Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej
  • Home
  • /
  • Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 84 Nr. 1 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej

Autor/innen

  • Elżbieta Woźnicka Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego w Skierniewicach https://orcid.org/0000-0002-6505-1058

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2021.004

Schlagworte

biografia, autobiografia, badania biograficzne, dydaktyka biograficzna, uczący się dorosły,

Abstract

Prezentowany artykuł jest próbą opisania dydaktyki biogra- ficznej Olgi Czerniawskiej w oparciu o Jej dorobek naukowy oraz doświad- czenie badawcze. Profesor Olga Czerniawska była prekursorką badań bio- graficznych w polskiej andragogice i gerontologii, a tym samym i dydaktyki biograficznej. W ostatnich latach swojej aktywności naukowej dużo miejsca i uwagi poświęciła badaniom biograficznym oraz wykorzystaniu w oświacie dorosłych dydaktyki biograficznej. Biografię i badanie biografii uczyniła przedmiotem swoich dociekań naukowych. Swoje doświadczenia badawcze Olga Czerniawska oparła na międzynarodowych badaniach biograficznych, które również są elementem niniejszego artykułu.

Literaturhinweise

Czerniawska, O. (red.). (2011). Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (1999). Badania biograficzne i ich rola w kształceniu andragogicznym. W: E. Solarczyk-Ambrozik, K. Przyszczypkowski (red.), Oświata Dorosłych. Poznań – Toruń.

Czerniawska, O. (2001). Edukacyjne przesłanie kongresów AIUTA. Edukacja Dorosłych, nr 2.

Czerniawska, O. (2002). Ludzie starsi jako siły społeczne. Łódź: Zeszyty Naukowe WSHE.

Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (1995). Pedagogika ugody i wyboru a edukacja dorosłych. Edukacja Dorosłych, nr 3.

Czerniawska, O., Juraś-Krawczyk, B. (2001). Podróż jako projekt edukacyjny. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Delors, J. (1998). Edukacja jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Wydawnictwo UNESCO.

Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Demetrio, D. (2009). Pedagogika pamięci. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Demetrio, D. (1999). Zabawa na tle życia – gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Malewski, M. (2001). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. W: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Toruń.

Półturzycki, J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wydawnictwo Novum Płock.

Półturzycki, J. (1991). Dydaktyka dorosłych. Warszawa: WSiP.

Przybylska, E. (red.). (2004). Dydaktyka i metodyka edukacji dorosłych. Materiały dydaktyczne do zajęć z teorii i praktyki. Warszawa.

Skibińska, E. (2009). Dydaktyka biograficzna: nowy obszar poznawczy andragogiki czy nowa utopia? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2 (46).

Thorndike, E.L. (1951). Uczenie się dorosłych. Warszawa.

Urbańczyk, F. (1956–1973). Dydaktyka dorosłych. Ossolineum: Warszawa – Kraków.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2021-06-14

Zitationsvorschlag

1.
WOŹNICKA, Elżbieta. Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej. Edukacja Dorosłych. Online. 14 Juni 2021. Vol. 84, no. 1, pp. 41-52. [Accessed 6 Juli 2025]. DOI 10.12775/ED.2021.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 84 Nr. 1 (2021): Edukacja Dorosłych

Rubrik

ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Stats

Number of views and downloads: 776
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

biografia, autobiografia, badania biograficzne, dydaktyka biograficzna, uczący się dorosły,
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop