Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Peer Review Process
    • Open Access Policy
    • Article Processing Charges and Submission Charges
    • Archiving policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Theology and Man

Tischner czyta Heideggera – metamorfozy pytania o człowieka
  • Home
  • /
  • Tischner czyta Heideggera – metamorfozy pytania o człowieka
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 51 No. 3 (2020) /
  4. ARTICLES

Tischner czyta Heideggera – metamorfozy pytania o człowieka

Authors

  • Witold Piotr Glinkowski Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii

DOI:

https://doi.org/10.12775/TiCz.2020.036

Keywords

ontologia fundamentalna, antropologia filozoficzna, filozofia dramatu. Keywords, fundamental ontology, philosophical anthropology, philosophy of drama

Abstract

Streszczenie

Tischner czyta Heideggera – metamorfozy pytania o człowieka

Ks. Józef Tischner należy do najwcześniej aktywizujących się polskich translatorów i komentatorów myśli Heideggera. Jego „czytanie Heideggera” przyniosło wieloraki plon, nie tylko w postaci precedensów translacyjnych, ale przede wszystkim jako źródło inspiracji dla własnego myślenia o Bogu i człowieku. W tym przypadku posiłkowanie się myślą Heideggera staje się tym bardziej interesujące, gdy uwzględnimy oczywistą różnicę między charakterem obu projektów: Heidegger kierował swoją uwagę na problematykę bytu, która jego zdaniem za sprawą jej śródziemnomorsko-europejskiej recepcji uległa pojęciowej deformacji, zapomnieniu, zagubieniu; Tischner interesuje się człowiekiem, jako „myślącym według wartości”, ale też trwającym w dialogu – z Bogiem i z innymi ludźmi – i z tego powodu uwikłanym w dramat istnienia. Człowiek u Tischnera bytuje, podobnie jak Heideggerowskie Dasein, ale ludzkie bytowanie jest zaksjologizowane w sposób antropo- i teocentryczny – jest realizowane przez wolny podmiot, będący osobą pośród osób, otwierający się na Boga, podlegający dialogicznemu „zagadnięciu” o charakterze etycznym i odpowiadający na nie swoją egzystencją. W przypadku człowieka powodem jego ukierunkowania na wartości jest nie tylko i nie przede wszystkim ich wymiar „użytkowy”, a jego „rozumienie się” na wartościach przebiega – inaczej niż w przypadku Dasein – nie z powodu trwogi przenikającej jego bycie ku śmierci i nie tylko z uwagi na „zew sumienia”, ale jego otwarcie na transcendencję rozumianą przede wszystkim w sposób etyczny, a nie ontyczny lub ontologiczny.

Stawiam sobie zadanie zrekapitulowania tych spośród nawiązań do Heideggera, które zostały przez Tischnera wykorzystane w budowanej przezeń koncepcji człowieka. 

 

Abstract

Tischner reads Heidegger – Metamorphoses of the Question about Man

 

Rev. Józef Tischner was one of the earliest translators and commentators on Heidegger’s thought. His ‘reading of Heidegger’ bore various fruit, not only in the form of translation precedents, but above all, as a source of inspiration for thinking about God and man. In this case, the support of Heidegger’s thought becomes even more interesting if we take into consideration the obvious difference between the natures of both projects: Heidegger focussed on the issue of existence, which – to his mind – was conceptually deformed, forgotten and lost due to its Mediterranean and European reception. Tischner was interested in man as the one who ‘thinks by values’, and at the same time, maintains a dialogue with God and other men, and thus, he is entangled in the tragedy of existence. Tischner’s man exists, just like Heidegger’s Dasein, and yet human existence is axiologized in an athropo- and theocentric manner, i.e., it is performed by a free subject, a person among other persons, open to God, liable to dialogical ‘issue’ that is ethical in its nature, and responding to it with his own existence. In the case of man, the reason behind his orientation for values is not only and not mainly their ‘utilitarian’ dimension. His ‘comprehension’ of values – as opposed to Dasein – progresses not because of the fear that permeates his existence towards death and not only in view of ‘the call of conscience’, but as a result of his openness to transcendence, understood primarily in an ethical manner, and not ontically or ontologically.

The task that I set myself is to recapitulate the references to Heidegger which Tischner utilised to construct his concept of man.

Author Biography

Witold Piotr Glinkowski, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii

Witold P. Glinkowski, prof. UŁ, dr hab.; absolwent historii i filozofii. Pracuje w Katedrze Filozofii Współczesnej Instytutu Filozofii UŁ. Członek Polskiego Towarzystwa Filozoficznego i Polskiego Towarzystwa Religioznawczego. Pole badań: filozofia dialogu, antropologia filozoficzna i filozofia hermeneutyczna. Autor książek: Wolność ku nadziei. Spotkanie z myślą ks. Józefa Tischnera; Imię filozofii. Przyczynek do filozofii dialogu; Transcendencje codzienności; Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej i kilkudziesięciu artykułów, głównie poświęconych myśli filozoficznej M. Bubera, J. Tischnera i M. Heideggera. Poza publikacjami wątki współczesnej filozofii, zwłaszcza filozofii dialogu oraz „filozofii dramatu”, popularyzował w wykładach publicznych, audycjach radiowych i TVP oraz w filmie dokumentalnym. Opublikował też ponad 30 tekstów popularnonaukowych z zakresu dziejów architektury.

References

M. Buber, Das Problem des Menschen, Werke, Bd. I: Schriften zur Philosophie, München-Heidelberg 1962, s. 307-408 (wydanie hebrajskie 1943 r.; angielskie 1947 r.; niemieckie 1947 r.; polskie przekłady: M. Buber, Problem człowieka, tłum. J. Doktór, PWN, Warszawa 1993; M. Buber, Problem człowieka, tłum. R. Reszke, Warszawa 1993.

M. Heidegger, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994.

M. Heidegger, List o humanizmie, tłum. J. Tischner, w: tenże, Znaki drogi, Warszawa 1995.

A.J. Heschel, Człowiek, nie jest sam, tłum. K. Wojtkowska, Kraków 2008.

A.J. Heschel, Kim jest człowiek?, tłum. K. Wojtkowska, Łódź–Warszawa 2014.

J. Jagiełło, Niedokończony spór o antropologię filozoficzną (Plessner–Heidegger). Studium historyczno-analityczne, Warszawa 2011.

E. Lévinas, Inaczej niż być lub ponad istotą, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 2000.

E. Lévinas, O Bogu, który nawiedza myśl, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1994.

G. Marcel, Być i mieć, tłum. P. Lubicz, Warszawa 1986.

K. Michalski, Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978.

K. Stachewicz, Człowiek i jego ethos. Studia – szkice – polemiki z antropologii filozoficznej i etyki, Poznań 2011.

K. Tarnowski, Usłyszeć niewidzialne. Zarys filozofii wiary, Kraków 2005

J. Tischner, Filozofia człowieka dla duszpasterzy i artystów, Kraków 1991.

J. Tischner, Filozofia dramatu, Paryż 1990.

J. Tischner, Dzieła zebrane. Studia z filozofii świadomości, oprac. A. Węgrzecki, Kraków 2006.

J. Tischner, Dzieła zebrane. Etyka a historia. Wykłady, oprac. D. Kot, Kraków 2008.

J. Tischner, Dzieła zebrane. Współczesna filozofia ludzkiego dramatu. Wykłady, oprac. D. Kot i A. Węgrzecki, Kraków 2012.

J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 1993.

J. Tischner, Przestrzeń obcowania z drugim „Analecta Cracoviensia” (1977), t. IX, s. 67-86.

J. Tischner, Solidaryzacja i problem ewolucji świadomości, w: Studia z teorii poznania i filozofii wartości, red. W. Stróżewski, Wrocław, s. 91-102.

J. Tischner, Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.

J. Tischner, Uprawiam filozofię dobra, w: Rozmowy o filozofii, red. A. Zieliński, M. Bagiński, J. Wojtysiak, Lublin 1996.

Theology and Man

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-10-08

How to Cite

1.
GLINKOWSKI, Witold Piotr. Tischner czyta Heideggera – metamorfozy pytania o człowieka. Theology and Man. Online. 8 October 2020. Vol. 51, no. 3, pp. 11-27. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/TiCz.2020.036.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 51 No. 3 (2020)

Section

ARTICLES

License

CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.

  • The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
  • Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
  • The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.

FULL TEXT License Agreement

Stats

Number of views and downloads: 810
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1731-5638

eISSN: 2391-7598

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

ontologia fundamentalna, antropologia filozoficzna, filozofia dramatu. Keywords, fundamental ontology, philosophical anthropology, philosophy of drama
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop