Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Aktywność edukacyjna kobiet bezrobotnych: wybrane uwarunkowania
  • Strona domowa
  • /
  • Aktywność edukacyjna kobiet bezrobotnych: wybrane uwarunkowania
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2014) /
  4. II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

Aktywność edukacyjna kobiet bezrobotnych: wybrane uwarunkowania

Autor

  • Hanna Liberska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.015

Słowa kluczowe

bezrobotna kobieta, doskonalenie zawodowe, samoocena, styl radzenia sobie

Abstrakt

Bezrobocie jest zjawiskiem ocenianym negatywnie zarówno z punktu widzenia jakości życia jednostek, jak i funkcjonowania społeczeństwa. W systemie przewidziane są sposoby niwelowania negatywnych konsekwencji bezrobocia. Jednak nie wszyscy, którzy mają trudności w znalezieniu pracy, podejmują decyzję o skorzystaniu z tych możliwości. Celem badań było poznanie roli samooceny kobiet i stosowanych przez nie stylów radzenia sobie w sytuacjach stresowych w podejmowaniu decyzji o doskonaleniu zawodowym. W badaniach wykorzystano Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) i Skalę Samooceny M. Rosenberga (SES). Badaniami objęto 60 bezrobotnych kobiet. Rezultaty badań wskazują, że poziom samooceny kobiet bezrobotnych aktywnie zaangażowanych w powiększane swych zasobów przez doskonalenie zawodowe jest wyższy niż u kobiet bezrobotnych, które nie podjęły podobnej decyzji. Kobiety bezrobotne zaangażowane w doskonalenie zawodowe przejawiają zadaniowy styl radzenia sobie ze stresem w odróżnieniu od kobiet, które nie podjęły takiej decyzji.

Bibliografia

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997), Psychologia społeczna: serce i umysł,tłum. A. Bezwińska et al., Zysk i S-ka. Wydaw., cop., Poznań.

Bandura A. (2007), Teoria społecznego uczenia się, tłum. J. Kowalczewska, J. Radzicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dzwonkowska I., Lachowicz-Tabaczek K., Łaguna M. (2008), Samoocena i jej pomiar. Skala samooceny SES M. Rosenberga, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.

Gurba E. (2011), Wczesna dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 287–311.

Hobfoll S. E. (2006), Stres, kultura i społeczność, tłum. M. Kacmajor, GWP, Gdańsk. Juczyński Z., Ogińska-Bulik N. (2008), Osobowość, stres a zdrowie, Wydawnictwo

Difin, Warszawa.

Kulas H. (1986), Samoocena młodzieży, WSiP, Warszawa. Liberska H. (1994), Efektywność strategii rozwiązywania problemów intelektualnych – rozwój w okresie dorastania, „Człowiek i Społeczeństwo”, XI, s. 167–182.

Liberska H. (2004), Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Liberska H. (2007), Współczesny obraz moratorium, [w:] B. Harwas-Napierała, H. Liberska (red.), Tożsamość a współczesność. Nowe tendencje i zagrożenia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, s. 25–52.

Liberska H. (2011), Teorie rozwoju psychicznego, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 71–126.

Obuchowska I. (1996), Drogi dorastania, WSiP, Warszawa.

Oleszkowicz A., Senejko A. (2011), Dorastanie, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 259–286.

Rosenberg M. (1965), Society and the adolescent self-image, Princeton University Press, Princeton.

Ratajczak Z. (2000), Stres – radzenie sobie – koszty psychologiczne, [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, (red.), Człowiek w sytuacji stresu, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Strelau J. (red.) (2000), Psychologia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Tyszkowa M. (1990), Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa.

Tyszkowa M., Przetacznik-Gierowska M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/f_kobiety_i_mezczyzni_na_rynku_pracy_2012.pdf (dostęp: 20.03.2015).

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-06-19

Jak cytować

1.
LIBERSKA, Hanna. Aktywność edukacyjna kobiet bezrobotnych: wybrane uwarunkowania. Rocznik Andragogiczny [online]. 19 czerwiec 2014, T. 21, s. 215–226. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2014.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2014)

Dział

II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 506
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

bezrobotna kobieta, doskonalenie zawodowe, samoocena, styl radzenia sobie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa