Thinking of image – XVII century Dutch painting as ontology of the visible world
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2019.022Keywords
painting, ontology, praxis, modernity, technology, BaroqueAbstract
The purpose of this paper is to demonstrate unobvious connection among material praxis of producing a painting, structure of modern knowledge, and ontology. I claim that a painting is something more than a picture on canvas that we can adore or investigate in some other way. The Baroque art, with its new topics and new forms of depiction, inaugurated modernity as fresh, visual knowledge separated from the enchanted world order, but this separation was not something obvious and complete. I accept this incompleteness as a clue to investigate in the sense Bruno Latour expressed it in his famous sentence; we have never been modern. A painting, as I define it, rules and constructs sight but simultaneously covers the whole performative (enchanted) spectacle which generates it on the level of material mediations. It means that direct relation between the subject and the object does not correspond with the obtained epistemological or even aesthetic scheme of analysis. Therefore, anthropology of painting needs ontological reflection constituted on a blurred border between the enchanted and the disenchanted world.
References
Abriszewski Krzysztof. 2009. „Szansa na powrót do empirii. O antropologizacji filozofii”. W: Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko. Proces. Perspektywy, red. Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek. Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Alpers Svetlana. 1983. The Art of Describing. Chicago: University of Chicago Press.
Benjamin Walter. 2005. Pasaże, przeł. Irenausz Kania. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bourdieu Pierre. 2001. Reguły sztuki, przeł. Andrzej Zawadzki. Kraków: Universitas.
De La Mettrie Julien Offray. 1953. Człowiek maszyna, przeł. Stefan Rudniański. Warszawa: PWN.
Fernand Braudel. 2013. Dynamika kapitalizmu, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Aletheia.
Foucault Michel. 2005. „Heterotopie – inne przestrzenie”, przeł. Aleksandra Rejniak-Majewska. Teksty Drugie 6.
Foucault Michel. 2006. Słowa i rzeczy, przeł. Tadeusz Komendant. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Frydryczak Beata. 2002. Świat jako kolekcja. Poznań: Wydawnictwo Fundacji HUMANIORA.
Gombrich Ernst. 1981. Sztuka i złudzenie, przeł. Jan Zarański. Warszawa: PWN.
Heidegger Martin. 1997. Drogi lasu, Jan Mizera, Krzysztof Wolicki, Józef Tischner. Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”.
Heidegger Martin. 2004. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN.
Herbert Zbigniew. 2015. Martwa natura z wędzidłem. Warszawa: WiP.
Latour Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne, przeł. Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski. Kraków: Universitas.
Latour Bruno. 2012. „Wizualizacja i poznanie. Zrysowywanie rzeczy razem”, przeł. Aleksandra Derra, Maciej Frąckowiak, Avant 3.
Lefévre Wolfgang. „The Optical Camera Obscura. A Short Exposition”. Dostęp 10.11.2018.
https://www.mpiwg-berlin.mpg.de/Preprints/P333.PDF.
Leśniak Andrzej. 2010. Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki. Kraków: Universitas.
Low John. „And If the Global Were Small and Nonkoherent? Method, Complexity and Baroque”. Dostęp 21.01.2019. http://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/law-and-if-the-global-were-small.pdf.
Low John. „Assembling the Baroque”. Dostęp: 15.01.2019. http://hummedia.manchester.ac.uk/institutes/cresc/workingpapers/wp109.
Jean Luc-Marion. 2006. „Donacja i to, co dane”, przeł. Wojciech Starzyński. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania. Interpretacje. Rozwinięcia, red. Jacek Migasiński, Iwona Lorenc. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Marlaux André. 1980. „Muzeum wyobraźni”, przeł. Irena Wojnar. W: Antologia współczesnej estetyki francuskiej, red. Irena Wojnar. Warszawa: PWN.
Modernity and Hegemony of Vision, red. David Michael Levin. Los Angeles: University of California Press. 1993.
Morton Timothy. 2013. Realistic Magic. Object, Ontology, Casuality. Chicago: University of Michigan.
Panofsky Ervin. 1971. Studia z historii sztuki, przeł. Jan Białostocki. Warszawa: PiW.
Panofsky Ervin. 2008. Perspektywa jako forma symboliczna, przeł. Grażyna Jurkowlaniec. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Poe Edgar Allan. 1999. „Owalny portret”. W: Edgar Allan Poe, Opowieści niesamowite, przeł. Bolesław Leśmian. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Pomian Krzysztof. 2012. Zbieracze i osobliwości: Paryż – Wenecja: XVI–XVIII wiek, przeł. Andrzej Pieńkos. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Praz Mario. 1981. Mnemosyne – rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. Wojciech Jakiel. Warszawa: PIW.
Tomkiewicz Władysław. 1971. Piękno wielorakie. Sztuka baroku. Warszawa: PIW.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Studies in the History of Philosophy
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 1650
Number of citations: 0