Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju
  • Strona domowa
  • /
  • Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 88 Nr 1 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju

Autor

  • Alicja Kargulowa Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze https://orcid.org/0000-0003-0581-1884

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.002

Słowa kluczowe

całożyciowe uczenie się, turbulencje, zrównoważony rozwój

Abstrakt

W artykule zwrócono uwagę na trojakiego rodzaju dylematy związane z pojawieniem się i społeczną transmisją idei zrównoważonego rozwoju: terminologiczne, dotyczące transformacji idei do życia społecznego oraz połączone z wizją przyszłego człowieka – realizatora tej idei. Tekst rozpoczyna krótka jej historia wskazująca na przesunięcia dotyczące jej realizacji w stronę edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych, nie mające umocowania w zmianach ekonomicznych czy politycznych.

Bibliografia

Bańka, A. (2017). Ewolucja potrzeb i kontekstów rozwoju transnarodowego poradni- ctwa zawodowego/Evolution of needs and contexts of development in transnatio- nal vocational counselling. Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, Vol. 6, s. 13–43/161–189.

Bilon, A. (2019). Kontrola społeczna i utrzymanie społecznego porządku – niezamierzona konsekwencja poradnictwa zawodowego?/ Social Control and the Reinforcement of the Social Order: Unintended Consequences of Career Guidance?. Studia Poradonawcze/Journal of Counsellogy vol. 8, s. 57–70/275–269.

Brynjolfsson, E & McAfee, A. (2015). Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii. Tłum. B. Sałbut. Warszawa: MT Biznes Ltd. Drabik-Podgórna, V. (2005). Innowacja edukacyjna. Aplikacja rozwiązań francuskich w polskim poradnictwie zawodowym. Kraków: Impuls.

Dubas, E. (2022). Pamiętnik Zjazdu. Diary of the Congress. Rocznik Andragogiczny, nr 29. s. 13–22.

Ferguson, N. (2020). Rynek i ratusz. O ukrytej sieci powiązań, która rządzi światem. Tłum. W. Tyszka. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Foucault, M. (1998). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tłum. T. Komendant, Warszawa: Fundacja Altheia.

Foucault, M. (2011). Narodziny biopolityki. Przeł. Michał Herer, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Guichard, J. (2018). Jakie interwencje w poradnictwie kariery i konstruowania życia mogą przyczynić się do globalnego, humanitarnego, sprawiedliwego i zrównoważo- nego rozwoju?/ What career and life design interventions may contribute to global, humane, equitable and sustainable development? Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy, Vol. 7. ss. 99–127/305–331.

Illich, I. (1976). Społeczeństwo bez szkoły. Warszawa: PIW. II wydanie: (2010) Odszkolnić społeczeństwo. Tłum. Ł. Mojsak. Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa.

Kargulowa, A. (2016). Jak sprostać wymaganiom neoliberalizmu w poradnictwie. Studia Edukacyjne, nr 38, s. 71–82.

Kwaśnica, R. (2014). Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrze- bie refleksyjności. Wrocław: Wyd. Nauk. DSW.

Latour B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Tłum. A. Derra, K. Abriszewski. Kraków: Universitas.

Lipowicz, M. (2017). Posthumanizm jako podstawa edukacji dla zrównoważonego rozwo- ju? Możliwości i granice rewolucji edukacyjnej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20, nr 2(78), s. 139–153.

Lipowicz, M. (2019). Posthumanizm: między ideologią a teorią społeczną. Próba wyjaś- nienia kilku nieporozumień dotyczących koncepcji postczłowieka. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 22, nr 1(85), s. 154–173.

Marczak, Ł. (2015). Problem wieloznaczności pojęcia „zrównoważony rozwój”. Studia Gdańskie Tom XXXVI, ss. 167–180.

Meadows, D.H., Meadows, D.L., Randers J., Behrens, W. W. III (1973). Granice wzrostu. Tłum. W. Rączkowska, S. Rączkowski. Warszawa: PWE.

Miller, R. (1976). „Oczekiwanie na nieoczekiwane skutki” jako innowacja w planowaniu pracy wychowawczej. W: R. Miller (red.), Współczesne innowacje w systemie oświaty i wychowania. Studia Pedagogiczne nr 37. Wrocław: Ossolineum, s. 69–76.

Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2012). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls. Rogalska-Marasińska, A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Rogalska-Marasińska, A. (2019). Człowiek – postczłowiek – transczłowiek: kto podejmie edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju? Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, 22, nr 1(85), s. 131–152.

Rosa, H. (2020). Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późno-nowoczesnej czasowości. Tłum. J. Duraj i J. Kołtan. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.

Szumigraj, M. (1998). Poradnictwo jako subtelne narzędzie sprawowania władzy. W: B. Wojtasik (red.), Podstawy poradoznawstwa. Zeszyt 2. Wrocław: Wyd. U.Wr. ss. 21–32.

Szumigraj, M. (2007). W imię czyjego dobra? Czyli o misji poradnictwa kariery. W: V. Drabik-Podgórna (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków: Impuls. ss. 149–164.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26

Jak cytować

1.
KARGULOWA, Alicja. Turbulencje wokół idei zrównoważonego rozwoju. Edukacja Dorosłych [online]. 26 luty 2024, T. 88, nr 1. [udostępniono 14.12.2025]. DOI 10.12775/ED.2023.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 88 Nr 1 (2023): Edukacja Dorosłych

Dział

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Alicja Kargulowa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 329
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

całożyciowe uczenie się, turbulencje, zrównoważony rozwój
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa