Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” .
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2024.005Słowa kluczowe
Nieformalna edukacja dorosłych, dziecko w centrum, partycypacja społeczna, poznańska pedagogika „łejerska”, sztuka w edukacjiAbstrakt
Celem niniejszego opracowania jest ukazanie wybranych problemów nieformalnej edukacji dorosłych na przykładzie istniejącej już niemalże 50 lat poznańskiej pedagogiki „łejerskiej” skoncentrowanej na potrzebach dziecka. Za edukację nieformalną dorosłych przyjmuje się proces uczenia się osób dorosłych dokonujący się przede wszystkim w sposób nieformalny i przebiegający w naturalnych warunkach ich codziennej aktywności. Wśród technik badawczych zastosowanych w procesie odpowiedzi na pytanie badawcze: „Jak przebiega nieformalna edukacja dorosłych w aspekcie uwrażliwienia ich na potrzeby dziecka (na przykładzie „łejerskiej” pedagogiki i „łejerskiej” społeczności)?”, zastosowano analizę źródeł zastanych (opracowań, komunikatów prasowych, materiałów prywatnych Jerzego Hamerskiego oraz stron internetowych powiązanych z „Łejerami”) i źródeł wywołanych, w tym wywiadów realizowanych w roku szkolnym 2023/ 2024 przez autorkę z Jerzym Hamerskim – założycielem „Łejerów”. Zastosowano ponadto obserwację uczestniczącą – autorka w roku szkolnym 2023/2024 brała udział w wydarzeniach społeczności Szkoły Podstawowej nr 83 w Poznaniu. Badania umiejscowione zostały w paradygmacie badań jakościowych. Pedagodzy „łejerscy” od początku swojej działalności wpisują się w koncepcję „nowego dziecka” akcentując na każdym kroku postulat poznawania dzieciństwa i dziecka poprzez zrozumienie dziecięcej percepcji świata. Celem pedagogów „łejerskich” jest więc nie tylko upowszechnianie konstruktu „nowego dziecka”, ale i edukacja dorosłych osób w zakresie potrzeb, możliwości i problemów nurtujących młodych ludzi.
Bibliografia
Czekała, F. (2016). Historie warte Poznania. Od PeWuKi i Baltony do kapitana Wrony.
Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Niziołek, K. (2016). Partycypacja i dialog jako demokratyczne praktyki artystyczne. W:
G.D. Stunża, K. Stachura (red.), Kultura od nowa. Badania – trendy – praktyka (s. 2838). Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej.
Strykowski, W. (2002). Uniwersalność koncepcji pedagogicznych Profesora Heliodora Muszyńskiego. W: J. Sowa, E. Piotrowski, J. Rejman (red.), Wychowanie. Profilaktyka. Resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonalszych systemów w skali makro i mikro, cz. 1 (s. 116–120). Rzeszów: Podkarpacki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Czarnuch, Z. (1972). O dobrej robocie – metodycznie. Harcerstwo, 1, s. 2–14. Czarnuch, Z. (1969). Wycieczki w siebie. Harcerstwo, 2, s. 23–30.
Ferrell A., Levstek M., Banerjee R. (2023). “We Have a Voice. We Exist.”: Value of Basic Needs Satisfaction for Well-Being and Goal Development in Inclusive Theater Spaces for Young People. The Journal of Creative Behavior, t. 57, 4, s. 674–689.
Hamerski, J. (1981b). Harcerska impreza w szkole jako forma ideowego wychowania, Harcerstwo, 2, s. 15–18.
Hamerski, J. (1982). O harcerskiej drużynie artystycznej. Harcerstwo, 6, s. 7–11. Hamerski, J. (1981a). Otwartość w programie pracy wychowawczej. Życie Szkoły, 2, s.23–28.
Jarosz, E. (2019). Partycypacja społeczna dzieci – współczesna odsłona dyskursu; kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci. Kultura i Edukacja, 1 (123), s. 27–44.
Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 20, 4(80), s. 105–120.
Niziołek, K. (2020). Przestrzeń możliwości. Teatr partycypacyjny jako środek budowania kapitału społecznego. CIVITAS, 25, s. 217–149.
Malewski, M. (2001). Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, s. 29–57.
Malewski, M. (2006). W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, s. 23–51.
Muszyński, H. (2022). Socjalizacja i wychowanie. W poszukiwaniu genezy wychowania (perspektywa ewolucyjna). Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(22), s. 7–54.
Sadowska, K. (2024). Teatr „Łejery” – edukacja przez sztukę na przykładzie działalności Szkoły Podstawowej nr 83 im. Emilii Waśniowskiej w Poznaniu (wybrane problemy). Kultura i Edukacja, 2(144), s. 93–114.
Scribner S., Cole M. (1973). Cognitive Consequences of Formal and Informal Education, Science, t. 182, nr 4112, s. 553–559.
Szalkiewicz, M. (2016). Problematyka wychowania w koncepcji pedagogicznej Heliodora Muszyńskiego. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 21, s. 93–105. 64
Wiza, A. (2015). Nieformalne obszary uczenia się dorosłych – edukacyjne konteksty podróżowania. Dyskursy Młodych Andragogów, 16, s. 47–58.
Żuchelkowska, K. (2018). Prawa dziecka a dobro dziecka. Nauczyciel i Szkoła, 66, s. 31–44.
Hamerski, J. (2011). Gotowe Scenariusze imprez szkolnych, czyli jak przygotować imprezę w szkole, aby nie była nudną „kuczcią”. Poznań: Publicat.
Keck, S. (2016). Na skrzydłach. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40-lecia Łejerów (strony nienumerowane).
Tzoka Stecka, E. (2016). Rodzina idzie do szkoły. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40-lecia Łejerów (strony nienumerowane).
Wollman, L. (2016). Miejsce PRAWDZIWE. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40 – lecia Łejerów (strony nienumerowane).
https://lejery.pl/2023/04/04/lejery-w-afryce/, dostęp: 19 października 2024 r. https://www.facebook.com/events/scena-wsp%C3%B3lna/masz-prawo-do-swych-
-praw/215451422126422/, dostęp: 26 października 2024 r.
Jarmuż, A., Sklepik, K. (2016). Łejery: Co by się nie działo, teatr musi grać!, Głos Wielkopolski, tekst z dnia 20 lutego,
Łejery: Co by się nie działo, teatr musi grać! | Głos Wielkopolski (gloswielkopolski.pl), dostęp: 28 października 2024 r.
Klimek, S. (2013). Dzieci w sprawie dzieci. Na Scenie Wspólnej, tekst z dnia 26 października. Kultura Poznań – Wydarzenia Kulturalne, Informacje i Aktualności | Poznan. pl, dostęp: 1 sierpnia 2024 r.
Koral, D. (2016). To jedyna taka szkoła w naszym kraju. Dotarła do Poznania w 13 tirach, tekst z dnia 29 marca. Pobrane: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/to-jedyna-taka-szkola-
-w-naszym-kraju-dotarla-do-poznania-w-13-tirach/d4p840, dostęp: 27 października 2024 r.
Podolska E. (2011). Łejery: Odważny spektakl o prawach dziecka, tekst z dnia 13 września. Łejery: Odważny spektakl o prawach dziecka [ZDJĘCIA] | Głos Wielkopolski (gloswielkopolski.pl), dostęp: 2 sierpnia 2024 r.
Prolog & epilog – Szkoła Łejery (lejery.pl). Pobrane z: https://lejery.pl/2022/10/27/4092/, dostęp: 1 listopada 2024 r.
Zielona Akademia Pana Łejera – Szkoła Łejery (lejery.pl). Pobrane z: https://lejery.
pl/2022/09/08/zielona-akademia-pana-lejera/, dostęp: 28 lipca 2024 r.
Informacje pozyskane od Jerzego Hamerskiego podczas rozmów realizowanych w roku szkolnym 2023/2024.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 90
Liczba cytowań: 0