Edukacja (dorosłych) w dziedzinie bezpieczeństwa
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2021.017Słowa kluczowe
człowiek dorosły, edukacja, edukacja dorosłych, edukacja dla bezpieczeństwa, bezpieczeństwoAbstrakt
Bezpieczeństwo we współczesnym świecie stało się wartością bez- cenną, którą żywo zainteresowany jest niemal każdy, a pragnienie bezpiecznego życia zawsze było jedną z najważniejszych potrzeb ludzi. Niezwykle ważną rolę w kształtowaniu bezpieczeństwa odgrywa edukacja i dlatego zasadniczym jej celem w tym względzie jest przygotowanie człowieka do odpowiedniego działania w niebezpiecznych sytuacjach. Kształcenie dorosłych w zakresie edukacji dla bez- pieczeństwa wpisuje się zatem w idee edukacji ustawicznej, odnosząc się tym samym do odpowiedzialności (niemal obowiązku) każdego obywatela w zapewnieniu bezpieczeństwa samemu sobie i swoim bliskim. Stąd też podjęte rozważania w niniejszym artykule dotyczą właśnie problemów edukacji dorosłych w dziedzinie (na rzecz) bezpieczeństwa. Podstawę wyjściową zaś do ich wyjaśnienia stanowi wiedza o bezpieczeństwie i jego roli w życiu człowieka oraz o istocie prowadzonej edukacji dla bezpieczeństwa, rozpatrywanej w kontekście idei kształcenia całożyciowego.
Bibliografia
Bera, R. (2017). Pedagogika bezpieczeństwa w kontekście współczesnych zagrożeń w życiu społecznym. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. XXX, 4, Sectio J, s. 11–18.
Bielawski, K. (2016). Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa we współczesnym społe- czeństwie. Cywilizacja i Polityka, nr 14 (14), s. 299–307.
Dąbrowska, R. (2009). Bezpiecznie przez życie, czyli jak uczyć dziecko unikania zagrożeń: w domu, w kontaktach z innymi, w czasie zabaw na powietrzu. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Domański, D. (2014). Edukacja dla bezpieczeństwa w zakresie ochrony ludności cywilnej. W: A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka (s. 301–324). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Drabik, K. (2019). Dekonstrukcyjne i konstrukcyjne funkcje zagrożeń w kształtowaniu bezpieczeństwa personalnego. W: M. R. Gogolin (red.), Problemy bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego (s. 44–55), tom II. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersy- tetu Kazimierza Wielkiego.
Elak, H. (2017). Edukacja na rzecz bezpieczeństwa w świetle nowej reformy oświaty. Obronność. Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia ASzW, nr 3 (23), s. 17–41.
Grabowska-Lepczak, I., Tryboń, M., Kwiatkowski, M. (2011). Transformacja oraz per- spektywy rozwoju edukacji dla bezpieczeństwa. Zeszyty Naukowe SGSP, nr 41, s. 181–190.
Guz, S. (red.), (2008). Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Jezierski, Z. (2017). Powstanie i rozwój edukacji dla bezpieczeństwa jako systemu dydak- tyczno-wychowawczego w polskich szkołach. Interdyscyplinarne Studia Społeczne, nr 1 (3), s. 7–21.
Klimek, K., Lica, B. (2019), Poczucie bezpieczeństwa dorosłych mieszkańców powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego. W: M. Gogolin (red.), Problemy bezpieczeństwa i za- rządzania kryzysowego, tom 2 (s. 156–168). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kołodziejczyk, K. (2009). Bezpieczeństwo. Kontekst personalno-aksjologiczny. Zeszyty Naukowe WSOWL, nr 1, s. 134–143.
Korzan, D. (2002). Kształcenie ustawiczne – przegląd literatury. Rocznik Andragogiczny, 2002, s. 55–78.
Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkol- nym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kuć, M. (2004). Zagrożenia nazwać po imieniu – świadomość zagrożeń sposobem prze- ciwdziałania wiktymizacji. W: D. Kowalski, M. Kwiatkowski, A. Zduniak (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Wybrane perspektywy (s. 34–40). Lublin – Poznań: Wydawnictwo O’CHIKARA.
Kwiasowski, Z. (2014). Znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w wychowaniu obywatelskim. W: A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa: teoria i praktyka (s. 81–95). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Litarowicz, J. (2020). Edukacja na rzecz bezpieczeństwa. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, nr 34 (1), s. 121–134.
Lorek, M. (2017). Edukacja dla bezpieczeństwa jako ogniwo w systemie bezpieczeństwa. Edukacja – Technika – Informatyka, nr 4/22, s. 284–288.
Malec, M. (2006). Percepcja bezpieczeństwa: definicje, wymiary, paradygmaty. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.
Pieczywok, A. (2012). Edukacja dla bezpieczeństwa wobec zagrożeń i wyzwań współczes- ności. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
Pieczywok, A. (2014). Edukacja dla bezpieczeństwa i jej możliwości oddziaływania na różnych poziomach rzeczywistości społecznej. W: A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka (s. 18–43). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Pieczywok, A., Loranty, K. (2014). Bezpieczeństwo jako problem edukacyjny. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
Piwowarski, J. (2017). Nauki o bezpieczeństwie. Zagadnienia elementarne. Kraków: Wy- dawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego „Apei- ron”.
Rudnicki, B. (1994). Edukacja dla bezpieczeństwa i jej interpretacja. W: R. Stępień (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa, materiały z konferencji naukowej 23–24 maja 1994 r. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
Skrabacz, A. (2014). Wyzwania w edukacji dla bezpieczeństwa dorosłych Polaków w XXI wieku. W: A. Skrabacz, L. Kanarski (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Teoria i praktyka (s. 207–218). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Solarczyk-Ambrozik, E., Zduniak, A. (red.), (2003). Edukacyjne wyzwania i zagrożenia początku XXI wieku. Warszawa – Poznań: Wydawnictwo Elipsa.
Stefański, M. (2013). Kształtowanie bezpieczeństwa publicznego jako priorytet funkcjono- wania państwa. W: A. Urbanek (red.), Wybrane problemy bezpieczeństwa. Dziedziny bezpieczeństwa (s. 61–76). Słupsk: Wydawnictwo Społeczno-Prawne.
Stępień, R. (red.) (1999). Współczesne zagadnienia edukacji dla bezpieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
Tomaszewska-Lipiec, R. (2011). Edukacja w zakładzie pracy. Kontekst teoretyczny a wyniki badań własnych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, nr 2 (s. 100–109).
Włodarczyk, E. (2018). Edukacja dla bezpieczeństwa. W: O. Wasiuta, R. Klepka, R. Kopeć (red.), Vademecum bezpieczeństwa (s. 279–286). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN.
Włodarczyk, E., Sadowska-Wieciech, E., Rokitowska, J. (2018). Edukacja dla bezpieczeństwa. Istota i uwarunkowania. Kraków: Wydawnictwo Libron.
Wojnarowski, J. (2010). Gotowość systemu bezpieczeństwa narodowego. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
Zalewski, S. (2001). Polityka bezpieczeństwa państwa a edukacja obronna. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.
Zalewski, S. (1999). Bezpieczeństwo i jego rodzaje. W: Leksykon pojęć dydaktyczno-wychowawczych dowódcy (s. 30–31). Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej.
Zdrodowski, B. (2019). Istota bezpieczeństwa państwa. Studia de Securitate, nr 9 (3), s. 47–71
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 470
Liczba cytowań: 0