Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Avisos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Edukacja (dorosłych) w dziedzinie bezpieczeństwa
  • Inicio
  • /
  • Edukacja (dorosłych) w dziedzinie bezpieczeństwa
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 85 Núm. 2 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Edukacja (dorosłych) w dziedzinie bezpieczeństwa

Autores/as

  • Krzysztof Klimek Wojskowa Akademia Techniczna https://orcid.org/0000-0002-1554-4604

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2021.017

Palabras clave

człowiek dorosły, edukacja, edukacja dorosłych, edukacja dla bezpieczeństwa, bezpieczeństwo

Resumen

Bezpieczeństwo we współczesnym świecie stało się wartością bez- cenną, którą żywo zainteresowany jest niemal każdy, a pragnienie bezpiecznego życia zawsze było jedną z najważniejszych potrzeb ludzi. Niezwykle ważną rolę w kształtowaniu bezpieczeństwa odgrywa edukacja i dlatego zasadniczym jej celem w tym względzie jest przygotowanie człowieka do odpowiedniego działania w niebezpiecznych sytuacjach. Kształcenie dorosłych w zakresie edukacji dla bez- pieczeństwa wpisuje się zatem w idee edukacji ustawicznej, odnosząc się tym samym do odpowiedzialności (niemal obowiązku) każdego obywatela w zapewnieniu bezpieczeństwa samemu sobie i swoim bliskim. Stąd też podjęte rozważania w niniejszym artykule dotyczą właśnie problemów edukacji dorosłych w dziedzinie (na rzecz) bezpieczeństwa. Podstawę wyjściową zaś do ich wyjaśnienia stanowi wiedza o bezpieczeństwie i jego roli w życiu człowieka oraz o istocie prowadzonej edukacji dla bezpieczeństwa, rozpatrywanej w kontekście idei kształcenia całożyciowego.

Citas

Bera, R. (2017). Pedagogika bezpieczeństwa w kontekście współczesnych zagrożeń w życiu społecznym. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XXX, 4, Sectio J, s. 11–18.

Bielawski, K. (2016). Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa we współczesnym społe- czeństwie. Cywilizacja i Polityka, nr 14 (14), s. 299–307.

Dąbrowska, R. (2009). Bezpiecznie przez życie, czyli jak uczyć dziecko unikania zagrożeń: w domu, w kontaktach z innymi, w czasie zabaw na powietrzu. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Domański, D. (2014). Edukacja dla bezpieczeństwa w zakresie ochrony ludności cywilnej. W: A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka (s. 301–324). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Drabik, K. (2019). Dekonstrukcyjne i konstrukcyjne funkcje zagrożeń w kształtowaniu bezpieczeństwa personalnego. W: M. R. Gogolin (red.), Problemy bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego (s. 44–55), tom II. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersy- tetu Kazimierza Wielkiego.

Elak, H. (2017). Edukacja na rzecz bezpieczeństwa w świetle nowej reformy oświaty. Obronność. Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia ASzW, nr 3 (23), s. 17–41.

Grabowska-Lepczak, I., Tryboń, M., Kwiatkowski, M. (2011). Transformacja oraz per- spektywy rozwoju edukacji dla bezpieczeństwa. Zeszyty Naukowe SGSP, nr 41, s. 181–190.

Guz, S. (red.), (2008). Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Jezierski, Z. (2017). Powstanie i rozwój edukacji dla bezpieczeństwa jako systemu dydak- tyczno-wychowawczego w polskich szkołach. Interdyscyplinarne Studia Społeczne, nr 1 (3), s. 7–21.

Klimek, K., Lica, B. (2019), Poczucie bezpieczeństwa dorosłych mieszkańców powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego. W: M. Gogolin (red.), Problemy bezpieczeństwa i za- rządzania kryzysowego, tom 2 (s. 156–168). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Kołodziejczyk, K. (2009). Bezpieczeństwo. Kontekst personalno-aksjologiczny. Zeszyty Naukowe WSOWL, nr 1, s. 134–143.

Korzan, D. (2002). Kształcenie ustawiczne – przegląd literatury. Rocznik Andragogiczny, 2002, s. 55–78.

Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkol- nym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kuć, M. (2004). Zagrożenia nazwać po imieniu – świadomość zagrożeń sposobem prze- ciwdziałania wiktymizacji. W: D. Kowalski, M. Kwiatkowski, A. Zduniak (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Wybrane perspektywy (s. 34–40). Lublin – Poznań: Wydawnictwo O’CHIKARA.

Kwiasowski, Z. (2014). Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w wychowaniu obywatelskim. W: A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa: teoria i praktyka (s. 81–95). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Litarowicz, J. (2020). Edukacja na rzecz bezpieczeństwa. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, nr 34 (1), s. 121–134.

Lorek, M. (2017). Edukacja dla bezpieczeństwa jako ogniwo w systemie bezpieczeństwa. Edukacja – Technika – Informatyka, nr 4/22, s. 284–288.

Malec, M. (2006). Percepcja bezpieczeństwa: definicje, wymiary, paradygmaty. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.

Pieczywok, A. (2012). Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczes- ności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.

Pieczywok, A. (2014). Edukacja dla bezpieczeństwa i jej możliwości oddziaływania na różnych poziomach rzeczywistości społecznej. W: A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka (s. 18–43). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Pieczywok, A., Loranty, K. (2014). Bezpieczeństwo jako problem edukacyjny. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.

Piwowarski, J. (2017). Nauki o bezpieczeństwie. Zagadnienia elementarne. Kraków: Wy- dawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego „Apei- ron”.

Rudnicki, B. (1994). Edukacja dla bezpieczeństwa i jej interpretacja. W: R. Stępień (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa, materiały z konferencji naukowej 23–24 maja 1994 r. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.

Skrabacz, A. (2014). Wyzwania w edukacji dla bezpieczeństwa dorosłych Polaków w XXI wieku. W: A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka (s. 207–218). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Solarczyk-Ambrozik, E., Zduniak, A. (red.), (2003). Edukacyjne wyzwania i zagrożenia początku XXI wieku. Warszawa – Poznań: Wydawnictwo Elipsa.

Stefański, M. (2013). Kształtowanie bezpieczeństwa publicznego jako priorytet funkcjono- wania państwa. W: A. Urbanek (red.), Wybrane problemy bezpieczeństwa. Dziedziny bezpieczeństwa (s. 61–76). Słupsk: Wydawnictwo Społeczno-Prawne.

Stępień, R. (red.) (1999). Współczesne zagadnienia edukacji dla bezpieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.

Tomaszewska-Lipiec, R. (2011). Edukacja w zakładzie pracy. Kontekst teoretyczny a wyniki badań własnych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, nr 2 (s. 100–109).

Włodarczyk, E. (2018). Edukacja dla bezpieczeństwa. W: O. Wasiuta, R. Klepka, R. Kopeć (red.), Vademecum bezpieczeństwa (s. 279–286). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN.

Włodarczyk, E., Sadowska-Wieciech, E., Rokitowska, J. (2018). Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania. Kraków: Wydawnictwo Libron.

Wojnarowski, J. (2010). Gotowość systemu bezpieczeństwa narodowego. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.

Zalewski, S. (2001). Polityka bezpieczeństwa państwa a edukacja obronna. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.

Zalewski, S. (1999). Bezpieczeństwo i jego rodzaje. W: Leksykon pojęć dydaktyczno-wychowawczych dowódcy (s. 30–31). Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.

Zdrodowski, B. (2019). Istota bezpieczeństwa państwa. Studia de Securitate, nr 9 (3), s. 47–71

Edukacja Dorosłych

Descargas

  • Klimek pdf (Język Polski)

Publicado

2021-12-31

Cómo citar

1.
KLIMEK, Krzysztof. Edukacja (dorosłych) w dziedzinie bezpieczeństwa. Edukacja Dorosłych. Online. 31 diciembre 2021. Vol. 85, no. 2, pp. 103-117. [Accessed 29 junio 2025]. DOI 10.12775/ED.2021.017.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 85 Núm. 2 (2021): Edukacja Dorosłych

Sección

OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Licencia

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.

Stats

Number of views and downloads: 581
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

człowiek dorosły, edukacja, edukacja dorosłych, edukacja dla bezpieczeństwa, bezpieczeństwo
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop