Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Trenutni broj
  • Archives
  • Obavijesti
  • O časopisu
    • O časopisu
    • Prijave priloga
    • Časopis uređuju
    • Privacy Statement
    • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

„Homo digitalis”, czyli nowa antropologia w cyberświecie jako wyzwanie dla edukacji
  • Home
  • /
  • „Homo digitalis”, czyli nowa antropologia w cyberświecie jako wyzwanie dla edukacji
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Svezak 91 Br. 2 -2024/1 -2025 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

„Homo digitalis”, czyli nowa antropologia w cyberświecie jako wyzwanie dla edukacji

Autor(i)

  • Sławomir Chrost Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0001-6787-5379

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2024.2025.011

Ključne riječi

homo digitalis, antropologia w cyberświecie, sztuczna inteligencja a edukacja

Sažetak

Pytania „kim jest człowiek?” i „kim może stać się człowiek?” są fundamentalne dla teorii i praktyki pedagogicznej. Refleksję naukową nad antropologią pedagogiczną warto, a nawet należy podejmować wobec zmieniającej się rzeczywistości. Aktualnie rozwijająca się rewolucja technologiczna i pojawienie się cyberświata stają się głównymi wyzwaniami dla wychowania i edukacji (szkoła i wychowanie „offline” w świecie „online”). Artykuł jest próbą zarysowania tendencji antropologicznych (emancypacja, transhumanizm i posthumanizm oraz antropologia nieograniczona), które mogą leżeć u podstaw nowej wizji świata oraz skutków, do jakich wdrożenie tych tendencji może doprowadzić (zabawa tożsamością, zwielokrotniona, fragmentaryczna tożsamość).

References

Aboujaoude, E. (2012). Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Bakke, M. (2010). Posthumanizm: człowiek w świecie większym niż ludzki. W: J. Sokolski (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych. Warszawa: Neriton.

Baran, L., Misiewicz, M. (2014). Cyberprzestrzeń – nowe miejsce spotkań. Teoretyczna i psychologiczna analiza wirtualnych społeczności. W: M. Wysocka-Pleczyk, K. Tucholska (red.), Człowiek zalogowany 2. Wirtualne społeczności. Kraków: Biblioteka Jagiellońska.

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bauman, Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Białek, J. (2017). Tech. Krytyka rozwoju środowiska technologicznego. Warszawa: Wydawnictwo Garda.

Bigaj, M., Dębski, M. (2019). Młodzi Cyfrowi. Nowe technologie. Relacje. Dobrostan. Gdańsk: GWP.

Boellstorff, T. (2012). Dojrzewanie w Second Life. Antropologia człowieka wirtualnego. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Bostrom, N. (2003). The Transhumanist FAQ Version 2.1. Oxford U.K: Faculty of Philosophy Oxford University.

Castells, M. (2009). Siła tożsamości. Warszawa: PWN.

Castells, M. (2011). Społeczeństwo sieci. Warszawa: PWN.

Chrost, S. (2020). Antropologia pedagogiczna w perspektywie personalizmu teistycznego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Dabrock, P. (2009). Playing God? Synthetic biology as a theological and ethical challenge. Syst Synth Biol, 3, s. 47–54.

Delsol, Ch. (2017). Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Delsol, Ch. (2011). Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Dworkin, R. (2000). Playing God: Genes, Clones, and Luck. W: R. Dworkin, Sovereign Virtue. The Theory and Practice of Equality, Cambridge: Cambridge University Press.

Fukuyama, F. (2004). Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.

Giddens, A. (2004). Socjologia. Warszawa: PWN.

Góralski, M.A., Górniak-Kocikowska, K. (2019). Edukacja w dobie sztucznej inteligencji. Wola słuchania jako nowe wyzwanie pedagogiczne. Ethos, 1 (32), s. 152–198. Halapsis, A.V. (2019). Gods of transhumanism. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 16, s. 78–90.

Han, Byung-Chul (2024). Krytyka narracji i inne eseje. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Harari, Y.N. (2017). Homo Deus. A brief history of tomorrow. New York: Harper Collins Publishing.

Hawking, S. (2018). Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania. Poznań: Wydawnictwo Zyski S-ka.

Huxley, J. (1957). New Bottles for New Wine. London: Chatto & Windus.

Janowski, J. (2023). Architektura i infrastruktura Wielkiego Resetu. Tom III. Korelaty Wielkiego Resetu i składniki regulacyjne cywilizacji informacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej.

Kurzweil, R. (2005). The Singularity is Near: When Humans Transcend Biology. New York: Viking Press.

Lasch, Ch. (2015). Kultura narcyzmu: Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań. Warszawa: Sedno.

Lasch, Ch. (1979). The Culture of Narcissism: American Life in An Age of Diminishing. New York: W.W. Norton Company.

Lee, K.F. (2023). Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata. Poznań: Media Rodzina.

Lindenberg, G. (2018). Ludzkość poprawiona. Kraków: Otwarte.

Lombard, D. (2009). Globalna wioska cyfrowa. Drugie życie sieci. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.

McLuhan, H.M. (2017). Galaktyka Gutenberga. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

More, M., List do Matki Natury, tłum. M. Sieńko. Pobrane z: http://sienko.net.pl/maxmore.html (dostęp: 27.01.2015).

Muggleton, D. (2004). Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Musk-Neuralink. Pobrane z: https://www.bbc.com/news/health-68169082 (dostęp 05.05.25).

Osiński, G. (2018). Transhumanism. Retiarius contra Secutor. Toruń: WSKSiM.

Rothert, A. (2001). Demo-net. Wirtualna projekcja rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Sloterdijk, P. (2008). Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie. Przegląd Kulturoznawczy, 1(4), s. 56.

Sowell, T. (2007). A Conflict of Visions. Ideological Origins of Political Struggles. New York: Basic Books.

Szpunar, M. (2016). Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków: Wydawnictwo AGH.

Szymański, K. (2015). Transhumanizm. „Kultura i wartości”, 13, s. 133–152.

Tagemark, M. (2019). Życie 3.0, Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.

Wojtkowiak, M. (2021). Poznać – Zrozumieć – Rozmawiać (Nie)oczywisty e-świat jako źródło inspiracji i wyzwań w perspektywie pedagogicznej. Kielce: Wydawnictwo UJK.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Objavljeno

2025-11-18

How to Cite

1.
CHROST, Sławomir. „Homo digitalis”, czyli nowa antropologia w cyberświecie jako wyzwanie dla edukacji. Edukacja Dorosłych. Online. 18 studeni 2025. Vol. 91, no. 2 -2024/1 -2025, pp. 11-24. [Accessed 21 prosinac 2025]. DOI 10.12775/ED.2024.2025.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

Svezak 91 Br. 2 -2024/1 -2025 (2024): Edukacja Dorosłych

Rubrika

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 219
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Kazalo autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logotip
  • RSS2 logotip
  • RSS1 logotip

Informacije

  • Za čitatelje
  • Za autore
  • Za knjižničare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

homo digitalis, antropologia w cyberświecie, sztuczna inteligencja a edukacja
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop