Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” .
  • Strona domowa
  • /
  • Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” .
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 90 Nr 1 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” .

Autor

  • Katarzyna Sadowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-3150-8304

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2024.005

Słowa kluczowe

Nieformalna edukacja dorosłych, dziecko w centrum, partycypacja społeczna, poznańska pedagogika „łejerska”, sztuka w edukacji

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest ukazanie wybranych problemów nieformalnej edukacji dorosłych na przykładzie istniejącej już niemalże 50 lat poznańskiej pedagogiki „łejerskiej” skoncentrowanej na potrzebach dziecka. Za edukację nieformalną dorosłych przyjmuje się proces uczenia się osób dorosłych dokonujący się przede wszystkim w sposób nieformalny i przebiegający w naturalnych warunkach ich codziennej aktywności. Wśród technik badawczych zastosowanych w procesie odpowiedzi na pytanie badawcze: „Jak przebiega nieformalna edukacja dorosłych w aspekcie uwrażliwienia ich na potrzeby dziecka (na przykładzie „łejerskiej” pedagogiki i „łejerskiej” społeczności)?”, zastosowano analizę źródeł zastanych (opracowań, komunikatów prasowych, materiałów prywatnych Jerzego Hamerskiego oraz stron internetowych powiązanych z „Łejerami”) i źródeł wywołanych, w tym wywiadów realizowanych w roku szkolnym 2023/ 2024 przez autorkę z Jerzym Hamerskim – założycielem „Łejerów”. Zastosowano ponadto obserwację uczestniczącą – autorka w roku szkolnym 2023/2024 brała udział w wydarzeniach społeczności Szkoły Podstawowej nr 83 w Poznaniu. Badania umiejscowione zostały w paradygmacie badań jakościowych. Pedagodzy „łejerscy” od początku swojej działalności wpisują się w koncepcję „nowego dziecka” akcentując na każdym kroku postulat poznawania dzieciństwa i dziecka poprzez zrozumienie dziecięcej percepcji świata. Celem pedagogów „łejerskich” jest więc nie tylko upowszechnianie konstruktu „nowego dziecka”, ale i edukacja dorosłych osób w zakresie potrzeb, możliwości i problemów nurtujących młodych ludzi.

Bibliografia

Czekała, F. (2016). Historie warte Poznania. Od PeWuKi i Baltony do kapitana Wrony.

Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Niziołek, K. (2016). Partycypacja i dialog jako demokratyczne praktyki artystyczne. W:

G.D. Stunża, K. Stachura (red.), Kultura od nowa. Badania – trendy – praktyka (s. 2838). Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej.

Strykowski, W. (2002). Uniwersalność koncepcji pedagogicznych Profesora Heliodora Muszyńskiego. W: J. Sowa, E. Piotrowski, J. Rejman (red.), Wychowanie. Profilaktyka. Resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonalszych systemów w skali makro i mikro, cz. 1 (s. 116–120). Rzeszów: Podkarpacki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Czarnuch, Z. (1972). O dobrej robocie – metodycznie. Harcerstwo, 1, s. 2–14. Czarnuch, Z. (1969). Wycieczki w siebie. Harcerstwo, 2, s. 23–30.

Ferrell A., Levstek M., Banerjee R. (2023). “We Have a Voice. We Exist.”: Value of Basic Needs Satisfaction for Well-Being and Goal Development in Inclusive Theater Spaces for Young People. The Journal of Creative Behavior, t. 57, 4, s. 674–689.

Hamerski, J. (1981b). Harcerska impreza w szkole jako forma ideowego wychowania, Harcerstwo, 2, s. 15–18.

Hamerski, J. (1982). O harcerskiej drużynie artystycznej. Harcerstwo, 6, s. 7–11. Hamerski, J. (1981a). Otwartość w programie pracy wychowawczej. Życie Szkoły, 2, s.23–28.

Jarosz, E. (2019). Partycypacja społeczna dzieci – współczesna odsłona dyskursu; kontestacja i kontrdziałanie wobec społecznej ekskluzji dzieci. Kultura i Edukacja, 1 (123), s. 27–44.

Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 20, 4(80), s. 105–120.

Niziołek, K. (2020). Przestrzeń możliwości. Teatr partycypacyjny jako środek budowania kapitału społecznego. CIVITAS, 25, s. 217–149.

Malewski, M. (2001). Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, s. 29–57.

Malewski, M. (2006). W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, s. 23–51.

Muszyński, H. (2022). Socjalizacja i wychowanie. W poszukiwaniu genezy wychowania (perspektywa ewolucyjna). Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2(22), s. 7–54.

Sadowska, K. (2024). Teatr „Łejery” – edukacja przez sztukę na przykładzie działalności Szkoły Podstawowej nr 83 im. Emilii Waśniowskiej w Poznaniu (wybrane problemy). Kultura i Edukacja, 2(144), s. 93–114.

Scribner S., Cole M. (1973). Cognitive Consequences of Formal and Informal Education, Science, t. 182, nr 4112, s. 553–559.

Szalkiewicz, M. (2016). Problematyka wychowania w koncepcji pedagogicznej Heliodora Muszyńskiego. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 21, s. 93–105. 64

Wiza, A. (2015). Nieformalne obszary uczenia się dorosłych – edukacyjne konteksty podróżowania. Dyskursy Młodych Andragogów, 16, s. 47–58.

Żuchelkowska, K. (2018). Prawa dziecka a dobro dziecka. Nauczyciel i Szkoła, 66, s. 31–44.

Hamerski, J. (2011). Gotowe Scenariusze imprez szkolnych, czyli jak przygotować imprezę w szkole, aby nie była nudną „kuczcią”. Poznań: Publicat.

Keck, S. (2016). Na skrzydłach. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40-lecia Łejerów (strony nienumerowane).

Tzoka Stecka, E. (2016). Rodzina idzie do szkoły. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40-lecia Łejerów (strony nienumerowane).

Wollman, L. (2016). Miejsce PRAWDZIWE. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40 – lecia Łejerów (strony nienumerowane).

https://lejery.pl/2023/04/04/lejery-w-afryce/, dostęp: 19 października 2024 r. https://www.facebook.com/events/scena-wsp%C3%B3lna/masz-prawo-do-swych-

-praw/215451422126422/, dostęp: 26 października 2024 r.

Jarmuż, A., Sklepik, K. (2016). Łejery: Co by się nie działo, teatr musi grać!, Głos Wielkopolski, tekst z dnia 20 lutego,

Łejery: Co by się nie działo, teatr musi grać! | Głos Wielkopolski (gloswielkopolski.pl), dostęp: 28 października 2024 r.

Klimek, S. (2013). Dzieci w sprawie dzieci. Na Scenie Wspólnej, tekst z dnia 26 października. Kultura Poznań – Wydarzenia Kulturalne, Informacje i Aktualności | Poznan. pl, dostęp: 1 sierpnia 2024 r.

Koral, D. (2016). To jedyna taka szkoła w naszym kraju. Dotarła do Poznania w 13 tirach, tekst z dnia 29 marca. Pobrane: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/to-jedyna-taka-szkola-

-w-naszym-kraju-dotarla-do-poznania-w-13-tirach/d4p840, dostęp: 27 października 2024 r.

Podolska E. (2011). Łejery: Odważny spektakl o prawach dziecka, tekst z dnia 13 września. Łejery: Odważny spektakl o prawach dziecka [ZDJĘCIA] | Głos Wielkopolski (gloswielkopolski.pl), dostęp: 2 sierpnia 2024 r.

Prolog & epilog – Szkoła Łejery (lejery.pl). Pobrane z: https://lejery.pl/2022/10/27/4092/, dostęp: 1 listopada 2024 r.

Zielona Akademia Pana Łejera – Szkoła Łejery (lejery.pl). Pobrane z: https://lejery.

pl/2022/09/08/zielona-akademia-pana-lejera/, dostęp: 28 lipca 2024 r.

Informacje pozyskane od Jerzego Hamerskiego podczas rozmów realizowanych w roku szkolnym 2023/2024.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-01-01

Jak cytować

1.
SADOWSKA, Katarzyna. Nieformalna edukacja dorosłych dla dobra dziecka na przykładzie społeczności poznańskich „Łejerów” . Edukacja Dorosłych [online]. 1 styczeń 2025, T. 90, nr 1, s. 51–65. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/ED.2024.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 90 Nr 1 (2024): Edukacja Dorosłych

Dział

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 90
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Nieformalna edukacja dorosłych, dziecko w centrum, partycypacja społeczna, poznańska pedagogika „łejerska”, sztuka w edukacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa