie praktycznego wymiaru badań oraz teorii z zakresu uczenia osób dorosłych, które mogą posłużyć wypracowaniu adekwatnych rozwiązań wspierających nauczycieli w ich pracy.
Bibliografia
Ahearn, L.M. (2011). Living language: An introduction to linguistic anthropology. John Wiley & Sons.
Berns, A., Roberts, C. (2011). Migration and adult language learning: Global flows and local transpositions. TESOL Quarterly.
Brookfield, S.D. (2005). The power of critical theory: Liberating adult learning and teaching. San Fransisco: Jossey-Bass, USA.
Bugre, M., Chana, A. (2018). Promoting the inclusion of migrants in adult education: Gaps and best practices. Warszawa: Foundation for Shelter and Support to Migrants.
Cwalina, M., Downarowicz, P., Firgolska, A., Gospodarczyk, M., Jonik, M., Kuryło, B.R., Pruszyńska, A., Skiba, A., Wydra, A. (2023). Prywatne przyjmowanie i wspieranie osób uciekających przed wojną w Ukrainie. Raport badawczy. CMR Working Papers, 136(194), 85.
Główny Urząd Statystyczny. (2023). Mieszkańcy Ukrainy objęci ochroną czasową. GUS.
Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/migracje-zagraniczne-ludnosci/mieszkancy-ukrainy-objeci-ochrona-czasowa,19,1.html (dostęp: 20.12.2023).
Gromkowska-Melosik, A. (2018). Feminizacja zawodu nauczycielskiego: „Różowe kołnierzyki” i paradoksy rynku pracy. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(25), 75.
Häkkinen, M., Mikkilä-Erdmann, M. (2021). Language teachers’ accounts of challenges in two European settings of integration training. European Educational Research Journal.
Hayakawa, S., Bartolotti, J., Marian, V. (2020). Native language similarity during foreign language learning: Effects of cognitive strategies and affective states. Applied Linguistics, 42(3), 514–540.
Helak, M. (2022). Polacy wobec Ukraińców. Analiza postaw społecznych – sierpień 2022. Polityka Insight.
Jarosz, S., Klaus, W. (red.). (2023). Polska Szkoła Pomagania: Przyjęcie osób uchodźczych z Ukrainy w Polsce w 2022 roku. Warszawa: Konsorcjum Migracyjne.
Maj, M., Messyasz, K., Pałka, A., i Petelewicz, M., Tulisow, M. (2024). „Żeby poradzić sobie” – uczenie się języka polskiego przez migrantki i migrantów przymusowych z Ukrainy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Malewski, M. (2001). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. W: E. Przybylska (red.). Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Toruń: UMK.
Malewski M. (2006). W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2.
Mikołajczyk, K. (2009). Teorie motywacji i ich znaczenie dla praktyki dydaktycznej w szkoleniach komplementarnych. E-mentor, 4(31). Pobrane z: https://www.e-mentor. edu.pl/artykul/index/numer/31/id/677
Miles, M., Huberman M. (2000), Analiza danych jakościowych. Białystok: Transhumana.
Monsen, M., Steien, G.B. (red.). (2022). Introduction: Language learning and forced migration. W: Language learning and forced migration (s. 1–18). Bristol: Multilingual Matters.
Otwarte Dane (2023). Szczegółowe statystyki dotyczące osób zarejestrowanych w rejestrze obywateli Ukrainy i członków ich rodzin, którym nadano status cudzoziemca na podstawie specustawy (dostęp: 3.01.2023). Pobrane z: https://dane.gov.pl/pl/dataset/2715/resource/48462,szczegoowe-statystyki-dot-osob-zarejestrowanych-w-rejestrze-obywateli-ukrainy-i-czonkow-ich-rodzin-ktorym-nadano-status-cudzoziemca-na-podstawie-specustawy-stan-na-12062023-r/table.
Polska Agencja Prasowa (dostęp: 10.03.2025). Jak Ukraińcy oceniają polskie wsparcie? Sondaż. PAP. Pobrane z: https://www.pap.pl/aktualnosci/jak-ukraincy-oceniaja-polskie-wsparcie-sondaz.
Szarota, Z. (2019). Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030. E-mentor, 78. Pobrane z: https:// www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/78/id/1399.
Szarota, Z. (2019). Zadania i funkcje społeczne edukacji dorosłych w perspektywie uczenia się w dorosłości. Pedagogika Społeczna, 2(72), s. 104–116.
Tymińska, A. (2023). Analiza narracji o ekonomii i przywileju w dyskursach „antyukraińskich” na polskojęzycznym Twitterze. Aspekty ilościowe i jakościowe. Studia Politologiczne, 68, s. 297–316. Pobrane z: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1198552.
UNHCR, REACH (2022). Poland: Uchodźcy z Ukrainy w Polsce – Profilowanie (czerwiec 2022) [Raport sytuacyjny]. UNHCR. Opublikowano 31 października 2022. Pobrane z: https://data.unhcr.org/en/documents/details/96508.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 179
Liczba cytowań: 0