Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Komunikat z badań realizowanych w ramach międzynarodowego projektu badawczego DANUBE
  • Strona domowa
  • /
  • Komunikat z badań realizowanych w ramach międzynarodowego projektu badawczego DANUBE
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 86 Nr 1 (2022): Edukacja Dorosłych /
  4. SPRAWOZDANIA Z KONFERENCJI

Komunikat z badań realizowanych w ramach międzynarodowego projektu badawczego DANUBE

Autor

  • Joanna Wnęk-Gozdek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-4049-5872
  • Anna Włoch Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-5286-8464
  • Łukasz Tomczyk Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-5652-1433

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2022.009

Słowa kluczowe

edukacja dorosłych, Europa wiedzy, uczenie się przez całe życie, projekt Danube

Abstrakt

Dynamiczne zmiany zachodzące we współczesnych społeczeństwach, związane z postępującymi procesami globalizacyjnymi, wymuszają wśród dorosłych konieczność poszerzania i uzupełniania posiadanej wiedzy. Dorośli w europejskich społeczeństwach muszą wykazać się gotowością do uczenia się, stałego podnoszenia własnych kwalifikacji, a niekiedy do przekwalifikowania się i uczenia się czegoś nowego. Inwestowanie w edukację także wśród dorosłych wpisuje się w realizację koncepcji „Europy wiedzy” oraz „uczenia się przez całe życie”. Instytucje Unii Europejskiej, respektując odmienność i niezależność narodowych systemów oświaty, jedyne działania, jakie podejmują w zakresie edukacji, to wspieranie jej rozwoju na wszystkich szczeblach. W ostatniej dekadzie szczególnie istotne okazało się wspieranie ze strony instytucji unijnych edukacji dorosłych w krajach UE.

Bibliografia

EUROSTAT (2022). Adult learning statistics. Pobrane z: https://ec.europa.eu/eurostat/ statistics-explained/index.php?title=Adult_learning_statistics

Brown, J.M., Miller, W.R., Lawendowski, L.A. (1999). The Self-Regulation Questionnaire. W: L. Vandecreek, T.L. Jackson (red.), Innovations in Clinical Practice: A Sourcebook, vol. 17 (s. 281–292).

Sarasota, FL: Professional Resource Press/Professional Resource Exchange.

Gavora, P., Jakešová, J., Kalenda, J. (2015). The Czech Validation of the Self-regulation Questionnaire. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 171, s. 222–230. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.113.

Jakešová, J., Kalenda, J. (2015). Self-regulated learning: Critical-realistic conceptualization. Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 171, s. 178–189. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.105

Jakesova, J., Gavora, P., Kalenda, J. (2016). Self-Regulation of Behaviour: Students Versus other Adults. International Journal of Educational Psychology, vol. 5(1), s. 56–79. DOI: 10.17583/ijep.2016.1661

Karikova S., Kryston M., Michalovic V., Neupauer Z., Pavlov I., Vanek B. (2018). (Il)Literacy of adults as a problem of inclusion and equality in lifelong learning. W: Ł. Tomczyk, B. Vanek (red.), How to work with NEETs. Recommendations for policy and practice (s. 9–34). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. DOI: 10.24917/9788395373701.1

Krystoň, M., (2013). The potential of cultural-andragogical processes in the spectrum of strategic documents, Paidagogos – Journal of Education in Contexts, vol. 1, s. 30–44, http://www.paidagogos.net/issues/2013/1/article.php?id=3

Kwiek, M. (2018). International research collaboration and international research orientation: Comparative findings about European academics, Journal of Studies in International Education, vol. 22 (2), s. 136–160.

Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A. (2020), The Adult Learner. The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. London: Routledge.

Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., Blais, M.R, Brière, N.M., Senécal, C., Vallières, E.F., (1992). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and Amo- tivation in Education, Educational and Psychological Measurement, vol. 52, s. 1003– –1017, http://dx.doi.org/10.1177/0013164492052004025

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2022-10-27

Jak cytować

1.
WNĘK-GOZDEK, Joanna, WŁOCH, Anna & TOMCZYK, Łukasz. Komunikat z badań realizowanych w ramach międzynarodowego projektu badawczego DANUBE. Edukacja Dorosłych [online]. 27 październik 2022, T. 86, nr 1, s. 119–123. [udostępniono 27.3.2023]. DOI 10.12775/ED.2022.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 86 Nr 1 (2022): Edukacja Dorosłych

Dział

SPRAWOZDANIA Z KONFERENCJI

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 126
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja dorosłych, Europa wiedzy, uczenie się przez całe życie, projekt Danube
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa