Pojęcie kształtu Ziemi jako klucz do kształtowania wyższych pojęć astronomicznych. Wyniki badań wdrożeniowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.004Słowa kluczowe
astronomy, shape of the Earth,, first and second grade,, educational intervention, effectivenessAbstrakt
Podstawowym pojęciem, jakie uczniowie muszą opanować w zakresie edukacji astronomicznej, jest kształt Ziemi. Pojęcie to jest abstrakcyjne, ponieważ do jego zbudowania dzieci muszą wyjść poza to, co widzą na co dzień. Badania pokazują, że wielu uczniów wczesnej edukacji nie posługuje się tym pojęciem, wyjaśniając m.in. lokalizację ludzi na Ziemi (Jelinek 2020). Celem przeprowadzonych badań było sprawdzenie skuteczności interwencji edukacyjnej w zakresie wspomagania dzieci w budowaniu pojęcia kształtu Ziemi. W badaniach wykorzystano test EARTH2. Badaniami objęto 47 uczniów z klasy pierwszej i drugiej szkoły podstawowej. Badania wykazały, że (a) uczniowie uczestniczący w zajęciach edukacji astronomicznej osiągnęli wyższe wyniki po przeprowadzonych zajęciach. (b) Analiza pytań zadawanych przez dzieci w trakcie trwania interwencji wykazała, że daleko wykraczają one poza program nauczania astronomii w szkole. (c) Okazało się także, że uczniowie obawiają się groźnych zjawisk pochodzących z kosmosu.
Bibliografia
Autor nieznany. Pogadanki o niebie i ziemi. Przeł. H. Wernic. Warszawa: Skład główny w księgarni M. A. Wizbeka, 1897.
Bubień, A. „O potrzebie ćwiczeń wprowadzających do tematyki o ruchach Ziemi”. Życie Szkoły 9 (1975): 43–44.
Diakidoy, I. A., Vosniadou, S., Hawks, J. D. „Conceptual change in astronomy: Models of the earth and of the day/night cycle in American-Indian children”. European Journal of Psychology of Education 12 (1997): 159–184.
Frède, V. „Comprehension of the night and day cycle among French and Cameroonian children aged 7–8 years”. Cultural Studies of Science Education 14 (2019): 587–615.
Gallegos-Cázares, L., Flores-Camacho, F., Calderón-Canales, E. „Elementary school children’s explanations of day and night”. Science & Education 31 (2022): 35–54.
Jelinek, J. A. Drogi i bezdroża kształtowania wiedzy astronomicznej u dzieci od czasów Jana Amosa Komeńskiego do czasów dzisiejszych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2022.
Jelinek, J. A. Dziecięca astronomia. Intuicje i zarysy pojęć astronomicznych: mity, wyniki badań i wnioski pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo APS, 2020.
Jelinek, J. A. „Rozwój pojęcia kształtu Ziemi u Polskich uczniów w wieku od 10 do 15 lat”. Forum Pedagogiczne 2 (2023): 193–206.
Kampeza, M., Konstantinos, R. „Transforming the representations of preschool-age children regarding geophysical entities and physical geography”. Review of Science, Mathematics and Ict Education 3 (2009): 141–158.
Kraszewski, J. I. Świat i ziemia. Paryż: Księgarnia Luxemburgska, Drukarnia Braci Rouge, Dunon i Fresné, 1862.
Mali, G., Howe, A. „Development of earth and gravity concepts among Nepali children”. Science Education 63 (1979): 685–691.
Nussbaum, J., Novak, J. „An Assessment of Children’s Concepts of the Earth Utilizing Structured Interviews”. Science Education 60 (1976): 535–550.
Özgül, S. G. „Integration of inquiry and play: young children’s conceptual change in astronomy”. Journal of Inquiry Based Activities 11 (2021): 1–15.
Pańków, M. Nauczanie astronomii. Warszawa: WSiP, 1982. Piaget, J., Inhelder, B. Psychologia dziecka. Wrocław: Siedmioróg, 1993.
Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt. Geografia. Warszawa: PZWS, 1949.
Raviv, A., Dadon, M. „Teaching astronomy in kindergarten: Children’s perceptions and projects”. Athens Journal of Education 7 (2020): 1–22.
Saçkes, M., Smith, M., Trundle, K. C. „US and Turkish preschoolers’ observational knowledge of astronomy”. International Journal of Science Education 1 (2016): 116–129.
Shaikh, R., Padalkar, S., Stump, G., Sutar, P., Kumar, A. „Learning basic astronomy through an embodied and interactive approach”. Learning Basic Astronomy through an Embodied and Interactive Approach 3 (2020): 463–474.
Straatemeier, M., van der Maas, H., Jansen, B. „Children’s knowledge of the earth: A new methodological and statistical approach”. Journal of Experimental Child Psychology 4 (2008): 276–296.
Vosniadou, S. „Capturing and modeling the process of conceptual change”. Learning and Instruction 4 (1994): 45–69.
Vosniadou, S., Brewer, W. „Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual Change ich Childhood”. Cognitive Psychology 24 (1992): 535–585.
Vosniadou, S., Brewer, W. „Mental Models of the Day/Night Cycle”. Cognitive Science 18 (1994): 123–183.
Vosniadou, S., Ioannides, C., Dimitrakopoulou, A., Papademetriou, E. „Designing learning environments to promote conceptual change in science”. Learning and Instruction 11 (2001): 381–419.
Yalçınkaya-Önder, E., Timur, B., Özeş, B., Timur, S. „Astronomy education for preschool children: Exploring the sky”. International Electronic Journal of Elementary Education 12 (2020): 383–389.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 51
Liczba cytowań: 0