Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • Obavijesti
  • O časopisu
    • O časopisu
    • Prijave priloga
    • Časopis uređuju
    • Privacy Statement
    • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Kształcenie osób skazanych w szkołach i placówkach poza instytucją penitencjarną. Ujęcie ilościowe
  • Home
  • /
  • Kształcenie osób skazanych w szkołach i placówkach poza instytucją penitencjarną. Ujęcie ilościowe
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Svezak 90 Br. 1 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Kształcenie osób skazanych w szkołach i placówkach poza instytucją penitencjarną. Ujęcie ilościowe

Autor(i)

  • Aneta Jarzębińska Uniwersytet Szczeciński https://orcid.org/0000-0001-5765-8741

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2024.006

Ključne riječi

szkolnictwo przywięzienne, szkolenia kursowe w zakładach karnych, kształcenie osób osadzonych, resocjalizacja penitencjarna

Sažetak

CEL NAUKOWY:

Celem artykułu jest analiza liczby osadzonych, którzy po 1997 roku uczęszczali do szkół i innych placówek kształcenia na wolności w kontekście ogólnej liczby osadzonych słuchaczy i osadzonych uczestników kursów.

PROBLEM i METODY BADAWCZE:

Pierwszy problem badawczy dotyczył określenia ogólnej liczby osadzonych – słuchaczy szkół. Formułując drugi problem zamierzano ustalić, jaki udział w ogólnej liczbie słuchaczy mieli ci, którzy uczęszczali do szkół na wolności. Podobny schemat miały dwa kolejne problemy a odnoszące się do liczby osadzonych uczestniczących w kursach. Piąty z problemów badawczych dotyczył liczby osadzonych, którzy kształcąc się korzystali z przepustek w celu konsultacji lub zdania egzaminów. Badanie przeprowadzono z zastosowaniem metody analizy danych zastanych. Danymi były natomiast: a) opracowane przez Służbę Więzienną analizy wyników dydaktyczno-resocjalizacyjnych uzyskanych przez szkoły funkcjonujące w zakładach karnych i aresztach śledczych za lata szkolne od 1999/2000 do 2022/2023; b) opracowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz Służbę Więzienną informacje o wykonywaniu kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania, począwszy od 1999 roku.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ:

W kilku ostatnich latach osób osadzonych, które uczestniczyły w formalnym kształceniu na wolności, było zdecydowanie mniej, niż wcześniej i mniejszy był ich udział w ogólnej liczbie osadzonych słuchaczy czy uczestników kursów. Spostrzeżenie dotyczy zwłaszcza słuchaczy szkół systemu oświaty poza jednostkami penitencjarnymi i studiujących. 

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ:

Ze względu na wskazane w artykule unikatowe walory kształcenia osób osadzonych na wolności warto to rozwiązanie propagować. Jednak należy tworzyć warunki dla jego wdrażania, głównie przygotowując społeczeństwo w toku edukacji do zrozumienia potrzeb osób niedostosowanych.

References

Aleksander, T. (oprac.). (2003). Kształcenie dorosłych. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, Warszawa: Żak, 866–870.

Bauman, T. (oprac.). (2004). Metody jakościowe gromadzenia danych. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, 226–233. Warszawa: Żak.

Bereźnicki, F. (2014). Kształcenie i studiowanie w szkole wyższej. W: D. Ciechanowska (red.), Perspektywy zmian w praktyce kształcenia akademickiego, 9–18. Szczecin: Pedagogium Wyd. TWP w Szczecinie.

Bogunia, L. (2009). Edukacja skazanych w szkołach przywięziennych, pozawięziennych i formach pozaszkolnych w latach 2000–2007. Nowa Kodyfikacja Prawa Karnego, t. XXIV.

BP CZSW (2001). Analiza wyników dydaktyczno-resocjalizacyjnych uzyskanych w r. sz.

2000/2001 przez szkoły przywięzienne.

BP CZSW (2002–2023). Analiza wyników dydaktyczno-resocjalizacyjnych uzyskanych w r. sz. [2001/2002–2022/2023] przez szkoły przywięzienne. [W sumie 22 odrębnych opracowań].

BP CZSW (2023a). Wykaz kierunków kształcenia i semestrów nauki w szkołach prowadzonych przy zakładach karnych i aresztach śledczych wg stanu na dzień 1 września 2023 r.

Bugajski, Z. (1929). Rozwój działalności kulturalno-oświatowej w więzieniach, jej zadania i obecna organizacja w Polsce. W: Z. Bugajski (red.), Księga jubileuszowa więziennictwa polskiego 1918–1928. Warszawa: Związek Pracowników Więziennych Rzeczypospolitej Polskiej.

Czapiński, J. (1994). Cywilizacyjna rola edukacji. Dlaczego warto inwestować w wykształcenie. Warszawa: Instytut Studiów Społecznych.

Fidelus, A. (2012). Determinanty readaptacji społecznej skazanych. Warszawa: Wyd.

UKSW.

Gajdzica, Z. (2004). Dydaktyka specjalna: wokół wątków zaniechanych, zaniedbanych i nieobecnych. W: Z. Gajdzica, A. Klinik (Red.), Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych (s. 179–194). Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Głowacki, A. (oprac.) (2017). Czy warto się kształcić? Komunikat z badań Nr 62/2017, CBOS.

Goraus-Tańska, K., Osika, Z. (2020). Stopnie wyższego wykształcenia a zarobki w Polsce i innych krajach OECD. Ekonomista, 3, 341–371.

Górski, S. (1985). Metodyka resocjalizacji, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych. GUS (2023). Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2023. ZWS.

Helta, F., Wiczkowski K. (1987). Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkołach przywięziennych. Oświata Dorosłych, 2, 98–103. https://www.kul.pl/nowa-inicjatywa-centrum-studiow-kul-dla-osadzonych,art_98742.html 78

https://radom.wyborcza.pl/radom/7,48201,18809474,16-wiezniow-z-aresztu-w-radomiu-

-obronilo-licencjat-srednia.html

Instrukcja Dyrektora Generalnego SW Nr2/2017 z dnia 4 lutego 2017 r. w sprawie szczegółowego trybu organizowania nauczania w szkołach oraz szkolenia kursowego w zakładach karnych i aresztach śledczych.

Jarzębińska, A. (2020). Kształcenie i szkolenie kursowe osób osadzonych w latach 1999–

–2020. Przegląd Historyczno-Oświatowy, 3–4, 126–143.

Jarzębińska, A. (2017). Szkolnictwo przywięzienne w Polsce w latach szkolnych 2003/2004–2016/2017. Edukacja Dorosłych, 2, 197–212.

Juwa, M. (2013). Kształcenie w procesie resocjalizacji skazanych. Przegląd Więziennictwa

Polskiego, 78, 117–132.

Kokocińska, A. (2015). Społeczna wartość wyższego wykształcenia. Poznań: Wyd. UAM.

Krause, A. (1992). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna

Wydawnicza „Impuls”.

Kunasz, M. (2015). Wykształcenie jako czynnik determinujący długość życia. Edukacja

Ekonomistów i Menadżerów, 3 (37), 93–110.

Łobocki, M. (2003). Metody i techniki badan pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza

„Impuls”.

MS, CZSW [2000–2024]. Informacja o wykonywaniu kary pozbawienia wolności i tym-

czasowego aresztowania za rok [1999–2023].

Pietruszka, N. (2013). Kształcenie na poziomie wyższym w polskim więziennictwie –

cel do osiągnięcia perspektywicznie czy wyzwanie? Pedagogika Szkoły Wyższej, 2,

111–124.

Przybyszewska, D. (2016). Charakterystyka systemów kształcenia dziecka ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi w Szwecji, Federalnej Republice Niemiec, Grecji i we Włoszech. Studia Edukacyjne, 39, 271–290.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 737). Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny wykonawczy (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 706).

Widelak, D. (1999). Szkolnictwo przywięzienne w Polsce (1945–1995). Opole: Uniwersytet

Opolski.

Wołowicz, M. (1990). Nauczanie ogólne i zawodowe skazanych. W: A. Marek (red.), Księga jubileuszowa więziennictwa polskiego 1918–1988 (1990). Warszawa: Wyd. Prawnicze, 387–421.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Objavljeno

2025-01-01

How to Cite

1.
JARZĘBIŃSKA, Aneta. Kształcenie osób skazanych w szkołach i placówkach poza instytucją penitencjarną. Ujęcie ilościowe . Edukacja Dorosłych. Online. 1 siječanj 2025. Vol. 90, no. 1, pp. 67-79. [Accessed 29 lipanj 2025]. DOI 10.12775/ED.2024.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Svezak 90 Br. 1 (2024): Edukacja Dorosłych

Rubrika

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 174
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Informacije

  • Za čitatelje
  • Za autore
  • Za knjižničare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

szkolnictwo przywięzienne, szkolenia kursowe w zakładach karnych, kształcenie osób osadzonych, resocjalizacja penitencjarna
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop