http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

O (nie)zakorzenieniu w śląskości: biograficzna (re)konstrukcja tożsamości. Przyczynek do dyskusji nad wyobrażoną wspólnotą Nowych Ślązaków
  • Strona domowa
  • /
  • O (nie)zakorzenieniu w śląskości: biograficzna (re)konstrukcja tożsamości. Przyczynek do dyskusji nad wyobrażoną wspólnotą Nowych Ślązaków
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA /
  4. ARTYKUŁY

O (nie)zakorzenieniu w śląskości: biograficzna (re)konstrukcja tożsamości. Przyczynek do dyskusji nad wyobrażoną wspólnotą Nowych Ślązaków

Autor

  • Gabriela Piechaczek-Ogierman https://orcid.org/0000-0003-4425-7732

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.006

Słowa kluczowe

homo sovieticus, wspólnota wyobrażona, doświadczenie biograficzne, Nowy Ślązak, (nie)zakorzenienie

Abstrakt

W okresie państwowego socjalizmu dynamiczna urbanizacja nowych terenów Górnego Śląska oraz towarzyszące jej procesy migracji wewnętrznej stanowiły swoisty eksperyment gospodarczo-tożsamościowy. Koncepcja budowy społeczeństwa socjalistycznego, polegająca na unifikacji wszelkiej różnicy (społecznej, kulturowej, etnicznej, regionalnej i religijnej), wraz z propagandą sukcesu ekonomicznego Górnego Śląska, służyła włączaniu nowych mieszkańców w ramy socjalistycznej kultury i socjalistycznej organizacji życia społecznego. W odniesieniu do środowiska, w którym prowadzę badania, pojawiło się pytanie: Jak możliwe jest (nie)zakorzenienie się we wspólnocie, która jest w trakcie tworzenia?

Bibliografia

Ablewicz, Krystyna. „Codzienność i fenomenologia: metodologiczne uwagi pedagoga”. W: Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, red. Stanisław Palka, 301–312. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2004.

Ablewicz, Krystyna. Metoda fenomenologiczna w badaniach pedagogicznych i kształceniu pedagogów (ujęcie metodyczne), 146–158. https://docplayer. pl/72229686-Metoda-fenomenologiczna-w-badaniach-pedagogicznychi-ksztalceniu-pedagogow-ujecie-metodyczne-krystyna-ablewicz.html (dostęp: 8.02.2022).

Anderson, Benedict. Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, tłum. Stefan Amsterdamski. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1997.

Denzin, Norman Kent. „Reinterpretacja metody biograficznej”. W: Metoda biograficzna w socjologii, red. Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, 55–71. Warszawa– Poznań: PWN, 1990.

Duraj-Nowakowa, Krystyna. „Fenomenologiczne rozumienie problematyki pedagogicznej: szkic tej alternatywy”. Nauczyciel i Szkoła 32–33(3–4) (2006): 12–20.

Frużyński, Adam. Zarys dziejów górnictwa węgla kamiennego w Polsce. Zabrze: Muzeum Górnictwa Węglowego, 2012.

Gorecki, Wilhelm. Rozwój przemysłu na górnym Śląsku w XVIII i XIX wieku. Kotórz Mały: Silesia Progres, 2018.

Granosik, Mariusz. „Metoda biograficzna a emancypacyjna praktyka. Perspektywa społeczno-pedagogiczna”. Przegląd Socjologii Jakościowej 15(2) (2019): 118–130.

Greiner, Piotr. „Historia gospodarcza Górnego Śląska (XVI–XX wiek)”. W: Historia Górnego Śląska. Polityka, gospodarka i kultura europejskiego regionu, red. Joachim Bahlcke, Dan Gawrecki, Ryszard Kaczmarek, 309–339. Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, 2011.

Hobsbawm, Eric. „Wprowadzenie. Wynajdywanie tradycji”. W: Tradycja wynaleziona, red. Eric Hobsbawm, Terence Rangr, tłum. Mieczysław Godyń, Filip Godyń, 9–23. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.

Husserl, Edmund. Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, tłum. Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN, 1967.

Jonda, Bernadette, Reinhold Sackman. „Koherencja badań biograficznych i analiz biegu życia. Tradycje. Perspektywy. Metody”. W: Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Aplikacje – Egzemplifikacje– Dylematy metodologiczne, red. Magdalena Piorunek, 17–43. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016.

Judycki, Stanisław. „Co to jest fenomenologia?”. Przegląd Filozoficzny 1(1993): 25–38.

Kaźmierska, Kaja. „Wywiad arracyjny. Technika i pojęcia analityczne”. W: Biografia i wojna. Metoda biograficzna w badaniu procesów społecznych. Wybór tekstów, red. Renata Dopierała, Katarzyna Waniek, 61–72. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.

Kaźmierska, Kaja, Fritz Schütze. „Wykorzystanie autobiograficznego wywiadu narracyjnego w badaniach nad konstruowaniem obrazu przeszłości w biografii. Na przykładzie socjologicznego porównania narracji na temat życia w PRL-u i NRD”. Przegląd Socjologii Jakościowej 9(4) (2013): 122–139.

Korta, Wacław. Historia Śląska do 1763 roku. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2003.

Kożyczkowska, Adela. „(Re)tradycjonalizm kaszubski: w stronę nowej ludowości”. Edukacja Międzykulturowa 1(10) (2019): 173–195.

Miles, Matthew B., Michael A. Huberman. Analiza danych jakościowych, tłum. Stanisław Zabielski. Białystok: Trans Humana, 2000.

Ossowski, Stanisław. Więź społeczna i dziedzictwo krwi. Warszawa: PWN, 1966.

Parczewska, Teresa. „Fenomenologia w pedagogice. Uwarunkowania, możliwości i potrzeby”. Roczniki Pedagogiczne 11(47/2) (2019): 9–18.

Potulicka, Eugenia, Joanna Rutkowiak. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010.

Rokita, Zbigniew. Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2020.

Tischner, Józef. Etyka solidarności oraz Homo sovieticus. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2018.

Tischner, Józef. Polski kształt dialogu. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2002.

Tracz, Bogusław. „Migracje za pracą (1945–1989)”. W: Górny Śląsk w Polsce Ludowej. Wysiedlenia – emigracje – przyjazdy, red. Adam Dziurok, Bernard Linek, t. 3, 131–149. Katowice–Opole: Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Katowicach, Instytut Śląski w Opolu, 2021.

Urbaniak-Zając, Danuta. „Badania jakościowe – uwagi wprowadzające”. W: Jakościowa orientacja w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, red. Danuta Urbaniak-Zając, Jacek Piekarski, 13–31. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001.

Weil, Simon. Dzieła, tłum. Małgorzata Frankiewicz. Poznań: Wydawnictwo „Brama” – Książnica Włóczęgów i Uczonych, 2004.

Województwo śląskie (1922–1939). Zarys monograficzny, red. Franciszek Serafin. Katowice: UŚ, 1996.

Zalega, Dariusz. Śląsk zbuntowany. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2019.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-02-24

Jak cytować

1.
PIECHACZEK-OGIERMAN, Gabriela. O (nie)zakorzenieniu w śląskości: biograficzna (re)konstrukcja tożsamości. Przyczynek do dyskusji nad wyobrażoną wspólnotą Nowych Ślązaków. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 24 luty 2023, T. 43, nr 1, s. 99–133. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 353
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

homo sovieticus, wspólnota wyobrażona, doświadczenie biograficzne, Nowy Ślązak, (nie)zakorzenienie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa