Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Studies in the History of Philosophy

Thinking of image – XVII century Dutch painting as ontology of the visible world
  • Home
  • /
  • Thinking of image – XVII century Dutch painting as ontology of the visible world
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 10 No. 2 (2019) /
  4. PAPERS

Thinking of image – XVII century Dutch painting as ontology of the visible world

Authors

  • Paweł Urbański Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań. Polska https://orcid.org/0000-0002-5179-1178

DOI:

https://doi.org/10.12775/szhf.2019.022

Keywords

painting, ontology, praxis, modernity, technology, Baroque

Abstract

The purpose of this paper is to demonstrate unobvious connection among material praxis of producing a painting, structure of modern knowledge, and ontology. I claim that a painting is something more than a picture on canvas that we can adore or investigate in some other way.  The Baroque art, with its new topics and new forms of depiction, inaugurated modernity as fresh, visual knowledge separated from the enchanted world order, but this separation was not something obvious and complete. I accept this incompleteness as a clue to investigate in the sense Bruno Latour expressed it in his famous sentence; we have never been modern. A painting, as I define it, rules and constructs sight but simultaneously covers the whole performative (enchanted) spectacle which generates it on the level of material mediations.  It means that direct relation between the  subject and the object does not correspond with the obtained epistemological or even aesthetic scheme of analysis. Therefore, anthropology of painting needs ontological reflection constituted on a blurred border between the enchanted and the disenchanted world.

References

Abriszewski Krzysztof. 2009. „Szansa na powrót do empirii. O antropologizacji filozofii”. W: Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko. Proces. Perspektywy, red. Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek. Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Alpers Svetlana. 1983. The Art of Describing. Chicago: University of Chicago Press.

Benjamin Walter. 2005. Pasaże, przeł. Irenausz Kania. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bourdieu Pierre. 2001. Reguły sztuki, przeł. Andrzej Zawadzki. Kraków: Universitas.

De La Mettrie Julien Offray. 1953. Człowiek maszyna, przeł. Stefan Rudniański. Warszawa: PWN.

Fernand Braudel. 2013. Dynamika kapitalizmu, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Aletheia.

Foucault Michel. 2005. „Heterotopie – inne przestrzenie”, przeł. Aleksandra Rejniak-Majewska. Teksty Drugie 6.

Foucault Michel. 2006. Słowa i rzeczy, przeł. Tadeusz Komendant. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Frydryczak Beata. 2002. Świat jako kolekcja. Poznań: Wydawnictwo Fundacji HUMANIORA.

Gombrich Ernst. 1981. Sztuka i złudzenie, przeł. Jan Zarański. Warszawa: PWN.

Heidegger Martin. 1997. Drogi lasu, Jan Mizera, Krzysztof Wolicki, Józef Tischner. Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”.

Heidegger Martin. 2004. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN.

Herbert Zbigniew. 2015. Martwa natura z wędzidłem. Warszawa: WiP.

Latour Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne, przeł. Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski. Kraków: Universitas.

Latour Bruno. 2012. „Wizualizacja i poznanie. Zrysowywanie rzeczy razem”, przeł. Aleksandra Derra, Maciej Frąckowiak, Avant 3.

Lefévre Wolfgang. „The Optical Camera Obscura. A Short Exposition”. Dostęp 10.11.2018.

https://www.mpiwg-berlin.mpg.de/Preprints/P333.PDF.

Leśniak Andrzej. 2010. Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki. Kraków: Universitas.

Low John. „And If the Global Were Small and Nonkoherent? Method, Complexity and Baroque”. Dostęp 21.01.2019. http://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/law-and-if-the-global-were-small.pdf.

Low John. „Assembling the Baroque”. Dostęp: 15.01.2019. http://hummedia.manchester.ac.uk/institutes/cresc/workingpapers/wp109.

Jean Luc-Marion. 2006. „Donacja i to, co dane”, przeł. Wojciech Starzyński. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania. Interpretacje. Rozwinięcia, red. Jacek Migasiński, Iwona Lorenc. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Marlaux André. 1980. „Muzeum wyobraźni”, przeł. Irena Wojnar. W: Antologia współczesnej estetyki francuskiej, red. Irena Wojnar. Warszawa: PWN.

Modernity and Hegemony of Vision, red. David Michael Levin. Los Angeles: University of California Press. 1993.

Morton Timothy. 2013. Realistic Magic. Object, Ontology, Casuality. Chicago: University of Michigan.

Panofsky Ervin. 1971. Studia z historii sztuki, przeł. Jan Białostocki. Warszawa: PiW.

Panofsky Ervin. 2008. Perspektywa jako forma symboliczna, przeł. Grażyna Jurkowlaniec. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Poe Edgar Allan. 1999. „Owalny portret”. W: Edgar Allan Poe, Opowieści niesamowite, przeł. Bolesław Leśmian. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Pomian Krzysztof. 2012. Zbieracze i osobliwości: Paryż – Wenecja: XVI–XVIII wiek, przeł. Andrzej Pieńkos. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Praz Mario. 1981. Mnemosyne – rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. Wojciech Jakiel. Warszawa: PIW.

Tomkiewicz Władysław. 1971. Piękno wielorakie. Sztuka baroku. Warszawa: PIW.

Studies in the History of Philosophy

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-07-05

How to Cite

1.
URBAŃSKI, Paweł. Thinking of image – XVII century Dutch painting as ontology of the visible world. Studies in the History of Philosophy. Online. 5 July 2019. Vol. 10, no. 2, pp. 191-223. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/szhf.2019.022.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 10 No. 2 (2019)

Section

PAPERS

License

Copyright (c) 2019 Studies in the History of Philosophy

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 2047
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

painting, ontology, praxis, modernity, technology, Baroque
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop