Wprowadzenie
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2024.001Abstrakt
Aktualny numer Edukacji Dorosłych wyróżnia podjęta w nim problematyka. Dominują teksty ukazujące różnorodność przestrzeni edukacyjnych w zmieniającym się świecie, w których uczestniczą współcześni dorośli ludzie. Wraz z próbami werbalizowania nowych definicji pracy będących pochodną wielkich zmian technologicznych, głównie związanych z AI, oraz wydłużającym się czasem ludzkiego życia, konieczność edukacji i uczenia się ludzi dorosłych, jak piszą Andrew J. Scott i Lynda Gratton „stanie się serią działań zaplanowanych na całe życie” (2023, s. 87). I co istotne, wieloznaczność przyszłości z jednej strony, a nieadekwatność starych wzorców z drugiej strony, jak nigdy wcześniej sprawia, iż dorośli głównie poprzez swoją aktywność i zaangażowanie, podejmowane osobiste decyzje kształtują swoje ścieżki uczenia się, edukacji. Za Marc Auge (2010) warto też podkreślić, iż przestrzenie uczenia się, poprzez jej różnorodne formy, krzyżują się i łączą, tworzą, jak z kolei pisze nasza Autorka Hanna Arciszewska, „przestrzenie hybrydalne”. Różne aspekty owych aktywności uczenia się w różnych miejscach i przestrzeniach, nie tylko związanych z pracą zawodową, odnajdujemy w tekstach niniejszego numeru.
Bibliografia
Auge M. (2010). Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Tłum. R. Chymkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Scott, A.J., Gratton, L. (2023). Nowe długie życie. Zaprojektuj swoją przyszłość w zmieniającym się świecie. Tłum. A.D. Kamińska. Kraków: Wydawnictwo Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0