Myślenie obrazu – malarstwo holenderskie XVII wieku jako ontologia świata widzialnego
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2019.022Słowa kluczowe
obraz, ontologia, praxis, nowoczesność, barokAbstrakt
Celem niniejszej pracy jest pokazanie nieoczywistego związku pomiędzy materialną praxis wytwarzania obrazu, strukturą wiedzy nowoczesnej a ontologią świata. Twierdzę, że obraz jest czymś więcej niż przedstawionym na płótnie malarskim malowidłem, który możemy podziwiać. Sztuka baroku ze swoimi nowymi tematami oraz sposobami przedstawiania z jednej strony inauguruje nowy typ wiedzy wizualnej, zasadniczo różniący się od zaczarowanego porządku wiedzy przednowoczesnej, z drugiej strony jednak różnica ta nigdy nie była ani oczywista, ani kompletna. W swojej pracy przyjmuje tę niekompletność jako trop w sensie takim, jaki nadałby mu Bruno Latour, że nigdy nie byliśmy nowocześni. Obraz, tak jak go rozumiem, zarządza i konstruuje spojrzenie, lecz jednocześnie zakrywa performatywny (zaczarowany) spektakl, który generuje strukturę spojrzenia na poziomie materialnych zapośredniczeń, co oznacza, że bezpośrednia relacja pomiędzy podmiotem a przedmiotem nie pasuje ani do epistemologicznego, ani nawet estetycznego schematu analizy. Dlatego też antropologia obrazu wymaga refleksji ontologicznej osadzonej na niewyraźnej granicy pomiędzy zaczarowanym a odczarowanym światem.
Bibliografia
Abriszewski Krzysztof. 2009. „Szansa na powrót do empirii. O antropologizacji filozofii”. W: Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko. Proces. Perspektywy, red. Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek. Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Alpers Svetlana. 1983. The Art of Describing. Chicago: University of Chicago Press.
Benjamin Walter. 2005. Pasaże, przeł. Irenausz Kania. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bourdieu Pierre. 2001. Reguły sztuki, przeł. Andrzej Zawadzki. Kraków: Universitas.
De La Mettrie Julien Offray. 1953. Człowiek maszyna, przeł. Stefan Rudniański. Warszawa: PWN.
Fernand Braudel. 2013. Dynamika kapitalizmu, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Aletheia.
Foucault Michel. 2005. „Heterotopie – inne przestrzenie”, przeł. Aleksandra Rejniak-Majewska. Teksty Drugie 6.
Foucault Michel. 2006. Słowa i rzeczy, przeł. Tadeusz Komendant. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Frydryczak Beata. 2002. Świat jako kolekcja. Poznań: Wydawnictwo Fundacji HUMANIORA.
Gombrich Ernst. 1981. Sztuka i złudzenie, przeł. Jan Zarański. Warszawa: PWN.
Heidegger Martin. 1997. Drogi lasu, Jan Mizera, Krzysztof Wolicki, Józef Tischner. Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”.
Heidegger Martin. 2004. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: PWN.
Herbert Zbigniew. 2015. Martwa natura z wędzidłem. Warszawa: WiP.
Latour Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne, przeł. Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski. Kraków: Universitas.
Latour Bruno. 2012. „Wizualizacja i poznanie. Zrysowywanie rzeczy razem”, przeł. Aleksandra Derra, Maciej Frąckowiak, Avant 3.
Lefévre Wolfgang. „The Optical Camera Obscura. A Short Exposition”. Dostęp 10.11.2018.
https://www.mpiwg-berlin.mpg.de/Preprints/P333.PDF.
Leśniak Andrzej. 2010. Obraz płynny. Georges Didi-Huberman i dyskurs historii sztuki. Kraków: Universitas.
Low John. „And If the Global Were Small and Nonkoherent? Method, Complexity and Baroque”. Dostęp 21.01.2019. http://www.lancaster.ac.uk/fass/resources/sociology-online-papers/papers/law-and-if-the-global-were-small.pdf.
Low John. „Assembling the Baroque”. Dostęp: 15.01.2019. http://hummedia.manchester.ac.uk/institutes/cresc/workingpapers/wp109.
Jean Luc-Marion. 2006. „Donacja i to, co dane”, przeł. Wojciech Starzyński. W: Fenomenologia francuska. Rozpoznania. Interpretacje. Rozwinięcia, red. Jacek Migasiński, Iwona Lorenc. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Marlaux André. 1980. „Muzeum wyobraźni”, przeł. Irena Wojnar. W: Antologia współczesnej estetyki francuskiej, red. Irena Wojnar. Warszawa: PWN.
Modernity and Hegemony of Vision, red. David Michael Levin. Los Angeles: University of California Press. 1993.
Morton Timothy. 2013. Realistic Magic. Object, Ontology, Casuality. Chicago: University of Michigan.
Panofsky Ervin. 1971. Studia z historii sztuki, przeł. Jan Białostocki. Warszawa: PiW.
Panofsky Ervin. 2008. Perspektywa jako forma symboliczna, przeł. Grażyna Jurkowlaniec. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Poe Edgar Allan. 1999. „Owalny portret”. W: Edgar Allan Poe, Opowieści niesamowite, przeł. Bolesław Leśmian. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Pomian Krzysztof. 2012. Zbieracze i osobliwości: Paryż – Wenecja: XVI–XVIII wiek, przeł. Andrzej Pieńkos. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Praz Mario. 1981. Mnemosyne – rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. Wojciech Jakiel. Warszawa: PIW.
Tomkiewicz Władysław. 1971. Piękno wielorakie. Sztuka baroku. Warszawa: PIW.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Studia z Historii Filozofii

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1926
Liczba cytowań: 0