http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Koncepcja analizy wielopoziomowej w pedagogice porównawczej: zastosowanie modelu Braya i T homasa
  • Strona domowa
  • /
  • Koncepcja analizy wielopoziomowej w pedagogice porównawczej: zastosowanie modelu Braya i T homasa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika /
  4. ARTYKUŁY

Koncepcja analizy wielopoziomowej w pedagogice porównawczej: zastosowanie modelu Braya i T homasa

Autor

  • Olena Bocharova Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-8415-3925

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.001

Słowa kluczowe

Bray and Thomas’ concept of multilevel analysis, comparative education, geographical location dimension,, demographic groups,, education and society aspect

Abstrakt

Artykuł ma na celu szczegółowe omówienie koncepcji analizy wielopoziomowej autorstwa Braya i Thomasa w kontekście badań porównawczych w edukacji. Mark Bray i Murray Thomas stworzyli model umożliwiający wszechstronne porównywanie systemów edukacyjnych z uwzględnieniem ich złożonego tła geograficznego, społecznego, kulturowego oraz politycznego.
Autorka artykułu nie tylko opisuje strukturę tego modelu, ale również przedstawia jego praktyczne zastosowanie w badaniach porównawczych. Dzięki temu możliwe jest lepsze zrozumienie interakcji między różnymi poziomami analizy – od globalnych systemów edukacyjnych, przez poziomy krajowe i lokalne, aż po indywidualne podejścia w szkołach i klasach. Przykłady badań
porównawczych zamieszczone w artykule ilustrują, jak można wdrażać koncepcję wielopoziomowej analizy, co pomaga badaczom w lepszej interpretacji różnic i podobieństw między systemami edukacyjnymi oraz dostosowywaniu reform edukacyjnych do specyficznych lokalnych potrzeb.

Bibliografia

Alexander, R. „Comparing Classrooms and Schools”. W: Learning from Comparing: New Directions in Comparative Educational Research, Contexts, Classrooms and Outcomes, eds. R. Alexander, P. Broadfoot, D. Phillips, 109–111. Oxford: Symposium Books, 1999. https://doi.org/10.15730/books.1.

Anderson-Levitt, K. M. 2004. „Reading Lessons in Guinea, France, and the United States: Local Meanings or Global Culture?”. Comparative Education Review 48(3): 229–252. https://doi.org/10.1086/421178.

Babbie, E. Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Baker, B., Farrie, D., Sciarra, D. G. Is School Funding Fair? A National Report Card. New Jersey: Education Law Center, 2018. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED584733.pdf

Benavot, A., Resh, N. 2001. „The Social Construction of the Local School Curriculum: Patterns of Diversity and Uniformity in Israeli Junior High

Schools”. Comparative Education Review 45(4): 504–536. https://doi.org/10.1086/447690.

Bereday, G. Z. Comparative Method in Education. New York: Holt, Rinehart& Winston, 1964.

Bray, M. „Control of Education: Issues and Tensions in Centralization and Decentralization”. W: Comparative Education: The Dialectic of the Global and the Local, eds. R. F. Arnove, C. A. Torres, 201–222. Lanham: Rowman & Littlefield, 2013.

Bray, M., Koo, D. Y. R. Education and Society in Hong Kong and Macao: Comparative Perspectives on Continuity and Change. Hong Kong: Comparative Education Research Centre, 2004.

Bray, M., Thomas, M. 1995. „Levels of Comparison in Educational Studies: Different Insights from Different Literatures and the Value of Multilevel Analyses”. Harvard Educational Review 65(3): 474–491. https://doi.org/10.17763/haer.65.3.g3228437224v4877.

Broadfoot, P. „Comparative Research on Pupil Achievement: In Search of Validity, Reliability and Utility”. W: Learning from Comparing: New Directions in Comparative Educational Research, Contexts, Classrooms and Outcomes, eds. R. Alexander, P. Broadfoot, D. Phillips, 237–259. Oxford: Symposium Books, 1999.

Dale, R., Robertson, S. L. 2002. „The Varying Effects of Regional Organization Organizations as Subjects of Globalization of Education”. Comparative Education Review 46(1): 10–36. https://doi.org/10.1086/324052.

Davie, G. The Sociology of Religion: A Critical Agenda. New York: SAGE Publications Ltd, 2011.

Field, S., Kuczera, M., Pont, B. 2007. No More Failures: Ten Steps to Equity in Education, Education and Training Policy, Paris: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264032606-en.

Gmerek, T. 2016. „Badania edukacji z perspektywy pedagogiki porównawczej – kilka uwag teoretycznych”. Jakościowe Badania Pedagogiczne 1(1):15–35. https://doi.org/10.18276/jbp.2016.1.1-02.

Hega, G. M. „Regional Identity, Language and Education Policy in Switzerland”. Compare: A Journal of Comparative Education 31(2) (2001): 205–223.

Lo, Tin-Yau J. 2004. „The Junior Secondary History Curricula in Hong Kong and Shanghai: A Comparative Study”. Comparative Education 40(3):

343– 361. https://doi.org/10.1080/0305006042000274836.

Manzon, M. „Comparing Places”. W: Comparative Education Research. CERC Studies in Comparative Education, eds. M. Bray, B. Adamson, M. Mason, 97–136. Springer Science + Business Media; Comparative Education Research Centre, 2014. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6189-9_4.

Nowotniak, J. „Przestrzeń i miejsce jako kategorie badawcze w pedagogice. Wprowadzenie”. Jakościowe Badania Pedagogiczne 3/1 (2018): 5–10.

OECD. 2019. PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en.

Pachociński, R. Zarys pedagogiki porównawczej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 1998.

Pantić, N., Wubbels, T., Mainhard, T. 2011. „Teacher Competence as a Basis for Teacher Education: Comparing Views of Teachers and Teacher Educators in Five Western Balkan Countries”. Comparative Education Review 55(2): 165–188. https://doi.org/10.1086/657154.

Silova, I. 2009. „Varieties of Educational Transformation: The Post-Socialist States of Central/Southeastern Europe and the Former Soviet Union”. W: International Handbook of Comparative Education, eds. R. Cowen, A. M. Kazamias, 295–320. Dordrecht: Springer International Handbooks of Education. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6403-6_19.

Silova, I., Johnson, M., Heyneman, S. 2007. „Education and the Crisis of Social Cohesion in Azerbaijan and Central Asia”. Comparative Education Review 51(2): 159–180. https://doi.org/10.1086/512022.

TALIS 2018 Results. https://www.oecd.org/en/publications/talis-2018-results- volume-i_1d0bc92a-en.html (dostęp: 31.03.2024).

TIMSS-2019-International-Results-in-Mathematics-and-Science. https://timss2019.org/reports/wp-content/themes/timssandpirls/download-center/TIMSS-2019-International-Results-in-Mathematics-and-Science.pdf (dostęp:31.03.2024).

Wojniak, J. „Lokalizacja geograficzna jako kontekst badań pedagogicznych: metodologiczne uwarunkowania komparatystyki edukacyjnej w ujęciu George’a Z. F. Beredaya”. W: Rozwój polskiej i ukraińskiej teorii i praktyki pedagogicznej na przestrzeni XIX–XXI wieku. Edukacyjny wymiar miejsca i przestrzeni, red. A. Haratyk, N. Zayachkivska, 9–22. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 2021.

World Development Report: Learning to Realize Education’s Promise. 2018. https://www.worldbank.org/en/publication/wdr2018 (dostęp: 31.03.2024).

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-02-18

Jak cytować

1.
BOCHAROVA, Olena. Koncepcja analizy wielopoziomowej w pedagogice porównawczej: zastosowanie modelu Braya i T homasa. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 18 luty 2025, T. 47, nr 1, s. 9–26. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2024.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2024): Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 97
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Bray and Thomas’ concept of multilevel analysis, comparative education, geographical location dimension,, demographic groups,, education and society aspect
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa