Koncepcja analizy wielopoziomowej w pedagogice porównawczej: zastosowanie modelu Braya i T homasa
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2024.001Słowa kluczowe
Bray and Thomas’ concept of multilevel analysis, comparative education, geographical location dimension,, demographic groups,, education and society aspectAbstrakt
Artykuł ma na celu szczegółowe omówienie koncepcji analizy wielopoziomowej autorstwa Braya i Thomasa w kontekście badań porównawczych w edukacji. Mark Bray i Murray Thomas stworzyli model umożliwiający wszechstronne porównywanie systemów edukacyjnych z uwzględnieniem ich złożonego tła geograficznego, społecznego, kulturowego oraz politycznego.
Autorka artykułu nie tylko opisuje strukturę tego modelu, ale również przedstawia jego praktyczne zastosowanie w badaniach porównawczych. Dzięki temu możliwe jest lepsze zrozumienie interakcji między różnymi poziomami analizy – od globalnych systemów edukacyjnych, przez poziomy krajowe i lokalne, aż po indywidualne podejścia w szkołach i klasach. Przykłady badań
porównawczych zamieszczone w artykule ilustrują, jak można wdrażać koncepcję wielopoziomowej analizy, co pomaga badaczom w lepszej interpretacji różnic i podobieństw między systemami edukacyjnymi oraz dostosowywaniu reform edukacyjnych do specyficznych lokalnych potrzeb.
Bibliografia
Alexander, R. „Comparing Classrooms and Schools”. W: Learning from Comparing: New Directions in Comparative Educational Research, Contexts, Classrooms and Outcomes, eds. R. Alexander, P. Broadfoot, D. Phillips, 109–111. Oxford: Symposium Books, 1999. https://doi.org/10.15730/books.1.
Anderson-Levitt, K. M. 2004. „Reading Lessons in Guinea, France, and the United States: Local Meanings or Global Culture?”. Comparative Education Review 48(3): 229–252. https://doi.org/10.1086/421178.
Babbie, E. Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Baker, B., Farrie, D., Sciarra, D. G. Is School Funding Fair? A National Report Card. New Jersey: Education Law Center, 2018. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED584733.pdf
Benavot, A., Resh, N. 2001. „The Social Construction of the Local School Curriculum: Patterns of Diversity and Uniformity in Israeli Junior High
Schools”. Comparative Education Review 45(4): 504–536. https://doi.org/10.1086/447690.
Bereday, G. Z. Comparative Method in Education. New York: Holt, Rinehart& Winston, 1964.
Bray, M. „Control of Education: Issues and Tensions in Centralization and Decentralization”. W: Comparative Education: The Dialectic of the Global and the Local, eds. R. F. Arnove, C. A. Torres, 201–222. Lanham: Rowman & Littlefield, 2013.
Bray, M., Koo, D. Y. R. Education and Society in Hong Kong and Macao: Comparative Perspectives on Continuity and Change. Hong Kong: Comparative Education Research Centre, 2004.
Bray, M., Thomas, M. 1995. „Levels of Comparison in Educational Studies: Different Insights from Different Literatures and the Value of Multilevel Analyses”. Harvard Educational Review 65(3): 474–491. https://doi.org/10.17763/haer.65.3.g3228437224v4877.
Broadfoot, P. „Comparative Research on Pupil Achievement: In Search of Validity, Reliability and Utility”. W: Learning from Comparing: New Directions in Comparative Educational Research, Contexts, Classrooms and Outcomes, eds. R. Alexander, P. Broadfoot, D. Phillips, 237–259. Oxford: Symposium Books, 1999.
Dale, R., Robertson, S. L. 2002. „The Varying Effects of Regional Organization Organizations as Subjects of Globalization of Education”. Comparative Education Review 46(1): 10–36. https://doi.org/10.1086/324052.
Davie, G. The Sociology of Religion: A Critical Agenda. New York: SAGE Publications Ltd, 2011.
Field, S., Kuczera, M., Pont, B. 2007. No More Failures: Ten Steps to Equity in Education, Education and Training Policy, Paris: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264032606-en.
Gmerek, T. 2016. „Badania edukacji z perspektywy pedagogiki porównawczej – kilka uwag teoretycznych”. Jakościowe Badania Pedagogiczne 1(1):15–35. https://doi.org/10.18276/jbp.2016.1.1-02.
Hega, G. M. „Regional Identity, Language and Education Policy in Switzerland”. Compare: A Journal of Comparative Education 31(2) (2001): 205–223.
Lo, Tin-Yau J. 2004. „The Junior Secondary History Curricula in Hong Kong and Shanghai: A Comparative Study”. Comparative Education 40(3):
343– 361. https://doi.org/10.1080/0305006042000274836.
Manzon, M. „Comparing Places”. W: Comparative Education Research. CERC Studies in Comparative Education, eds. M. Bray, B. Adamson, M. Mason, 97–136. Springer Science + Business Media; Comparative Education Research Centre, 2014. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6189-9_4.
Nowotniak, J. „Przestrzeń i miejsce jako kategorie badawcze w pedagogice. Wprowadzenie”. Jakościowe Badania Pedagogiczne 3/1 (2018): 5–10.
OECD. 2019. PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en.
Pachociński, R. Zarys pedagogiki porównawczej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, 1998.
Pantić, N., Wubbels, T., Mainhard, T. 2011. „Teacher Competence as a Basis for Teacher Education: Comparing Views of Teachers and Teacher Educators in Five Western Balkan Countries”. Comparative Education Review 55(2): 165–188. https://doi.org/10.1086/657154.
Silova, I. 2009. „Varieties of Educational Transformation: The Post-Socialist States of Central/Southeastern Europe and the Former Soviet Union”. W: International Handbook of Comparative Education, eds. R. Cowen, A. M. Kazamias, 295–320. Dordrecht: Springer International Handbooks of Education. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6403-6_19.
Silova, I., Johnson, M., Heyneman, S. 2007. „Education and the Crisis of Social Cohesion in Azerbaijan and Central Asia”. Comparative Education Review 51(2): 159–180. https://doi.org/10.1086/512022.
TALIS 2018 Results. https://www.oecd.org/en/publications/talis-2018-results- volume-i_1d0bc92a-en.html (dostęp: 31.03.2024).
TIMSS-2019-International-Results-in-Mathematics-and-Science. https://timss2019.org/reports/wp-content/themes/timssandpirls/download-center/TIMSS-2019-International-Results-in-Mathematics-and-Science.pdf (dostęp:31.03.2024).
Wojniak, J. „Lokalizacja geograficzna jako kontekst badań pedagogicznych: metodologiczne uwarunkowania komparatystyki edukacyjnej w ujęciu George’a Z. F. Beredaya”. W: Rozwój polskiej i ukraińskiej teorii i praktyki pedagogicznej na przestrzeni XIX–XXI wieku. Edukacyjny wymiar miejsca i przestrzeni, red. A. Haratyk, N. Zayachkivska, 9–22. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 2021.
World Development Report: Learning to Realize Education’s Promise. 2018. https://www.worldbank.org/en/publication/wdr2018 (dostęp: 31.03.2024).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 97
Liczba cytowań: 0