Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Powojenny ogląd samokształcenia w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Powojenny ogląd samokształcenia w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2014) /
  4. III. Z historii teorii i praktyki edukacji dorosłych

Powojenny ogląd samokształcenia w Polsce

Autor

  • Józef Kargul Dolnośląska Szkoła Wyższa

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.025

Słowa kluczowe

andragogika, samokształcenie, edukacja nieformalna

Abstrakt

W artykule dokonano krytycznego przeglądu stanowisk dotyczących samokształcenia w Polsce w okresie powojennym. W konkluzji Autor stawia hipotezę o istnieniu dwóch typów osób uprawiających samokształcenie. Jeden z nich to ludzie, którzy podejmują trud samokształceniowy w celu upodobnienia się do określonego wzoru – są tzw. „zewnątrzsterownymi”, i ludzie, podejmujący doskonalenie siebie (we wszystkich stronach własnej osobowości), aby sprawnie wykonywać zadania, które stawia przed nimi życie („wewnątrzsterowni”).

Bibliografia

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego, Toruń.

Matulka Z. (1979), Selekcja i synteza informacji w procesie samokształcenia, PWN, Warszawa.

Okiński W. (1935), Procesy samokształceniowe, Dom Książki Polskiej, Poznań.

Okoń W. (1981), Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa.

Pieter J. (1963), Psychologiczne problemy samokształcenia, Nasza Księgarnia, Warszawa.

Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Wydawnictw Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa–Radom.

Semków J. (1987), Poznawanie świata i doskonalenie siebie wobec możliwości i ograniczeń środowiskowych; człowiek na drodze samokształcenia, [w:] Uczący się dorosływ świetle badań. Materiały konferencyjne 28–29 września 1987, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Semków J. (2013), Całożyciowe uczenie się z perspektywy wielokulturowych problemów współczesności, [w:] Solarczyk-Ambrozik E. (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Spasowski W. (1923, III wyd. 1961), Zasady samokształcenia, Książka i Wiedza, Warszawa.

Znaniecki F. (1928), Socjologia wychowania, t. II, Warszawa.

Basińska E. (2012), Tuning życia – sekrety kształcenia w ujęciu andragogicznym, Łódź, www.postawnarozwoj.uni.lodz.pl/admin/.../TUNING%20ŻYCIA.pdf (dostęp: 05.06.2014).

Jarmużek J. (2014), Samokształcenie wymaga określenia własnej tożsamości, „Edukacja i Dialog”, luty 2006, www.eid.edu.pl (dostęp: 05.06.2014).

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-06-19

Jak cytować

1.
KARGUL, Józef. Powojenny ogląd samokształcenia w Polsce. Rocznik Andragogiczny [online]. 19 czerwiec 2015, T. 21, s. 351–364. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2014.025.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2014)

Dział

III. Z historii teorii i praktyki edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 646
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

andragogika, samokształcenie, edukacja nieformalna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa