http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Migracja i związane z nią potrzeby wsparcia adolescentów i młodych dorosłych
  • Strona domowa
  • /
  • Migracja i związane z nią potrzeby wsparcia adolescentów i młodych dorosłych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA /
  4. ARTYKUŁY

Migracja i związane z nią potrzeby wsparcia adolescentów i młodych dorosłych

Autor

  • Ewa Bielska https://orcid.org/0000-0002-6335-3650

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2022.004

Słowa kluczowe

migracja, wsparcie, sieć społeczna, pomoc kulturowo wrażliwa, aktywizacja

Abstrakt

Migracje stanowią jedno z bardziej powszechnych zjawisk charakterystycznych dla globalnej ponowoczesności. Ze względu na swoje wieloaspektowe (społeczne, kulturowe, ekonomiczne, polityczne) ulokowanie zjawisko to wymaga podejmowania studiów interdyscyplinarnych. Z problematyką migracji łączą się specyficzne problemy, które rodzą potrzebę podejmowania działań o charakterze wsparcia. Jego potencjalnym odbiorcą są podmioty o różnym statusie (zarówno sam migrant i jego rodzina, jak i środowisko społeczno--kulturowe, w którym jest ulokowany). Przedmiotem analizy są potrzeby oraz praktyki wsparcia związanego z sytuacją migracji. Uwzględniając opublikowane dotychczas dane, głównie z obszaru Europy Zachodniej i USA, przedstawiono specyfikę doświadczeń migracyjnych adolescentów i młodych dorosłych, wskazano na związane z nią specyficzne i niespecyficzne potrzeby oraz stanowiące odpowiedź na nie strategie wsparcia realizowanego w środowiskach lokalnych.

Bibliografia

Asylum in Europe. Statistics Poland, https://asylumineurope.org/reports/country/Poland/statistics/ (dostęp: 11.01.2022).

Balicki, Janusz, Peter Stalker. Polityka imigracyjna i azylowa. Wyzwania i dylematy. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2006.

Blackwell, Dick. Counselling and Psychotherapy with Refugees. London–Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 1988.

Borgonovi, Francesca, Artur Pokropek. 2019. „Education and Attitudes Toward Migration in a cross country perspective”. Frontiers in Psychology 10: 1–17. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02224.

CBOS. Opinia publiczna wobec uchodźców i sytuacji migrantów na granicy z Białorusią. Warszawa 2021.

Celik, Filiz, Tom Cheesman. 2018. „Non-professional interpreters in counselling for asylum seeking and refugee women”. Torture 28(2): 85–98. https://doi.org/10.7146/torture.v28i2.106809.

Child and young migrants. Migration Data Portal. https://www.migrationdataportal. org/themes/child-and-young-migrants (dostęp: 11.01.2022).

Derewienko, Emilia. Ilu uchodźców z Ukrainy jest w Polsce?. https://300gospodarka. pl/news/uchodzcy-z-ukrainy-w-polsce-liczba (dostęp: 1.06.2022).

Dietrich, Hans, Radwan Al Ali, Sefik Tagay, Johannes Hebebrand, Volker Reissner.2019. „Screening for posttraumatic stress disorder in young adult refugees from Syria and Iraq”. Comprehensive Psychiatry 90: 73–81. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2018.11.001.

Duman, Nurdan, Yaser Snoubar. 2017. „Role of Social Work in the Integrating Refugee and Immigrant Children into Turkish Schools”. European Journal of Social Sciences, Education and Research 4(4): 326–336. https://doi.org/10.26417/ejser.v10i2.p294-294.

Fazel, Mina, Jeremy Wheeler, John Danesh. 2005. „Prevalence of Serious Mental Disorder in 7000 Refugees Resettled in Western Countries: A Systematic Review”. Lancet 365: 1309–1314. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(05)61027-6.

Gottlieb, Benjamin H. 1985. „Social Networks and Social Support: An Overview of Research, Practice and Policy Implications”. Health Education Quarterly 12(1): 5–22. https://doi.org/10.1177/109019818501200102.

Hasanović, Mevludin, Izet Palević, Slobodan Pavlović. 2017. „The Acculturation and Repatriation Problems and School Behavioral Problems Reported from Teachers among Repatriated Refugee Adolescents in Bosnia-Hercegovina”.Trauma and Emergency Care 2(3): 1–9. https://doi.org/10.15761/TEC.1000129.

Heaney, Catherine A., Barbara A. Israel. „Social Networks and Social Support”. W: Health, Behavior and Health Education. Theory, Research and Practice, red. Karen Glanz, Barbara K. Rimer, K. Viswanath, 189–210. San Francisco: A Wiley Imprint, 2008.

Kim, Heejung S., David K. Sherman, Shelley E. Taylor. 2008. „Culture and Social Support”. American Psychologist 63(6): 518–526. https://doi.org/10.1037/0003-066X.

King, Russel. Theories and Typologies of migration: an overview and a primer. Malmö: Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare, 2013.

Knipscheer, Jeroen W., Marieke Sleijpen, Trudy Mooren, F. Jackie June ter Heide, Niels Van der Aa. 2015. „Trauma exposure and refugee status as predictors of mental health outcomes in treatment-seeking refugees”. BJ Psych Bulletin 39(4): 178–182. https://doi.org/10.1192/pb.bp.114.047951.

Kształcenie cudzoziemców na polskich uczelniach. Najwyższa Izba Kontroli 2020.

Michael, Suzanne. 2009. „Continuities and Discontinuities. Patterns of Migration, Adolescent Immigrant Girls and Their Family Relationships”. Qualitative Social Work 8(2): 229–247. https://doi.org/10.1177/1473325009103378.

Migracje.gov.pl. https://migracje.gov.pl/statystyki/zakres/polska/typ/dokumenty/widok/tabele/rok/2022/ (dostęp 11.01.2022).

Morina, Naser, Vita Sulaj, Ulrich Schnyder, Richard Klaghofer, Julia Müller, Chantal Martin-Sölch, Michael Rufer. 2016. „Obsessive-Compulsive and Posttraumatic Stress Symptoms Among Civilian Survivors of War”. BMC Psychiatry 16: 1–8. https://doi.org/10.1186/s12888-016-0822-9.

Moyce, Sally C., Marc Schenker. 2018. „Migrant workers and their occupational health and safety”. Annual Review of Public Health 39: 352–365. https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-040617-013714.

Mudadi-Billings Sheila, Patricia Eschoe. „On being an asylum-seeker”. W: The Handbook of Transcultural Counselling and Psychotherapy, red. Colin Lago,196–208. New York: Open University Press, 2011.

Plooy, Daniel R. du, Anthony Lyons, , Emiko S. Kashima. 2019. „The Effect of Social Support on Psychological Flourishing and Distress Among Migrants in Australia”. Journal of Immigrant and Minority Health 21(2): 278–289.

https://doi.org/10.1007/s10903-018-0745-2.

Ryan, Louise, Rosemary Sales, Mary Tilki, Bernadetta Siara. 2008. „Social Networks, Social Support and Social Capital: The Experience of Recent Polish Migrants in London”. Sociology 42(4): 672–690. https://doi.org/10.1177/0038038508091622.

Saint Arnault, Denise. 2009. „Cultural Determinants of Help Seeking: A Model for Research and Practice”. Research and Theory for Nursing Practice 23(4): 259–278. https://doi.org/10.1891/1541-6577.23.4.259.

Simich Laura, Morton Beiser, Miriam Stewart, Edward Mwakarimba. 2005. „Providing Social Support for Immigrants and Refugees in Canada: Challenges and Directions”. Journal of Immigrant Health 7(4): 259–268. https://doi.org/10.1007/s10903-005-5123-1.

Vojvoda Dolores, Stevan M. Weine, Thomas McGlashan, Daniel F. Becker, Steven M. Southwick. 2008. „Posttraumatic Stress Disorder in Bosnian Refugees 3½ Years After Resettlement”. Journal of Rehabilitation Research and Development 45(3): 421–426. https://doi.org/10.1682/jrrd.2007.06.0083.

Volkan, Vamik D. Immigrants and Refugees. Trauma, Perennial Mourning, Prejudice and Border Psychology. London: Karnac, 2017.

The World Migration Report. https://worldmigrationreport.iom.int/wmr--2020-interactive/ (dostęp: 30.11.2021).

World Migration Report 2020, Geneva, International Organization for Migration. https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020.pdf.

Wyszynski, Mia Caroline, Rita Guerra, Kinga Bierwiaczonek. 2020. „Good refugees, bad migrants? Intergroup helping orientations toward refugees, migrants, and economic migrants in Germany”. Journal of Applied Social Psychology 50(10): 607–618. https://doi.org/10.1111/jasp.12699.

Zezwolenia na pracę cudzoziemców w Polsce w 2020 r. Główny Urząd Statystyczny, 20.05.2021.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-02-24

Jak cytować

1.
BIELSKA, Ewa. Migracja i związane z nią potrzeby wsparcia adolescentów i młodych dorosłych. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 24 luty 2023, T. 43, nr 1, s. 57–78. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2022.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2022): EDUKACJA I TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA – STAN, PERSPEKTYWY, IMPLEMENTACJA SZKOLNA

Dział

ARTYKUŁY

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 417
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

migracja, wsparcie, sieć społeczna, pomoc kulturowo wrażliwa, aktywizacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa