Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” .
  • Home
  • /
  • Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” .
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 90 Nr. 1 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” .

Autor/innen

  • Katarzyna Sadowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-3150-8304

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2024.005

Schlagworte

Nieformalna edukacja dorosłych, dziecko w centrum, partycypacja społeczna, poznańska pedagogika „łejerska”, sztuka w edukacji

Abstract

Celem niniejszego opracowania jest ukazanie wybranych problemów nieformalnej edukacji dorosłych na przykładzie istniejącej już niemalże 50 lat poznańskiej pedagogiki „łejerskiej” skoncentrowanej na potrzebach dziecka. Za edukację nieformalną dorosłych przyjmuje się proces uczenia się osób dorosłych dokonujący się przede wszystkim w sposób nieformalny i przebiegający w naturalnych warunkach ich codziennej aktywności. Wśród technik badawczych zastosowanych w procesie odpowiedzi na pytanie badawcze: „Jak przebiega nieformalna edukacja dorosłych w aspekcie uwrażliwienia ich na potrzeby dziecka (na przykładzie „łejerskiej” pedagogiki i „łejerskiej” społeczności)?”, zastosowano analizę źródeł zastanych (opracowań, komunikatów prasowych, materiałów prywatnych Jerzego Hamerskiego oraz stron internetowych powiązanych z „Łejerami”) i źródeł wywołanych, w tym wywiadów realizowanych w roku szkolnym 2023/ 2024 przez autorkę z Jerzym Hamerskim – założycielem „Łejerów”. Zastosowano ponadto obserwację uczestniczącą – autorka w roku szkolnym 2023/2024 brała udział w wydarzeniach społeczności Szkoły Podstawowej nr 83 w Poznaniu. Badania umiejscowione zostały w paradygmacie badań jakościowych. Pedagodzy „łejerscy” od początku swojej działalności wpisują się w koncepcję „nowego dziecka” akcentując na każdym kroku postulat poznawania dzieciństwa i dziecka poprzez zrozumienie dziecięcej percepcji świata. Celem pedagogów „łejerskich” jest więc nie tylko upowszechnianie konstruktu „nowego dziecka”, ale i edukacja dorosłych osób w zakresie potrzeb, możliwości i problemów nurtujących młodych ludzi.

Literaturhinweise

Czekała, F. (2016). Historie warte Poznania. Od PeWuKi i Baltony do kapitana Wrony.

Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Niziołek, K. (2016). Partycypacja i dialog jako demokratyczne praktyki artystyczne. W:

G.D. Stunża, K. Stachura (red.), Kultura od nowa. Badania – trendy – praktyka (s. 2838). Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej.

Strykowski, W. (2002). Uniwersalność koncepcji pedagogicznych Profesora Heliodora Muszyńskiego. W: J. Sowa, E. Piotrowski, J. Rejman (red.), Wychowanie. Profilaktyka. Resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonalszych systemów w skali makro i mikro, cz. 1 (s. 116–120). Rzeszów: Podkarpacki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Czarnuch, Z. (1972). O dobrej robocie – metodycznie. Harcerstwo, 1, s. 2–14. Czarnuch, Z. (1969). Wycieczki w siebie. Harcerstwo, 2, s. 23–30.

Ferrell A., Levstek M., Banerjee R. (2023). “We Have a Voice. We Exist.”: Value of Basic Needs Satisfaction for Well-Being and Goal Development in Inclusive Theater Spaces for Young People. The Journal of Creative Behavior, t. 57, 4, s. 674–689.

Hamerski, J. (1981b). Harcerska impreza w szkole jako forma ideowego wychowania, Harcerstwo, 2, s. 15–18.

Hamerski, J. (1982). O harcerskiej drużynie artystycznej. Harcerstwo, 6, s. 7–11. Hamerski, J. (1981a). Otwartość w programie pracy wychowawczej. Życie Szkoły, 2, s.23–28.

Jarosz, E. (2019). Partycypacja społeczna dzieci – współczesna odsłona dyskursu; kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci. Kultura i Edukacja, 1 (123), s. 27–44.

Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 20, 4(80), s. 105–120.

Niziołek, K. (2020). Przestrzeń możliwości. Teatr partycypacyjny jako środek budowania kapitału społecznego. CIVITAS, 25, s. 217–149.

Malewski, M. (2001). Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, s. 29–57.

Malewski, M. (2006). W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, s. 23–51.

Muszyński, H. (2022). Socjalizacja i wychowanie. W poszukiwaniu genezy wychowania (perspektywa ewolucyjna). Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(22), s. 7–54.

Sadowska, K. (2024). Teatr „Łejery” – edukacja przez sztukę na przykładzie działalności Szkoły Podstawowej nr 83 im. Emilii Waśniowskiej w Poznaniu (wybrane problemy). Kultura i Edukacja, 2(144), s. 93–114.

Scribner S., Cole M. (1973). Cognitive Consequences of Formal and Informal Education, Science, t. 182, nr 4112, s. 553–559.

Szalkiewicz, M. (2016). Problematyka wychowania w koncepcji pedagogicznej Heliodora Muszyńskiego. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 21, s. 93–105. 64

Wiza, A. (2015). Nieformalne obszary uczenia się dorosłych – edukacyjne konteksty podróżowania. Dyskursy Młodych Andragogów, 16, s. 47–58.

Żuchelkowska, K. (2018). Prawa dziecka a dobro dziecka. Nauczyciel i Szkoła, 66, s. 31–44.

Hamerski, J. (2011). Gotowe Scenariusze imprez szkolnych, czyli jak przygotować imprezę w szkole, aby nie była nudną „kuczcią”. Poznań: Publicat.

Keck, S. (2016). Na skrzydłach. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40-lecia Łejerów (strony nienumerowane).

Tzoka Stecka, E. (2016). Rodzina idzie do szkoły. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40-lecia Łejerów (strony nienumerowane).

Wollman, L. (2016). Miejsce PRAWDZIWE. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40 – lecia Łejerów (strony nienumerowane).

https://lejery.pl/2023/04/04/lejery-w-afryce/, dostęp: 19 października 2024 r. https://www.facebook.com/events/scena-wsp%C3%B3lna/masz-prawo-do-swych-

-praw/215451422126422/, dostęp: 26 października 2024 r.

Jarmuż, A., Sklepik, K. (2016). Łejery: Co by się nie działo, teatr musi grać!, Głos Wielkopolski, tekst z dnia 20 lutego,

Łejery: Co by się nie działo, teatr musi grać! | Głos Wielkopolski (gloswielkopolski.pl), dostęp: 28 października 2024 r.

Klimek, S. (2013). Dzieci w sprawie dzieci. Na Scenie Wspólnej, tekst z dnia 26 października. Kultura Poznań – Wydarzenia Kulturalne, Informacje i Aktualności | Poznan. pl, dostęp: 1 sierpnia 2024 r.

Koral, D. (2016). To jedyna taka szkoła w naszym kraju. Dotarła do Poznania w 13 tirach, tekst z dnia 29 marca. Pobrane: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/to-jedyna-taka-szkola-

-w-naszym-kraju-dotarla-do-poznania-w-13-tirach/d4p840, dostęp: 27 października 2024 r.

Podolska E. (2011). Łejery: Odważny spektakl o prawach dziecka, tekst z dnia 13 września. Łejery: Odważny spektakl o prawach dziecka [ZDJĘCIA] | Głos Wielkopolski (gloswielkopolski.pl), dostęp: 2 sierpnia 2024 r.

Prolog & epilog – Szkoła Łejery (lejery.pl). Pobrane z: https://lejery.pl/2022/10/27/4092/, dostęp: 1 listopada 2024 r.

Zielona Akademia Pana Łejera – Szkoła Łejery (lejery.pl). Pobrane z: https://lejery.

pl/2022/09/08/zielona-akademia-pana-lejera/, dostęp: 28 lipca 2024 r.

Informacje pozyskane od Jerzego Hamerskiego podczas rozmów realizowanych w roku szkolnym 2023/2024.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2025-01-01

Zitationsvorschlag

1.
SADOWSKA, Katarzyna. Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” . Edukacja Dorosłych. Online. 1 Januar 2025. Vol. 90, no. 1, pp. 51-65. [Accessed 18 Mai 2025]. DOI 10.12775/ED.2024.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 90 Nr. 1 (2024): Edukacja Dorosłych

Rubrik

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Lizenz

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 91
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

Nieformalna edukacja dorosłych, dziecko w centrum, partycypacja społeczna, poznańska pedagogika „łejerska”, sztuka w edukacji
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop