Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju
  • Home
  • /
  • Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 88 No. 1 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju

Authors

  • Alicja Kargulowa Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze https://orcid.org/0000-0003-0581-1884

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.002

Keywords

całożyciowe uczenie się, turbulencje, zrównoważony rozwój

Abstract

W artykule zwrócono uwagę na trojakiego rodzaju dylematy związane z pojawieniem się i społeczną transmisją idei zrównoważonego rozwoju: terminologiczne, dotyczące transformacji idei do życia społecznego oraz połączone z wizją przyszłego człowieka – realizatora tej idei. Tekst rozpoczyna krótka jej historia wskazująca na przesunięcia dotyczące jej realizacji w stronę edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych, nie mające umocowania w zmianach ekonomicznych czy politycznych.

References

Bańka, A. (2017). Ewolucja potrzeb i kontekstów rozwoju transnarodowego poradni- ctwa zawodowego/Evolution of needs and contexts of development in transnatio- nal vocational counselling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, Vol. 6, s. 13–43/161–189.

Bilon, A. (2019). Kontrola społeczna i utrzymanie społecznego porządku – niezamierzona konsekwencja poradnictwa zawodowego?/ Social Control and the Reinforcement of the Social Order: Unintended Consequences of Career Guidance?. Studia Poradonawcze/Journal of Counsellogy vol. 8, s. 57–70/275–269.

Brynjolfsson, E & McAfee, A. (2015). Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii. Tłum. B. Sałbut. Warszawa: MT Biznes Ltd. Drabik-Podgórna, V. (2005). Innowacja edukacyjna. Aplikacja rozwiązań francuskich w polskim poradnictwie zawodowym. Kraków: Impuls.

Dubas, E. (2022). Pamiętnik Zjazdu. Diary of the Congress. Rocznik Andragogiczny, nr 29. s. 13–22.

Ferguson, N. (2020). Rynek i ratusz. O ukrytej sieci powiązań, która rządzi światem. Tłum. W. Tyszka. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tłum. T. Komendant, Warszawa: Fundacja Altheia.

Foucault, M. (2011). Narodziny biopolityki. Przeł. Michał Herer, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Guichard, J. (2018). Jakie interwencje w poradnictwie kariery i konstruowania życia mogą przyczynić się do globalnego, humanitarnego, sprawiedliwego i zrównoważo- nego rozwoju?/ What career and life design interventions may contribute to global, humane, equitable and sustainable development? Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, Vol. 7. ss. 99–127/305–331.

Illich, I. (1976). Społeczeństwo bez szkoły. Warszawa: PIW. II wydanie: (2010) Odszkolnić społeczeństwo. Tłum. Ł. Mojsak. Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.

Kargulowa, A. (2016). Jak sprostać wymaganiom neoliberalizmu w poradnictwie. Studia Edukacyjne, nr 38, s. 71–82.

Kwaśnica, R. (2014). Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrze- bie refleksyjności. Wrocław: Wyd. Nauk. DSW.

Latour B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Tłum. A. Derra, K. Abriszewski. Kraków: Universitas.

Lipowicz, M. (2017). Posthumanizm jako podstawa edukacji dla zrównoważonego rozwo- ju? Możliwości i granice rewolucji edukacyjnej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20, nr 2(78), s. 139–153.

Lipowicz, M. (2019). Posthumanizm: między ideologią a teorią społeczną. Próba wyjaś- nienia kilku nieporozumień dotyczących koncepcji postczłowieka. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 22, nr 1(85), s. 154–173.

Marczak, Ł. (2015). Problem wieloznaczności pojęcia „zrównoważony rozwój”. Studia Gdańskie Tom XXXVI, ss. 167–180.

Meadows, D.H., Meadows, D.L., Randers J., Behrens, W. W. III (1973). Granice wzrostu. Tłum. W. Rączkowska, S. Rączkowski. Warszawa: PWE.

Miller, R. (1976). „Oczekiwanie na nieoczekiwane skutki” jako innowacja w planowaniu pracy wychowawczej. W: R. Miller (red.), Współczesne innowacje w systemie oświaty i wychowania. Studia Pedagogiczne nr 37. Wrocław: Ossolineum, s. 69–76.

Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2012). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls. Rogalska-Marasińska, A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Rogalska-Marasińska, A. (2019). Człowiek – postczłowiek – transczłowiek: kto podejmie edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju? Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, 22, nr 1(85), s. 131–152.

Rosa, H. (2020). Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późno-nowoczesnej czasowości. Tłum. J. Duraj i J. Kołtan. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.

Szumigraj, M. (1998). Poradnictwo jako subtelne narzędzie sprawowania władzy. W: B. Wojtasik (red.), Podstawy poradoznawstwa. Zeszyt 2. Wrocław: Wyd. U.Wr. ss. 21–32.

Szumigraj, M. (2007). W imię czyjego dobra? Czyli o misji poradnictwa kariery. W: V. Drabik-Podgórna (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków: Impuls. ss. 149–164.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-02-26

How to Cite

1.
KARGULOWA, Alicja. Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju. Edukacja Dorosłych. Online. 26 February 2024. Vol. 88, no. 1. [Accessed 16 December 2025]. DOI 10.12775/ED.2023.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 88 No. 1 (2023): Edukacja Dorosłych

Section

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

License

Copyright (c) 2024 Alicja Kargulowa

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 330
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

całożyciowe uczenie się, turbulencje, zrównoważony rozwój
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop