Laboratorium tłumaczeniowe w semestralnej pigułce (propozycje dydaktyczne)

Monika Krajewska

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RP.2013.010

Abstrakt


Przedmiotem refleksji w niniejszym artykule jest zagadnienie nauczania przekładu ustnego. Przedstawiono w nim propozycje ćwiczeń przeprowadzanych w ramach laboratorium przekładowego, przedmiotu zamykającego blok translatoryczny oferowany studentom filologii rosyjskiej UMK. Zajęcia podzielone są na trzy części, poświęcone odpowiednio przekładowi a vista, tłumaczeniu konsekutywnemu i symultanicznemu. W przypadku każdego rodzaju przekładu po krótkim wprowadzeniu teoretycznym wdrażane są stosownie dobrane ćwiczenia, obejmujące etap przygotowawczy i właściwy. W artykule zwrócono ponadto uwagę na typy błędów, rolę korekty i komentarza oraz na aspekt psychologiczny w procesie nauczania przekładu ustnego.

Słowa kluczowe


metodyka przekładu; przekład ustny; a vista; tłumaczenie konsekutywne; tłumaczenie symultaniczne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Alekseyeva, I. S., 2008, Professional'noye obucheniye perevodchika, Sankt-Peterburg.

Dźwierzyńska, E., 2001, Antycypacja w procesie rozumienia mowy obcojęzycznej ze słuchu, Rzeszów.

Ersozlu E., 2005, Kształcenie tłumaczy – propozycje dotyczące nauczania tłumaczenia a vista, O. Basiak (tłum.), http://mlingua.pl/articles,show,pol,72,1 (dostęp: 18 lipca 2012 r.).

Frash, S. S., Maksyutina, O. V., 2010, Perevod s lista kak samostoyatel'nyy vid perevoda, http://vestnik.tspu.ru/files/PDF/articles/frash_s._s._76_81_4_94_2010.pdf (dostęp: 11 lipca 2012 r.).

Krajewska, M., 2011, „Didaktika ustnogo perevoda. Stsenariy zanyatiy”, [w:] Russkiy yazyk v inostrannoy auditorii – teoriya, praktika, tseli i rezul'taty prepodavaniya, U. Siemianowska (red.), Łódź, s. 123‒132.

Możdżonek, A., 2006, „Tłumaczenie symultaniczne, tłumaczenia a vista i tłumaczenie symultaniczne z tekstem: przegląd strategii”, [w:] Teoria i dydaktyka przekładu konferencyjnego, M. Tryuk (red.), Warszawa, s. 49‒63.

Tryuk, M., 2007, Przekład ustny konferencyjny, Warszawa.

Yermolovich, D. I., 2005, Detskaya bolezn' «razmazni» v posledovatel'nom perevode, http://yermolovich.ru/index/0-64 (dostęp: 18 lipca 2012 r.).

Zagot M. A., 2009, „Psikhologicheskiye aspekty podgotovki perevodchikov-sinkhronistov ”, [w:] Tezisy Shestoy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, Z.K. Buranceva i in. (red.), Moskva, s. 9‒10.








ISSN 1896-4362 (print)
ISSN 2392-1552 (online)

Partnerzy platformy czasopism