http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pojęcie kształtu Ziemi jako klucz do kształtowania wyższych pojęć astronomicznych. Wyniki badań wdrożeniowych
  • Strona domowa
  • /
  • Pojęcie kształtu Ziemi jako klucz do kształtowania wyższych pojęć astronomicznych. Wyniki badań wdrożeniowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Pojęcie kształtu Ziemi jako klucz do kształtowania wyższych pojęć astronomicznych. Wyniki badań wdrożeniowych

Autor

  • Jan Amos Jelinek Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie https://orcid.org/0000-0002-9844-6013

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.004

Słowa kluczowe

astronomy, shape of the Earth,, first and second grade,, educational intervention, effectiveness

Abstrakt

Podstawowym pojęciem, jakie uczniowie muszą opanować w zakresie edukacji astronomicznej, jest kształt Ziemi. Pojęcie to jest abstrakcyjne, ponieważ do jego zbudowania dzieci muszą wyjść poza to, co widzą na co dzień. Badania pokazują, że wielu uczniów wczesnej edukacji nie posługuje się tym pojęciem, wyjaśniając m.in. lokalizację ludzi na Ziemi (Jelinek 2020). Celem przeprowadzonych badań było sprawdzenie skuteczności interwencji edukacyjnej w zakresie wspomagania dzieci w budowaniu pojęcia kształtu Ziemi. W badaniach wykorzystano test EARTH2. Badaniami objęto 47 uczniów z klasy pierwszej i drugiej szkoły podstawowej. Badania wykazały, że (a) uczniowie uczestniczący w zajęciach edukacji astronomicznej osiągnęli wyższe wyniki po przeprowadzonych zajęciach. (b) Analiza pytań zadawanych przez dzieci w trakcie trwania interwencji wykazała, że daleko wykraczają one poza program nauczania astronomii w szkole. (c) Okazało się także, że uczniowie obawiają się groźnych zjawisk pochodzących z kosmosu.

Bibliografia

Autor nieznany. Pogadanki o niebie i ziemi. Przeł. H. Wernic. Warszawa: Skład główny w księgarni M. A. Wizbeka, 1897.

Bubień, A. „O potrzebie ćwiczeń wprowadzających do tematyki o ruchach Ziemi”. Życie Szkoły 9 (1975): 43–44.

Diakidoy, I. A., Vosniadou, S., Hawks, J. D. „Conceptual change in astronomy: Models of the earth and of the day/night cycle in American-Indian children”. European Journal of Psychology of Education 12 (1997): 159–184.

Frède, V. „Comprehension of the night and day cycle among French and Cameroonian children aged 7–8 years”. Cultural Studies of Science Education 14 (2019): 587–615.

Gallegos-Cázares, L., Flores-Camacho, F., Calderón-Canales, E. „Elementary school children’s explanations of day and night”. Science & Education 31 (2022): 35–54.

Jelinek, J. A. Drogi i bezdroża kształtowania wiedzy astronomicznej u dzieci od czasów Jana Amosa Komeńskiego do czasów dzisiejszych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2022.

Jelinek, J. A. Dziecięca astronomia. Intuicje i zarysy pojęć astronomicznych: mity, wyniki badań i wnioski pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2020.

Jelinek, J. A. „Rozwój pojęcia kształtu Ziemi u Polskich uczniów w wieku od 10 do 15 lat”. Forum Pedagogiczne 2 (2023): 193–206.

Kampeza, M., Konstantinos, R. „Transforming the representations of preschool-age children regarding geophysical entities and physical geography”. Review of Science, Mathematics and Ict Education 3 (2009): 141–158.

Kraszewski, J. I. Świat i ziemia. Paryż: Księgarnia Luxemburgska, Drukarnia Braci Rouge, Dunon i Fresné, 1862.

Mali, G., Howe, A. „Development of earth and gravity concepts among Nepali children”. Science Education 63 (1979): 685–691.

Nussbaum, J., Novak, J. „An Assessment of Children’s Concepts of the Earth Utilizing Structured Interviews”. Science Education 60 (1976): 535–550.

Özgül, S. G. „Integration of inquiry and play: young children’s conceptual change in astronomy”. Journal of Inquiry Based Activities 11 (2021): 1–15.

Pańków, M. Nauczanie astronomii. Warszawa: WSiP, 1982. Piaget, J., Inhelder, B. Psychologia dziecka. Wrocław: Siedmioróg, 1993.

Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt. Geografia. Warszawa: PZWS, 1949.

Raviv, A., Dadon, M. „Teaching astronomy in kindergarten: Children’s perceptions and projects”. Athens Journal of Education 7 (2020): 1–22.

Saçkes, M., Smith, M., Trundle, K. C. „US and Turkish preschoolers’ observational knowledge of astronomy”. International Journal of Science Education 1 (2016): 116–129.

Shaikh, R., Padalkar, S., Stump, G., Sutar, P., Kumar, A. „Learning basic astronomy through an embodied and interactive approach”. Learning Basic Astronomy through an Embodied and Interactive Approach 3 (2020): 463–474.

Straatemeier, M., van der Maas, H., Jansen, B. „Children’s knowledge of the earth: A new methodological and statistical approach”. Journal of Experimental Child Psychology 4 (2008): 276–296.

Vosniadou, S. „Capturing and modeling the process of conceptual change”. Learning and Instruction 4 (1994): 45–69.

Vosniadou, S., Brewer, W. „Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual Change ich Childhood”. Cognitive Psychology 24 (1992): 535–585.

Vosniadou, S., Brewer, W. „Mental Models of the Day/Night Cycle”. Cognitive Science 18 (1994): 123–183.

Vosniadou, S., Ioannides, C., Dimitrakopoulou, A., Papademetriou, E. „Designing learning environments to promote conceptual change in science”. Learning and Instruction 11 (2001): 381–419.

Yalçınkaya-Önder, E., Timur, B., Özeş, B., Timur, S. „Astronomy education for preschool children: Exploring the sky”. International Electronic Journal of Elementary Education 12 (2020): 383–389.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-02-18

Jak cytować

1.
JELINEK, Jan Amos. Pojęcie kształtu Ziemi jako klucz do kształtowania wyższych pojęć astronomicznych. Wyniki badań wdrożeniowych. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 18 luty 2025, T. 47, nr 1, s. 79–99. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 86
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

astronomy, shape of the Earth,, first and second grade,, educational intervention, effectiveness
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa