Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2021.004Palabras clave
biografia, autobiografia, badania biograficzne, dydaktyka biograficzna, uczący się dorosły,Resumen
Prezentowany artykuł jest próbą opisania dydaktyki biogra- ficznej Olgi Czerniawskiej w oparciu o Jej dorobek naukowy oraz doświad- czenie badawcze. Profesor Olga Czerniawska była prekursorką badań bio- graficznych w polskiej andragogice i gerontologii, a tym samym i dydaktyki biograficznej. W ostatnich latach swojej aktywności naukowej dużo miejsca i uwagi poświęciła badaniom biograficznym oraz wykorzystaniu w oświacie dorosłych dydaktyki biograficznej. Biografię i badanie biografii uczyniła przedmiotem swoich dociekań naukowych. Swoje doświadczenia badawcze Olga Czerniawska oparła na międzynarodowych badaniach biograficznych, które również są elementem niniejszego artykułu.
Citas
Czerniawska, O. (red.). (2011). Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Czerniawska, O. (1999). Badania biograficzne i ich rola w kształceniu andragogicznym. W: E. Solarczyk-Ambrozik, K. Przyszczypkowski (red.), Oświata Dorosłych. Poznań – Toruń.
Czerniawska, O. (2001). Edukacyjne przesłanie kongresów AIUTA. Edukacja Dorosłych, nr 2.
Czerniawska, O. (2002). Ludzie starsi jako siły społeczne. Łódź: Zeszyty Naukowe WSHE.
Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Czerniawska, O. (1995). Pedagogika ugody i wyboru a edukacja dorosłych. Edukacja Dorosłych, nr 3.
Czerniawska, O., Juraś-Krawczyk, B. (2001). Podróż jako projekt edukacyjny. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Delors, J. (1998). Edukacja jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Wydawnictwo UNESCO.
Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Demetrio, D. (2009). Pedagogika pamięci. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Demetrio, D. (1999). Zabawa na tle życia – gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Malewski, M. (2001). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. W: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Toruń.
Półturzycki, J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wydawnictwo Novum Płock.
Półturzycki, J. (1991). Dydaktyka dorosłych. Warszawa: WSiP.
Przybylska, E. (red.). (2004). Dydaktyka i metodyka edukacji dorosłych. Materiały dydaktyczne do zajęć z teorii i praktyki. Warszawa.
Skibińska, E. (2009). Dydaktyka biograficzna: nowy obszar poznawczy andragogiki czy nowa utopia? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2 (46).
Thorndike, E.L. (1951). Uczenie się dorosłych. Warszawa.
Urbańczyk, F. (1956–1973). Dydaktyka dorosłych. Ossolineum: Warszawa – Kraków.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Stats
Number of views and downloads: 612
Number of citations: 0