Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej
  • Strona domowa
  • /
  • Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 84 Nr 1 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej

Autor

  • Elżbieta Woźnicka Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego w Skierniewicach https://orcid.org/0000-0002-6505-1058

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2021.004

Słowa kluczowe

biografia, autobiografia, badania biograficzne, dydaktyka biograficzna, uczący się dorosły,

Abstrakt

Prezentowany artykuł jest próbą opisania dydaktyki biogra- ficznej Olgi Czerniawskiej w oparciu o Jej dorobek naukowy oraz doświad- czenie badawcze. Profesor Olga Czerniawska była prekursorką badań bio- graficznych w polskiej andragogice i gerontologii, a tym samym i dydaktyki biograficznej. W ostatnich latach swojej aktywności naukowej dużo miejsca i uwagi poświęciła badaniom biograficznym oraz wykorzystaniu w oświacie dorosłych dydaktyki biograficznej. Biografię i badanie biografii uczyniła przedmiotem swoich dociekań naukowych. Swoje doświadczenia badawcze Olga Czerniawska oparła na międzynarodowych badaniach biograficznych, które również są elementem niniejszego artykułu.

Bibliografia

Czerniawska, O. (red.). (2011). Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (1999). Badania biograficzne i ich rola w kształceniu andragogicznym. W: E. Solarczyk-Ambrozik, K. Przyszczypkowski (red.), Oświata Dorosłych. Poznań – Toruń.

Czerniawska, O. (2001). Edukacyjne przesłanie kongresów AIUTA. Edukacja Dorosłych, nr 2.

Czerniawska, O. (2002). Ludzie starsi jako siły społeczne. Łódź: Zeszyty Naukowe WSHE.

Czerniawska, O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Czerniawska, O. (1995). Pedagogika ugody i wyboru a edukacja dorosłych. Edukacja Dorosłych, nr 3.

Czerniawska, O., Juraś-Krawczyk, B. (2001). Podróż jako projekt edukacyjny. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Delors, J. (1998). Edukacja jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Wydawnictwo UNESCO.

Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Demetrio, D. (2009). Pedagogika pamięci. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Demetrio, D. (1999). Zabawa na tle życia – gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Malewski, M. (2001). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. W: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Toruń.

Półturzycki, J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wydawnictwo Novum Płock.

Półturzycki, J. (1991). Dydaktyka dorosłych. Warszawa: WSiP.

Przybylska, E. (red.). (2004). Dydaktyka i metodyka edukacji dorosłych. Materiały dydaktyczne do zajęć z teorii i praktyki. Warszawa.

Skibińska, E. (2009). Dydaktyka biograficzna: nowy obszar poznawczy andragogiki czy nowa utopia? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2 (46).

Thorndike, E.L. (1951). Uczenie się dorosłych. Warszawa.

Urbańczyk, F. (1956–1973). Dydaktyka dorosłych. Ossolineum: Warszawa – Kraków.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-06-14

Jak cytować

1.
WOŹNICKA, Elżbieta. Dydaktyka biograficzna w ujęciu Profesor Olgi Czerniawskiej. Edukacja Dorosłych [online]. 14 czerwiec 2021, T. 84, nr 1, s. 41–52. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/ED.2021.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 84 Nr 1 (2021): Edukacja Dorosłych

Dział

ZAINTERESOWANIA BADAWCZE OLGI CZERNIAWSKIEJ

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 774
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biografia, autobiografia, badania biograficzne, dydaktyka biograficzna, uczący się dorosły,
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa