Historia historii filozofii i wykluczenie myśli nieeuropejskiej z kanonu
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2025.021Słowa kluczowe
ekskluzywizm, inkluzywizm, metafilozofia, filozofia nieeuropejska, kanon filozoficznyAbstrakt
Ekskluzywizm to pogląd, zgodnie z którym filozofia jest praktyką specyficzną dla kultury europejskiej i nie występuje nigdzie poza nią. W niniejszym artykule podejmę próbę wyjaśnienia pochodzenia ekskluzywizmu. Postaram się wykazać, że – wbrew jego popularności – jest on poglądem stosunkowo młodym. Wykluczenie myśli nieeuropejskiej z zakresu pojęcia filozofii było obce autorom starożytnym, średniowiecznym i wczesnonowożytnym. Za Peterem Parkiem uznam, że korzeni poglądu wykluczającego należy upatrywać w metodologicznej reformie historii filozofii jako dyscypliny, której z kolei towarzyszyło powstanie pojęcia kanonu filozoficznego. Historyczny przegląd poglądów na historię filozofii oraz na dopuszczalny zakres jej treści zakończę analizą trzech najpopularniejszych w Polsce podręczników akademickich. Poprzez rekapitulację poglądów Władysława Tatarkiewicza, Frederica Coplestone’a i Giovanniego Reale w sprawie istnienia filozofii nieeuropejskiej postaram się pokazać, jak ekskluzywizm reprodukuje się w swojej naiwnej, bezrefleksyjnej formie.
Bibliografia
Copleston Frederick. 1998. Historia filozofii, t. 1, przeł. Henryk Bednarek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Diogenes Laertios. 1982. Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. Irena Krońska, Kazimierz Leśniak, Witold Olszewski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Garfield Jay, Bryan Van Norden. „Jeśli filozofia się nie uróżnorodni, nazwijmy ją po imieniu”, przeł. Piotr Paszkowski. Machina Myśli, 20.04.2022. Dostęp 14.04.2025. https://machinamysli.org/wp-content/uploads/2024/11/nazwijmy-ja-po-imieniu.pdf.
Hadot Pierre. 2018. Czym jest filozofia starożytna?, przeł. Piotr Domański. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Halbfass Wilhelm. 2008. Indie i Europa. Próba porozumienia na gruncie filozoficznym, przeł. Monika Nowakowska. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Hegel Georg Wilhelm Friedrich. 2013. Wykłady z historii filozofii, przeł. Światosław F. Nowicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kant Immanuel. 1957. Krytyka czystego rozumu, przeł. Roman Ingarden. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kant Immanuel. 2005. Antropologia w ujęciu pragmatycznym, przeł. Ewa Drzazgowska, Paulina Sosnowska. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Kant Immanuel. 2007. O postępach metafizyki, przeł. Artur Banaszkiewicz. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Kant Immanuel. 2010. „Rozważania o uczuciu piękna i wzniosłości”. W: Immanuel Kant, Dzieła zebrane, t. 1: Pisma przedkrytyczne, red. Marek Jankowski, Tomasz Kupś, 683–694. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kant Immanuel. 2012. „Określenie pojęcia rasy ludzkiej”. W: Immanuel Kant, Dzieła zebrane, t. 6: Pisma po roku 1781, red. Marek Jankowski, 99–115. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kryński Robert. „Filozofia pozaeuropejska dyskryminowana?”. Filozofuj!, 16.05.2016. Dostęp 14.04.2025. https://filozofuj.eu/filozofia-pozaeuropejska-dyskryminowana/.
Larrimore Mark. 1999. „Sublime Waste: Kant on the Destiny of the ‘Races’”. Canadian Journal of Philosophy 29: 99–125.
Leibniz Gottfried Wilhelm. 1994. Writings on China, przeł. Daniel J. Cook, Henry Rosemont. Chicago: Open Court.
Mungello David Emil. 2009. The Great Encounter of China and the West, 1500–1800. Lanham–Boulder–New York–Toronto–Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers.
Olberding Amy. 2017. „Philosophical Exclusion and Conversational Practices”. Philosophy East and West 67(4): 1023–1038.
Ou-Yang Min. 2012. „There is No Need for Zhongguo Zhexue to Be Philosophy”. Asian Philosophy 22(3): 199–223.
Park Peter. 2010. „The Exclusion of Asia and Africa from the History of Philosophy: Is Kant Responsible?”. W: Cultivating Personhood: Kant and Asian Philosophy, red. Stephen R. Palmquist, 777–790. Berlin–New York: De Gruyter.
Park Peter. 2013. Africa, Asia, and the History of Philosophy: Racism in the Formation of the Philosophical Canon, 1780–1830. Albany: State University of New York Press.
Paszkowski Piotr. B.d. „Spór o istnienie filozofii nieeuropejskiej. Próba klaryfikacji”. Przegląd Filozoficzny (w druku).
Reale Giovanni. 2000. Historia filozofii starożytnej, t. 1, przeł. Edward I. Zieliński. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Sahagún Bernardino de. 1982. General History of the Things of New Spain, przeł. Arthur J. O. Anderson, Charles E. Dibble. Salt Lake City: University of Utah Press.
Straszewski Maurycy. 2019. „O znaczeniu badań nad filozofią Wschodu dla rozjaśnienia rozwoju dziejowego w ogólności”. W: Filozofia indyjska w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, red. Marta Kudelska, Maciej Stanisław Zięba, 21–36. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Tampio Nicolas. „Not All Things Wise and Good Are Philosophy”. Aeon, 13.09.2016. Dostęp 14.04.2025. https://aeon.co/ideas/not-all-things-wise-and-good-are-philosophy.
Tatarkiewicz Władysław. 1983. Historia filozofii, t. 1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Tennemann Wilhelm Gottlieb. 1852. A Manual of the History of Philosophy, przeł. Arthur Johnson. London: H. G. Bohm.
Van Norden Byan. 2017. Taking Back Philosophy: A Multucultural Manifesto. New York: Columbia University Press.
Wilczewska Sylwia. 2012. „Filozofowie i filozofia w Geografii Strabona z Amasei”. Roczniki Humanistyczne 60(3): 65–74.
Zotz Volker. 2007. Historia filozofii buddyjskiej, przeł. Monika Nowakowska. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 62
Liczba cytowań: 0