Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie
  • Strona domowa
  • /
  • Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 (2016) /
  4. III. Inspiracje metodologiczne

Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie

Autor

  • Violetta Kopińska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2016.016

Słowa kluczowe

krytyczna analiza dyskursu, KAD, orientacja jakościowa w badaniach pedagogicznych, pedagogika, edukacja

Abstrakt

Liczne przykłady badań prowadzonych w obszarze pedagogiki, w których zastosowano krytyczne podejścia do analizy dyskursu, wykazują zróżnicowanie pod względem przyjmowanego zaplecza teoretycznego oraz metodologii. Przykładem grupy podejść zorientowanych krytycznie jest krytyczna analiza dyskursu. Ogólne ramy krytycznej analizy dyskursu mają znaczenie zarówno dla zachowania odrębności KAD, a przez to sensowności wyróżniania tej grupy podejść, jak i upowszechnienia wiedzy na ten temat, zwłaszcza wśród mniej doświadczonych badaczy i badaczek. W artykule przedstawiono założenia bazowe krytycznej analizy dyskursu wraz z ich implikacjami dla badań pedagogicznych. Skonstruowano również praktyczne wskazówki do zastosowania podejścia do KAD reprezentowanego przez Ruth Wodak.

Bibliografia

Dahlberg, G., Moss, P., Pence, A. (2013), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, tłum. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Fairclough, N. (2005), Critical Discourse Analysis in Transdisciplinary Research, [w:] W: Wodak R., Chilton P. (red.), A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis, John Benjamins, Amsterdam, s. 53–70.

Fairclough, N., Duszak, A. (2008). Wstęp: krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Jabłońska B. (2013), Krytyczna analiza dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno-metodologiczne), „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 1, s. 48–61, www.przegladsocjologiijakosciowej.org, dostęp: 2015.10.05.

Kopińska, V. (2014). Key Civic Competences: Between Modern and Postmodern Perspectives, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(70), s. 49–61

Kopińska V. (2017). Edukacja obywatelska w szkole. Krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK (praca w druku).

Kwieciński, Z. (1992). Socjopatologia edukacji. Warszawa: Edytor.

Lemke, J. (1995). Textual Politics: Discourse and Social Dynamics, Londyn: Taylor

& Francis.

Luke, A. (1995–1996). Text and Discourse in Education: An Introduction to Critical Discourse Analysis. W: M. Apple (red.)., Review of Research in Education, t. 21, Washington D.C.: American Educational Research Association.

Mautner G. (2011). Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych. W: W: Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Tłum. D. Przepiórkowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 51–83

Meyer, M. (2001). Between theory, method and politics: positioning of the approaches to CDA. W: MeyerM., Wodak R. (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications Ltd., EBSCO Publishing : eBook Academic Collection (EBSCOhost) – printed on 7/19/2015 2:01 PM via Uniwersytet Mikolaja Kopernika w Toruniu, s. 14–31.

Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000), Pedagogika. Leksykon PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Pedagogika dyskursywna – nadzieje i możliwości. W: M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki (red.), Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 315–346.

Ostrowicka, H. (2014). Kategoria dyskursu w języku i w badaniach edukacyjnych – w poszukiwaniu osobliwości pedagogicznie zorientowanej analizy dyskursu, „Forum Oświatowe” 2(52), s. 47–68, Pobrano z: http://forumoswiatowe.pl/index. php/czasopismo/article/view/228, dostęp: 2015.07.18.

Ostrowska, U. (2011). Krytyczna analiza dyskursu (KAD). Z perspektywy badań pedagogicznych. W: T. Hejnicka– Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 113- 127

Reisigl M. (2010), Dyskryminacja w dyskursach, przekł. D. Przepiórkowska, „Tekst i Dyskurs” 3, from www.tekst-dyskurs.pl/tid_3.html, dostęp: 2013–08–19.

Reisigl, M. (2011). Analiza retoryki politycznej. W: Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Tłum. D. Przepiórkowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 150–183.

Reisigl M., Wodak R. (2001), Discourse and Discrimination. Rhetorics of Racism and Ant-Semitism, London; Routledge.

Rubacha K.(2008), Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Szacki, J. (2002). Historia myśli socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szkudlarek, T. (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia wychowania XIII – Nauki humanistyczno- -społeczne – Zeszyt 317, s. 167–199.

Szkudlarek, T. (2003). Pedagogika krytyczna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 363–377.

Van Dijk, T. A. (2001). Badania nad dyskursem. W: T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9–44.

Van Dijk, T.A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis, “Discourse & Society”, vol. 4(2), London. Newbury Park and New Delhi: Sage, s. 249–283

Van Leeuwen T. (2008), Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis, New York: Oxford Univeristy Press

Wodak, R. (2001). What CDA is about – a summary of its history, important concepts and its developments. W: Meyer M., Wodak R. (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications Ltd., EBSCO Publishing : eBook Academic Collection (EBSCOhost) – printed on 7/19/2015 2:01 PM via Uniwersytet Mikolaja Kopernika w Toruniu, s. 1–13.

Wodak, R. (2001a). The discourse-historical approach. W: Meyer M., Wodak R. (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage Publications Ltd., EBSCO Publishing : eBook Academic Collection (EBSCOhost) – printed on 7/19/2015 2:01 PM via Uniwersytet Mikolaja Kopernika w Toruniu,

Wodak, R. (2008). Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, s. 185–213.

Wodak, R. (2011). Wstęp: Badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy. W: Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Tłum. D. Przepiórkowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 11–48.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-06-19

Jak cytować

1.
KOPIŃSKA, Violetta. Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie. Rocznik Andragogiczny [online]. 19 czerwiec 2017, T. 23, s. 311–334. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2016.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 (2016)

Dział

III. Inspiracje metodologiczne

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2134
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

krytyczna analiza dyskursu, KAD, orientacja jakościowa w badaniach pedagogicznych, pedagogika, edukacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa